امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

26بهمن

این روزها دغدغه بسیاری از افراد شامپو بدون سولفات می باشد که به دنبال موهای سالم و قوی می باشند. شامپو های معمولی با اینکه قدرت پاک کنندگی زیادی دارند و کف بسیاری تولید می کنند اما به دلیل اینکه ممکن است چربی های ضروری مو را نیز از بین ببرند احتمال خشکی، موخوره و آسیب دیدگی موها افزایش می یابد. 

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت شامپوهای با سولفات و بدون سولفات بپردازیم و بدانیم که استفاده از شامپوهای بدون سولفات مناسب است یا نه؟ معایب و مزایای استفاده از این شامپوها چیست؟ 

آنچه در مقاله شامپو بدون سولفات چیست خواهید خواند:

  • سولفات چیست؟
  • معایب سولفات چیست؟
  • فواید شامپو بدون سولفات
  • SLES و SLS

سولفات چیست؟

سولفات، حاصل واکنش نوعی ماده شیمیایی و ایجاد نمک سولفاته آن می باشد. انواع مختلفی از سولفات وجود دارد که از آن‌ها در صنایع متفاوتی استفاده می‌شود. معروف ترین نوع سولفات مورد استفاده در صنعت مراقبت از موها، سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لورت سولفات (SLES) می باشد که از وازلین و روغن‌های گیاهی تولید می‌شوند. سولفات ماده ای هست که شامپو بتواند کف غلیظی تولید کند. سولفات در بیشتر شوینده ها مانند شامپوها، خمیر دندان ها، فوم و ژل های شستشو صورت استفاده می شود. 

افراد دارای پوست خشک و یا مبتلا به درماتیت آتوپیک یا همان گزمای سرشتی نباید از این ماده استفاده کنند.

معایب سولفات:

حساسیت پوستی

یکی از گزینه هایی که بسیاری از مردم را به سمت استفاده از شامپو بدون سولفات کشانده است، آن است که ماده سولفات می تواند سبب ایجاد حساسیت پوست کف سر گردد و در پی آن ایجاد خارش، کهیر، قرمزی و التهاب را به دنبال داشته باشد. در برخی موارد نیز که آلرژی اگر از قبل وجود داشته باشد، می تواند سبب تشدید در علائم آلرژی گردد. شامپو ها باید بتوانند تمامی کثیفی های موهایتان را با حفظ سبوم طبیعی مانند روغن مو و رطوبت های مورد نیاز از بین ببرند. اما سولفات ها به جهت دارای بودن نمک های معدنی تحت عنوان سولفات لوریل با از بین بردن رطوبت کافی موها، موها را خشک و آسیب دیده می کنند.

ریزش مو:

یکی از بزرگترین معایب شامپو سولفات دار، ریزش موهای شماست. هنگامی که موها به میزان لازم، بیتونورتیزون طبیعی را از پوست سر دریافت نکند، ریشه مو آسیب خواهد دید و به مرور زمان ریشه، ضعیف و ضعیف تر خواهد شد و ریزش مو را در مرور زمان و یا به یکباره در پی خواهد داشت. به طور خلاصه، اگر پوست حساسی دارید بهتر است از شامپوهایی که بدون سولفات هستند استفاده کنید.

سفیدی و رنگ پریدگی مو:

موهای شما برای طبیعی ماندن و تولید رنگدانه های طبیعی مو نیاز به ویتامین ها، مواد معدنی، به خصوص زینک (روی) دارند. در صورت استفاده از شامپو فاقد سولفات پوست سر شما تمامی مواد معدنی های لازم را که سبب تثبیت حفظ رنگ موهای شما خواهد شد را حفظ می کند، این در حالی است که سایر شامپو ها که سولفات دارند بدین صورت عمل نخواهند کرد و همانگونه که گفته شد موها رو به سفیدی میروند. 

