امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

بررسی انواع پروفیل یو پی وی سی

انواع پروفیل UPVC براساس نوع استفاده و محل کاربرد به انواع و اقسام مختلفی تقسیم می‌شوند. بنابراین پروفیل‌ها کاربردهای مختلف و متنوعی دارند. از این رو، برای این که پروفیل متناسب با کار خود را انتخاب کنیم، باید با انواع مقطع‌های پروفیل آشنایی داشته باشیم و بتوانیم کاربرد و کارایی آنها را تشخیص دهیم.

از جمله کاربردهایی که پروفیل‌ها دارند، می‌توان به استفاده از انواع پروفیل‌ها که در صنعت ساختمان سازی، استفاده از انواع پروفیل‌ها در ساخت درب و پنجره دو جداره و غیره اشاره کرد. بنابراین برای این که بتوان استفاده درست و دقیقی از انواع پروفیل به دست آورد، باید حتما با انواع پروفیل آشنایی داشته باشیم.

انواع پروفیل UPVC به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. براساس مقاطع مختلف پروفیل یو پی وی سی به عنوان به موارد زیر اشاره کرد:

پروفیل فریم

از جمله پروفیل‌هایی که در درب‌ها و پنجره‌های دو جداره یو پی وی سی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پروفیل فریم است. این پروفیل معمولا به عنوان قاب دور استفاده می‌شود. از این رو، باید گفت که پروفیل فریم یکی از شایع ترین و رایج ترین پروفیل UPVC می‌باشد، چرا که در چارچوب تمامی درب‌ها و پنجره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه از این نوع از پروفیل در مقاطع و ابعاد شش و هفت سانتی متر تولید و به بازار عرضه می‌شود. با این حال برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها اقدام به خرید مقطع‌های پنج و یا هشت سانتی متری می‌باشند، ولی با این وجود این مقاطع بسیار کم و نادر تولید می‌شوند.

در پروفیل فریم، مقاطع مختلف به عنوان سطوح مختلف تولید و ارائه می‌شوند. پروفیل‌های فریم نه تنها براساس ابعاد و اندازه با هم دیگر فرق می‌کنند، بلکه براساس نوع کارایی هم با همدیگر فرق دارند. براساس عملکرد و کارایی، پروفیل‌های فریم را می‌توان به پروفیل‌های کشویی، بازسازی و نوسازی تقسیم بندی نمود.

پروفیل میانی یا مولیون

از دیگر انواع پروفیل UPVC می‌توان به پروفیل میانی و یا پروفیل مولیون اشاره کرد. از این پروفیل‌ها در ساخت و تولید انواع درب و پنجره دو جداره یو پی وی سی استفاده می‌شود. این پروفیل امروزه در دو سری 60 و 70 در کارخانجات تولید پروفیل تولید و به بازار عرضه می‌شود. منظور از سری 60 در پروفیل میانی کف پروفیل است که 60 میلی متر است و یا معادل 6 سانتی متر می‌باشد. بنابراین در پروفیل‌های 70 هم اندازه کف پروفیل 70 میلی متر و یا همان هفت سانتی متر است.

در کشور ما پروفیل میانی تولیدشده در داخل و خارج از کشور وجود دارد. در انواع درب‌ها و پنجره‌های دو جداره معمولا از پروفیل میانی 60 میلی متر استفاده می‌شود. اما برای پنجره‌های سه جداره از پروفیل‌های میانی 70 میلی متری معمولا استفاده می‌شود. از این پروفیل به دو صورت مبانی ثابت و یا متحرک با کاربردهای مختلف در روند تولید درب و پنجره استفاده می‌شود.

برای نمونه از پروفیل میانی ثابت برای تولید درب و پنجره معمولی استفاده می‌شود. در حالی که از پروفیل متحرک که به آن اوهرنگ نیز می‌گویند، برای تولید درب و پنجره‌هایی که به صورت کامل باز و یا بسته می‌شوند، استفاده می‌شود.

از دیگر انواع‌ پروفیل میانی می‌توان به پروفیل کتیبه کشویی اشاره نمود. به دلیل این که شکل ظاهری این پروفیل با سایر پروفیل‌های میانی متفاوت است، از این رو از آن به عنوان نوع دیگری از پروفیل میانی یاد می‌شود که بیشتر به عنوان تقسیم کننده افقی در پنجره‌های کشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوع دیگری از پروفیل‌های مولیون و یا میانی وجود دارند که از آنها به عنوان پروفیل مولون متحرک نام برده می‌شود. این نوع از پروفیل به لنگه باز شو درب و پنجره پیچ می‌شود و به همراه بازشو حرکت می‌کند. معمولا از این نوع پروفیل در در و پنجره‌های دو جداره فرانسوی استفاده می‌شود که در آن‌ها هر دو لنگه با هم و در کنار هم باز می‌شود.

