امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

بیماری کهیر چیست؛ علت، علائم و درمان انواع کهیر حاد و مزمن

Dr.Abidi-hives|نسخه کهیر را در چند دقیقه بپیچیدعوامل ایجاد کهیر

علائم کهیر: هر سرخی کهیر نیست!

اگرچه ظاهر کهیر شبیه به جای نیش حشرات است، اما می‌تواند حالت‌های متفاوتی داشته باشد:

  • به شکل لکه‌های متورم قرمزرنگی که لبه‌های سفیدی دارد بر روی بدن ظاهر شده و به‌سرعت ناپدید شود.
  • با فشار دادنش، رنگ قرمز آن به رنگ سفید تغییر کند.

اگر به طور مکرر کهیر می‌زنید و با علائم فوق آشنایی دارید، نگران نباشید؛ زیرا کهیر قابل کنترل و درمان است. کهیر به‌طور کلی عامل تهدیدکننده‌ای برای حیات انسان نیست، با این حال اگر علائم زیر را در پوست خود مشاهده کردید بهتر است آن‌ها را جدی بگیرید:

  • نوع اول کهیری است که تمام بدن را درگیر می‌کند و به علت وارد شدن حجم زیادی مایع از مویرگ‌ها به بافت‌های مختلف بدن، می‌تواند خطرناک باشد و ممکن است فرد را در ابتدا به ضعف، سرگیجه و در نهایت غش دچار کند.
  • نوع دیگری از کهیر که باید جدی گرفته شود، کهیری است که در ناحیه لب، بینی و صورت ظاهر می‌شود. در این نوع کهیر ممکن است که علاوه بر بخش‌های خارجی بدن، اندام‌های داخلی تنفسی نیز تحت تاثیر قرار گیرند. همین موضوع کافی‌ست تا فرد دچار تنگی نفس شود و در وضعیت خطرناکی قرار بگیرد.

کنترل و درمان کهیر

  • از عوامل شناخته‌شده‌ای که محرک این حساسیت پوستی هستند، اجتناب کنید.
  • به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید. فرد متخصص محرک‌های پوستی که عامل ایجاد کهیر در بدن شماست را شناسایی کرده و با تجویز داروهای خاص از بروز کهیر جلوگیری می‌کند یا از شدت علائم آن می‌کاهد. نوع دارو برای درمان کهیر که نیاز به نسخه داشته باشد یا بدون نسخه هم قابل تهیه باشد، بستگی به نوع کهیر و میزان شدت آن دارد.
  • گستره روش‌های درمانی‌ کهیر از کمپرس سرد برای کاهش خارش تا تجویز انواع آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای دیگری همچون داروهای ضدالتهابی و داروهایی که بر روی سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می‌گذارد را شامل می‌شود.

درمان کهیر توسط آنتی‌هیستامین‌ها

آنتی‌هیستامین مانع از خروج مایع از مویرگ به بافت می‌شود و در نتیجه از بروز کهیر پیشگیری می‌کند.کهیر به‌طورکلی عامل تهدیدکننده‌ای برای حیات فرد نیست اما دو نوع از کهیر زدن خطرناک است که نوع اول کهیری است که تمام بدن را درگیر می‌کند و به علت وارد شدن حجم زیادی مایع از مویرگ‌های به بافت‌های مختلف بدن می‌تواند خطرناک باشد و ممکن است فرد را در ابتدا دچار ضعف و سرگیجه کند و درنهایت غش ‌کند. نوع دیگر کهیر زدن خطرناک، کهیر به همراه آنژیو ادم است که در این نوع کهیر ناحیه لب و بینی و صورت به کهیر مبتلا می‌‌شود که این موضوع نیز باید موردتوجه جدی قرار بگیرد زیرا اگر این کهیر علاوه بر بخش‌های خارجی در بخش‌های داخلی تنفسی مانند نای روی دهد فرد دچار تنگی نفس خواهد شد و می‌تواند برای فرد خطرناک باشد.

نگارش و گردآورند: رضا رحیمی

منبع: سایت دارو سازی دکتر عبیدی

ارسال دیدگاه