امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

در این بخش به بیان نکاتی در مورد نحوه استفاده صحیح از چاقوهای آشپزخانه و افزایش ماندگاری آنها پرداخته شده است. همچنین در مورد برخی از بایدها و نبایدها در مورد مراقبت از چاقوهای آشپزخانه و برخی اشتباهات رایج مطالبی بیان شده است. یک چاقوی آشپزخانه با کیفیت، به شرطی که به درستی از آن مراقبت شده باشد، باید عمری طولانی داشته باشد - شاید حتی بیشتر از آنچه که فکر می کنید!

چاقوی آشپزخانه خود را درک کنید؟

چاقوهای آشپزخانه به بمنظور برش های نازک طراحی شده اند، طوریکه غذا را به راحتی، سریع و آسان برش می دهند. برای رسیدن به این هدف، تیغه چاقوهای آشپزخانه نسبتاً نازک ساخته می شوند. اولین چیزی که باید در مورد چاقوی خود بدانید این است که تیغه ها طول عمر مشخصی دارند، هرچه تیغه بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد، طول عمر آن کوتاهتر می شود. استفاده معمول از آن باعث می شود که تیغه به مرور زمان کند شود - اما برش مواد سفت باعث می شوند تیغه به طور قابل ملاحظه ای سریعتر از بین برود. اکثریت قریب به اتفاق معتقد هستند که کندی تیغه چاقوها نه به دلیل استفاده منظم بلکه به دلیل استفاده نادرست رخ می دهد.

در زیر برخی بایدها و نبایدها در زمینه استفاده از چاقو بیان شده است:

1- از چاقو فقط برای برش مواد غذایی استفاده کنید:

یخ، استخوان یا غذای منجمد را با چاقوی آشپزخانه معمولی برش ندهید چاقوهای آشپزخانه برای برش غذا طراحی شده اند و نه چیز دیگر. این نکته اصلی ترین عامل تاثیر گذار در مدت دوام تیغه می باشد و مهمترین چیزی است که باید به خاطر بسپارید.  بگذارید چند نمونه از اشتباهات رایج را برای شما بیان کنیم.  از موارد زیر خودداری کنید:

  • غذای یخ زده یا یخ را برش ندهید.
  • از چاقوی خود برای برش استخوان استفاده نکنید.  
  • تیغه چاقوی شما نازک است از آن بعنوان ساطور استفاده نکنید.

2- همیشه از تخته آشپزخانه استفاده کنید:

هرگز مواد غذایی را روی سطوح سخت به خصوص سطوحی که سخت تر از تیغه چاقو هستند برش نزنید. بعنوان مثال سطوحی که از شیشه، گرانیت، فلز و سرامیک ساخته شده اند. حتما سعی کنید هنگام کار با چاقو از تخته استفاده کنید این کار دوان تیغه را افزایش می دهد. اگر استفاده از تخته برای شما مقدور نیست، نهایتا تخته شما باید از ماده ای ساخته باشد که به سختی جنس تیغه نیست. تخته ای که استفاده می کنید باید از جنس چوب یا پلاستیک باشد. اگر تخته برش شما به اندازه کافی نرم باشد و خط های برش روی آن بماند (جای تیغه) این نشانه خوبی است و بدان معنی است که تخته شما به اندازه کافی نرم است به تیغه آسیب نمیرساند. اما اگر خط های برش بجا مانده بروی تخته زیاد یا عمیق باشد، نشاندهنده آن است که شما غذا را به سختی برش زدید و حتی ممکن است تکه های ریزی از آن داخل تخته بماند که این امر منجر به کاهش طول عمر تیغه چاقوی شما خواهد شد.. تخته های برش صدمه دیده، بطوریکه جای برش ها برروی آنها نمایان و عمیق هستند باید تعویض شوند - یا اگر چوبی باشند، سطح آنها باید مجددا صیقل داده شود. این برشها می توانند زمینه های تولید باکتری را ایجاد کنند.

3- همیشه چاقوها را با دست بشویید - هرگز از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید:

  • همیشه چاقوی خود را با دست بشویید و سپس بلافاصله چاقو خود را خشک کنید.
  •  آن را در امتداد لبه تیز تیغه تمیز نکنید و سعی کنید این کار را از پشت تیغه انجام دهید.
  • اجازه دهید صابون 30 ثانیه روی تیغه بماند. درست مثل شستن دست ها، صابون برای از بین بردن و تجزیه میکروب ها به زمان نیاز دارد.
  • برای چاقوهای دندانه دار از برس استفاده کنید تا داخل دندانه ها را نیز بتوانید تمیز کنید.
  • چاقوهای خود را خوب خشک کنید – بهتر است از حوله ای از جنس کتان برای خشک کردن استفاده کنید.
  • اجازه ندهید چاقوی شما در هوا خشک شود.
  • چاقوی خود را بیش از حد لازم در معرض آب قرار ندهید.
ارسال دیدگاه