سولفات ها با اثرگذاری مستقیم بر روی رنگدانه موهای رنگ شده، موجب سرعت در عمل از دست دادن رنگ موها می شود، به همین دلیل توصیه می شود بعد از رنگ کردن مو یا کراتینه کردن مو از شامپو ها و نرم کننده های فاقد سولفات استفاده کنید.

خشکی مو:

چربی طبیعی مو باعث درخشش و سلامت مو است که استفاده بیش از حد از سولفات این چربی را از بین می برد و باعث موخوره و وز شدن مو می شود.

نابودی پروتئین های مو:

همه ما به خوبی می دانیم که مو از ترکیبات پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است و در واقع مو به عنوان یک رشته پروتئینی به شمار می آید. 91% تار مو از پروتئین تشکیل شده است و در صورت صدمه دیدن پروتئین های مو، تارهای مو شکننده و ضعیف شده، زیبایی ظاهری آن از بین رفته و تارهای مو کدر می شوند. وجود سولفات با آسیب دیدن پروتئین موها ارتباط تنگاتنگی دارد و در نتیجه این ترکیبات شیمیایی با داشتن غلظت بالای 2 درصد می توانند منجر به آسیب و خشکی تارهای مو  و یا ایجاد موخوره بر روی موها شوند. به همین خاطر کسانی که موهای خود را کراتینه و یا رنگ کرده اند حتما باید از شامپو بدون سولفات استفاده کنند.

چه شما بخواهید و چه نخواهید سولفات یک ماده شیمیایی است که می تواند سبب آسیب دیدگی به برخی اندام های شما از جمله پوست شما شود. 

شامپو بدون سولفات برای چه کسانی مناسب است؟

شامپوهای بدون سولفات برای افرادی که موهایشان را کراتینه کرده و یا رنگ کرده اند بسیار مناسب می باشد. همچنین به دلیل ترکیبات کاملا ملایم به کار رفته در شامپو بدون سولفات، استفاده از آن برای کسانی که موهایشان شکننده و خشک و ضعیف شده و یا ریزش شدیدی دارد، می تواند مفید واقع شود.

فواید شامپو بدون سولفات:

شامپو فاقد سولفات علاوه بر اینکه طبیعی و بدون ‌خطر هست، در مقایسه با سایر شامپوها، موهایی درخشان و نرمی را به شما هدیه می‌دهد. سایر مزایای شامپوهای بدون سولفات عبارت است از:

حفظ چربی طبیعی مو:

یکی از اصلی ترین فواید شامپو بدون سولفات، پاکسازی مو و در عین حال حفظ درخشندگی طبیعی آن می باشد.  شامپو فاقد سولفات، تارهای مو را بدون نابودی چربی‌های مورد نیاز آن، پاکسازی می‌کنند‌.

کاهش تحریک و التهاب:

سولفات نوعی ماده شیمیایی خیلی خشن است، به همین دلیل می‌تواند پوست سر را تحریک و خشک کند. در واقع همین موضوع باعث ایجاد التهاب در پوست سر می‌شو. برعکس، محصولات فاقد سولفات بسیار ملایم هستند و می توانند بدون ایجاد چنین مشکلاتی موی شما را تمیز کنند.

حفظ رطوبت طبیعی مو:

مو باید طبیعتا مرطوب باشد تا دچار مشکلاتی مانند موخوره و آسیب دیدگی نشود. شامپو حاوی سولفات رطوبت تارهای مو را از بین می‌برد و در نتیجه منجر به کدر شدن آن می‌شود. برعکس، شامپو بدون سولفات به حفظ رطوبت طبیعی مو کمک می‌کنند.

حفظ رنگ مو:

ماندگاری رنگ مو، به طریقه مراقبت شما از مو بستگی دارد. استفاده از شامپو بدون سولفات عالی، ماندگاری رنگ مو را افزایش می‌دهد.