پروفیل سش و یا بازشو

از دیگر انواع پروفیل UPVC باید به پروفیل ساش و یا بازشو اشاره کرد. این پروفیل‌ها بیشتر در درب‌ها و پنجره‌های یو پی وی سی باز شو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروفیل‌ها به شکل استاندارد اس (S) انگلیسی تولید می‌شوند. این نوع از پروفیل‌ها به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. از جمله این پروفیل‌ها می‌توان به پروفیل بازشو پنجره، پروفیل بازشو درب، پروفیل بازشوی کشویی اشاره کرد.

پروفیل بازشو کشویی معمولا تنها در پنجره‌های دو جداره کشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما پروفیل بازشو درب، همان طور که از اسمش پیدا برای درب‌های دو جداره استفاده می‌شود، چرا که ابعاد درب‌های دوجداره با پنجره‌های دوجداره متفاوت می‌باشد. از این رو باید از پروفیل‌هایی که متناسب با ابعاد درب دو جداره می‌باشند، استفاده کرد.

بنابراین پروفیل‌های ساش بازشو درب از لحاظ ارتفاع بزرگتر می‌باشند. در نهایت باید به نوع سوم پروفیل بازشو پنجره اشاره کرد. این نوع از پروفیل‌ها یکی از پراستفاده ترین و پر مصرف ترین نوع پروفیل‌ها می‌باشد، که در انواع درب‌ها و پنجره‌های یو پی وی سی استفاده می‌شود.

پروفیل لنگه برای تولید و ساخت بازشو پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته گاهی هم از این پروفیل به عنوان فریم بازسازی استفاده می‌شود. از این نوع پروفیل هم امروزه در ابعاد و ضخامت‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود.

در برخی موارد ارتفاع دیواره داخلی و خارجی این نوع از پروفیل به 96 میلی متر می‌رسد. عرض آن هم می‌تواند 60 میلی متر باشد. در این نوع از پروفیل‌ها ضخامت شیشه خور در حدود 20 سانتی متر است که دارای سه کانال معمولا می‌باشد.

پروفیل پنل

از دیگر انواع پروفیل یو پی وی سی باید به پروفیل پنل پنجره دو جداره اشاره کرد. این نوع از پروفیل‌های یو پی وی سی معمولا دارای ارتفاع دیواره داخلی و خارجی 100 میلی متری می‌باشند. همچنین عرض این نوع از پروفیل‌ها 20 میلی متر است، که برای پوشاندن درب و پنجره یو پی وی سی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروفیل زهواره

این نوع از پروفیل را هم می‌توان از نامش به راحتی شناخت. چرا که عملکرد و کارآیی آن دقیقا مانند زه است. از این رو، از پروفیل یو پی وی سی زهواره برای ثابت نگه داشتن شیشه‌های تک جداره 4 میلی متری در انواع پنجره‌ها و درب‌ها استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که پروفیل‌های زهواره به دو دسته پروفیل زهواره تک جداره و دو جداره تقسیم بندی می‌شوند.

با این وجود، باید اذعان کرد که عملکرد و کارایی آنها چندان فرقی با هم دیگر ندارند و تقریبا مشابه هم هستند. از دیگر پروفیل‌های زهوار دوجداره باید به پروفیل دکورایتو اشاره کرد. این نوع از پروفیل دوجداره زهواره هم برای ثابت نگه داشتن شیشه دوجداره استفاده می‌شود. از این نوع پروفیل بیشتر برای نگه داشتن شیشه 20 میلی متری در انواع پنجره‌های دو جداره استفاده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که پروفیل‌های زهواره برای نگه داشتن شیشه و پانل در جای خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پروفیل لوله و پروفیل اتصالات لوله

از دیگر انواع پروفیل UPVC می‌توان به پروفیل لوله اشاره کرد. این پروفیل معمولا دارای دیواره داخلی و خارجی به ارتفاع 56 میلی متر است. از این رو، پروفیل بیشتر برای تولید و ساخت پنجره‌های زاویه دار استفاده می‌شود.

این نوع از پروفیل‌ها به نوع دیگری مانند پروفیل آداپتور لوله دوجداره نیز تقسیم بندی می‌شود که بیشتر در تولید و ساخت پنجره‌های زوایه دار از آن استفاده می‌گردد. به طور کلی باید گفت که پروفیل‌های لوله و اتصالات لوله برای پنجره‌هایی که قاب آن‌ها هلالی افقی است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه