امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

* در روانشناسی بقای شئ یاپایداری شئ اشاره به این درک در انسان دارد که می دانیم اشیاء حتی زمانی که دیگر آن هارا باحواس پنج گانه ادراک نمی کنیم همچنان وجود دارند. بقای شئ یک مفهوم پایه ای در زمینه ی روانشناسی رشد است زیرا رشته ای از روانشناسی که به رشد توانایی های روانی و اجتماعی کودکان و نوزادان می پردازد.هنوز اجماع علمی درباره ی زمانی که انسان به درک درست وکامل از بقای شئ درطی دوره رشدخود می رسد وجود ندارد.ژان پیاژه معتقد بودکه بقای شی یکی ازمهم ترین ادراکاتی است که نوزادان ب آن دست می یابند.

چرا دانستن روانشناسی کودک مهم است؟والدین درباره ی توانایی ها ومهارت های کودک یانبود آن ها شیوه وتعبیر وتفسیر خودشان رادارند اگر کودک و خصوصیاتش را به درستی درک نکنید ممکن است آنهارا به اشتباه تفسیر یاسوءتعبیرکنید.نقش والدین در رشد روانشناختی کودک بسیار کلیدی است.کمبود آگاهی دراین زمینه اغلب منجر به قضاوت اشتباه کودک ودرنهایت منجر به تصمیم گیری اشتباه والدین خواهد شد. کودک به طور مستقیم تحت تاثیر میزان زمانی است که والدین صرف شناخت و کسب اطلاعات در زمینه رشد او می کنند. والدین از طریق شناخت ردانشناسی کودک و رشد او به طور معناداری به رشد هیجانی و ذهنی کودک کمک می کند.

هرچه زمان بیشتری بایکدیگر بگذرانید بیشتر کودک وخلق و خویش رامیشناسید.گفتگو با کودک شمارا از اتفاقاتی که در زندگی، مدرسه ومحیط اطراف او رخ می دهد آگاه می کند.کودکتان نیز باید بداند که شنیده می شود و جدی گرفته می شود.زمانی که گفته های آنهارا تایید می کنید و پاسخ میدهید به آنها نشان میدهید که گفته های آن هارا درک می کنید. اگر گفته هایشان برای شما مفهوم نبود برای شفاف سازی بیشتر از آنها سوال بپرسید. اما مراقب باشید که بیش از حد صحبت نکنید یا سوال نکنید زیرا می توانید کودک خود را به طور کامل منفعل و یا وادار ب سکوت کنید.

به محیطی که کودک درآن است توجه کنید طبق تحقیقات رفتار ونگرش کودک تحت تاثیرمیحطی است که درآن رشدمی کند.همچنین محیط می تواند بر رشد مغز کودک تاثیر بگذارد که در نتیجه ی آن بر رشد زبان و مهارت های شناختی او اثرمی گذارد. بیشترین اثر بر کودک رامحیط خانواده داشته است. رفتار کودک تاحد زیادی به افراد ونوع تعامل آنها با او وابسته است.

منابع:

1- سلیقه، مریم، نقش هنر و ادبیات، شعر و داستان در فرایند هویت یابی کودکان اولین همایش آموزش و پرورش ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی1397

2- سایت ویکی پدیا www.wikipedia.com

3- سایت کودکت www.koodaket.com

ارسال دیدگاه