هر چقدر ماندگاری رنگ مو زیاد باشد باعث می‌شود موهای خود را کمتر رنگ کنید، در نتیجه آسیب دیدگی ناشی از افزایش تعداد دفعات رنگ مو نیز کاهش می‌یابد.

بدون هیچ خطری برای محیط زیست:

شامپوها و حتی نرم کننده های فاقد سولفات، به دلیل اینکه دارای ترکیبات گیاهی هستند، هیچ خطری برای محیط زیست ندارند.

نکته:

استفاده از شامپو فاقد سولفات برای هر نوع مویی، از جمله صاف، فر یا رنگ شده مناسب است.

مناسب افراد دارای پوست سر حساس:

شامپو فاقد سولفات، شامپوی مناسبی هست برای افرادی که پوست سر حساسی دارند و همچنین این شامپو در صورت تماس با چشم، سبب سوزش چشم نمی‌شود.

شما با استفاده از شامپو فاقد سولفات می توانید تمامی عواملی که سبب ایجاد خارش پوست سر می گردید را کنار بزنید و پس از استفاده تاثیر آن را بر روی پوست سر و خود مو احساس کنید. بسیاری از شامپو های رنگ مو که پس از استفاده یا در حین استفاده خارش شدید ایجاد می کنند، به دلیل وجود سولفات بسیار در آنهاست و باید شامپو های رنگ بدون سولفات را جایگزین آن کرد.

نابودی شوره سر:

بسیاری از شامپو هایی که در آن از سولفات استفاده شده است به سبب آسیب رسانی به پوست سر و در نتیجه آن خارش پوست سر، شوره زیادی بر روی سر ایجاد می کند، در حالی که شامپو های فاقد سولفات با رساندن روغن های طبیعی به پوست سر، حالت الاستیسیته را به پوست برگردانده و از ایجاد شوره سرجلوگیری می کند.

جلوگیری از ریزش سکه ای مو:

سولفات موجود در شامپو ها با آسیب رسانی به بافت اپیدرم و درم پوست سر سبب آسیب دیدگی فولیکول های مو شده و به جهت تغییر غلطت در قسمت های مختلف سولفات در شامپو ها (ماده سولفات در تمام قسمت های یک شامپو به صورت یکسان پخش نمی شود) سبب می گردد تا یک قسمت از لایه سطحی پوست سر آسیب بیشتر دیده و فولیکول ها آسیب ببینند.

SLES و SLS:

توجه داشته باشین که سولفات ها زیر مجموعه فراوان و متفاوتی دارند و همه آن ها مضر نیستند، پر ضرر ترین مشتق سولفات ها SLS می باشد که باید به نبودن آن در ترکیبات شامپو ها و مواد شوینده توجه داشته باشید.

SLES نسبت به SLS  کمی ملایم تر است و نسبت به آن آسیب های کمتری دارد اما اگر کف سرتان بسیار چرب باشد،  ممنوعیت استفاده ندارد و گاهی تاثیر مثبت نیز دارد، اگر حساسیت بسیار زیادی دارید می توانید هر دو را حذف کرده و از مشتقات گیاهی سولفات بهره مند شوید.

کلام آخر:

سولفات ها موادی هستند که باعث می شود، شامپو بتواند کف مناسبی برای شستشو تولید کند و تا حدی نیز می تواند سبب پاکسازی آلودگی گردد. سولفات ها به نوعی سورفاکتانت هستند. یکی از معایب بزرگ شامپو دارای سولفات آن است که این شامپو ها می توانند روغن های طبیعی پوست سر مانند سبوم که باید در پوست سر  و موهای شما باشد را نابود کند (این روغن های طبیعی می توانند به براق بودن موها کمک کنند) این مساله می تواند به تولید نازک شدن مو، موخوره، شکنندگی موها و خشکی بیش از حد اشاره کرد.

منبع:

https://bazakroo.com/%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%d8%b3%d9%88%d9%84%d9%81%d8%a7%d8%aa/

ارسال دیدگاه