امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

انواع نما ساختمان

نمای ساختمان به دلیل اهمیت فوق‌العاده‌ای که در زیبایی ساختمان دارد همیشه موضوع مهم و چالش برانگیز برای طراحان و همچنین برای صاحبان ساختمان است. اولین سؤال مطرح شده در ذهن ما این است که بهترین و مناسب ترین نما چه نمایی است؟

چرا نمای ساختمان دارای اهمیت است؟

نمای ساختمان در واقع بیانگر شخصیت ساختمان است. هر ساختمان با توجه به نمای آن مورد قضاوت قرار می‌گیرد. طراحی نمای ساختمان برای طراحان از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که طراح می تواند خلاقیت، هنر و مهارت خود را در طراحی نمای ساختمان به رخ  بکشد. از طرفی افراد دوست دارند در بین دیگران خاص و بی نظیر باشند، یک طراحی مناسب می تواند این حس را به فرد منتقل کند. نکته دیگر اینکه نمای ساختمان علاوه بر زیبایی، می تواند از نظر عملکردی نیز دارای اهمیت باشد. انتخاب متریال مناسب، مقایسه انواع پنجره دوجداره و انتخاب بهترین گزینه در بهره‌وری انرژی تأثیرگذار است و حتی باعث جلوگیری از هدر رفت انرژی نیز می شود.

نمای سنگ در دکوراسیون

یکی از لوکس‌ ترین انواع نمای ساختمان که در طول سالیان دراز، از کاخ‌ های باستانی تا آپارتمان‌ های مدرن، جذابیت خود را از دست نداده ‌اند، نمای سنگ است.

این پوشش، همچنین از ماندگارترین مصالح نماکاری محسوب می ‌شود که در برابر باران، برف، نور خورشید، گرد و غبار و باد، مقاومت بالایی دارد و از طرفی، دارای ثبات رنگی نیز هست. بنابراین، عجیب نیست که سنگ، از گران ‌قیمت ‌ترین انواع مصالح نیز به شمار می آید.

 معروف ترین نمای سنگ در دکوراسیون

یکی از معروف‌ ترین انواع نماهای سنگی، نمای رومی است. نمای رومی با استفاده از سنگ تراورتن، سنگ مرمر و سنگ گرانیت طراحی می ‌شود و زیبایی منحصر به فردی به ساختمان می بخشد.

انتخاب سنگی بادوام و باکیفیت، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که در صورت ترک ‌خوردن نما بر اثر انقباض و انبساط‌، صاحبان ساختمان ‌ها مجبور به پرداخت هزینه ‌های زیادی جهت ترمیم یا عوض‌ کردن سنگ‌ نماها می‌ شوند.

پس بهتر است تنها یک بار، هزینه‌ بیشتری برای خرید مصالح صرف کنید تا اینکه مجبور نشوید چندین بار هزینه ترمیم را بپردازید!

نمای آجری

 نمای آجری سبب ایجاد فضایی دلنشین و زیبا می شود و به علت داشتن ضریب انتقال حرارتی پایین نقش بسزایی در ایجاد عایق حرارتی در یک ساختمان دارد. آجرهایی که در ساخت نما بکار می روند بسیار محکم و مقاوم هستند این آجرها در رنگ ها و ابعاد متعدد در کوره ها آماده می شوند و کاملاً نسوز هستند. در اجرای آجرنما به شکل سنتی، آجرها با استفاده از ملات که مخلوطی از سیمان و ماسه و آب است به هم متصل می شوند.

از جمله مزایای نمای آجری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

•          عایق صوتی، حرارتی

•          کاهش اتلاف انرژی

•          حمایت از محیط زیست به دلیل داشتن ساختار طبیعی

•          مقاومت و طول عمر بالا

•          حفظ هویت تاریخی

نمای شیشه ای

شیشه نیز یکی از ابزارهای تزیینی است که در احداث نمای ساختمان ها و زیباسازی آنها نقش بسزایی را ایفا می کند. استفاده از شیشه علاوه بر زیبایی می تواند نور درون ساختمان را نیز تأمین کند. کیفیت شیشه و ضد عایق صوتی و حرارتی بودن آن بسیار حائز اهمیت می باشد. امروزه استفاده از شیشه های دوجداره یا سه جداره نشکن و درب و پنجره یو پی وی سی بسیار پر کاربرد بوده و اکثریت ساختمان های مدرن، بخش وسیعی از نمای خود را به شیشه اختصاص می دهند که البته استفاده از نمای تمام شیشه ای سبب اتلاف انرژی می شود.

