امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
1

سرآشپزهای خانگی و حرفه ای چاقوهای ساخته شده از فولاد ضد زنگ و افراد حرفه ای تر اغلب چاقوهای ساخته شده از فولاد کربن را انتخاب می کنند.  

اما دلیل این تفاوت در انتخاب چیست؟ علت این است که چاقوهای ساخته شده از فولاد ضد زنگ بیشتر در دسترس هستند و نگهداری آنها آسان است. به طور کلی از فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی برای ساخت تیغه های چاقو استفاده می شود. این فولادهای ضد زنگ نسبت به سایر گریدها سخت تر هستند. با این وجود آنها به اندازه فولاد کربن ها شکننده نیستند و می توان آنها را در ماشین ظرفشویی قرار داد و یا با تیزکننده های مرمری تیز کرد. برای آشپزهایی که لازم نیست کارهای ظریف و  دقیق با چاقو انجام دهند، این نوع چاقو کفایت می کند. پیشگیری از زنگ زدگی به تیز نگه داشتن تیغه کمک شایانی می کند و اکسیدهای آهن در تیغه چاقو آن را به همانند ساییده شدن کند می کنند.

سرآشپزهای حرفه ای اغلب (اما نه همیشه!) چاقوهای فولاد کربن را ترجیح می دهند. تیغه این چاقوها را می توان  بسیار تیز کرد و به طور کلی مقاومت بیشتری نسبت به چاقوها ساخته شده از فولاد ضد زنگ در برابر سایش دارند. فراموش نکنید که فلزهای بسیار سخت نیز می توانند شکننده باشند: وقتی ضربه بسیار شدید باشد، فلز خم نمی شود، بلکه می شکند. این بدان معناست که لبه این نوع چاقو در اثر برخورد کمتر از حالت خود خارج می شود و به اصطلاح تاب بر می دارد ولی اگر بشکنند بصورت  تکه تکه خواهد بود. این نوع  فولاد سخت نیاز به مراقبت بیشتری دارد، به عنوان مثال قبل از کنار گذاشتن باید به منظور جلوگیری از زنگ زدگی، آنها را روغن زد و یا پس از هر بار استفاده در شرایط نمکی یا اسیدی آنها را آبکشی نمود. همچنین نسبت به چاقوهای ساخته شده از فولاد ضد زنگ بیشتر به تیز شدن نیاز دارند

آیا باید فولاد کربن انتخاب کنم یا فولاد ضد زنگ؟

فولاد کربن و فولاد ضدزنگ متفاوت هستند، اما یکی لزوماً برتر از دیگری نیست. همه چیز بستگی به شرایط استفاده از آنها دارد. همانطور که میدانید هر ماده دارای مزایا و معایبی است - نکته اصلی سازگاری نوع چاقو با نیازهای شغلی شماست.

فولاد کربن

- آسیب پذیر در برابر زنگ زدگی

- شکننده

-مقاوم در برابر سایش

فولاد ضد زنگ

- مقاوم در برابر زنگ زدگی

-کمتر شکننده است

-مقاومت کمتر در برابر سایش

ارسال دیدگاه