نمای چوبی

نمای چوبی را این روزها به صورت ساده یا در ترکیب با شیشه و فلز در ساختمان‌ های مدرن، به خصوص خانه‌ های ویلایی، زیاد می ‌بینیم.

در ساخت نمای چوبی، ‌از چوب‌ های فراوری‌ شده، استفاده می ‌شود؛ چرا که در برابر رطوبت، نفوذ حشرات و آتش ‌سوزی، مقاومت بالاتری دارند و در نتیجه، بهترین گزینه برای نمای ساختمانی با طول عمر بالا هستند.

ترمو وودها از انواع چوب نماها هستند که با وجود مقاومت زیاد، وزن کمی دارند و برای انواع طراحی‌ ها به کار می‌ روند؛ چرا که قابلیت شکل‌ پذیری و برشکاری بالایی نیز دارند و برای ایجاد مدل‌ های قوس ‌دار، بسیار مناسب اند.

نمای سرامیک

نمای سرامیکی از جمله نماهای پرطرفدار این روزهاست و برخی آن‌ را جایگزین ارزان‌ قیمت ‌تر نمای سنگی می‌ دانند.

سرامیک در رنگ‌ های متنوعی تولید می‌ شود و دارای مقاومت نسبتاً بالایی در برابر آتش،‌ حرارت، رطوبت و نور خورشید است؛ از طرفی،‌ سرامیک می ‌تواند به عنوان عایق صوتی مناسبی نیز عمل کند.  نما سرامیک را به دو روش نصب خشک (مهارشده) و نصب تر (چسبانده ‌شده) در ساختمان‌ ها به کار می‌گیرند که استفاده از سرامیک را برای انواع آب و هواهای منطقه ‌ای امکان‌ پذیر می ‌سازد.

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت با استفاده از ورق های کامپوزیت اجرا می شود که این ورقها حاوی مواد ترکیبی هستند که شامل دو لایه ورق از جنس آلومینیوم و یک لایه از مواد پلی اتیلن می باشد که در کل ضخامت ورق های آلومینیومی کامپوزیت به 4 میلی متر می رسد. این ورق ها سبک هستند و لایه خارجی آنها توسط آستر آپوکسی رزین و یک لایه PVDF که رنگ را تثبیت می کند پوشانده می شود و برای محافظت از ورق ها از یک لایه فیلم استفاده می گردد که پس از نصب در محل این لایه از روی کار کنده می شود.

کامپوزیت پنل آلومینیوم را می توان با طرح سنگ یا طرح چوب پیاده سازی کرد. ورق های طرح سنگ شامل سه لایه پوشش رنگی لمینیت شده بر روی سطح آلومینیوم در طرح ها و رنگ های متنوع می باشد. ورق طرح چوب نیز قابلیت کاربرد در داخل و خارج ساختمان را دارد این ورق ها از یک لایه لمینیت شده تشکیل شده است.

نمای سیمانی

به کارگیری نمای سیمانی برای ساختمان‌ های صنعتی توصیه می ‌شود؛ چرا که وزن زیادی دارد و نمای شیک و مدرنی به ساختمان می ‌دهد؛ اما اگر در ساخت متریال سیمان از الیاف مقاوم یا آزبست استفاده شود، نمای سیمانی می‌ تواند در برابر آتش‌ سوزی نیز عایق مناسبی باشد.

شست و شوی نمای سیمانی به آسانی صورت می‌ گیرد چرا که سیمان نسبت به رطوبت و حرارت مقاومت بالایی دارد. استفاده از سیمان سفید یا سیمان رنگی، مسئله‌ ای سلیقه ‌ای است و ساختار آن‌ ها چنان با یکدیگر تفاوتی ندارد.

 

منبع

ارسال دیدگاه