امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

آنوریسم و دیسکسیون چیست؟

آنوریسم اکوکاردیوگرافی (اکوی قلب)

  • سی تی آنژیوگرافی قلبی
  • ام آر آی قلب
  • درمان آنوریسم و دیسکسیون

    • نظارت دقیق وضعیت بیمار: ممکن است بیماران نیاز به درمان فوری نداشته باشند. در این موارد، بیمار مورد نظارت پزشک قرار می گیرد و به صورت منظم معاینه می شود.
    • ترمیم داخل عروقی: این رویکرد به میزان کمتری، تهاجمی است که از فنرهای فلزی برای بهبود نقاط آسیب دیده استفاده می شود.
    • جراحی باز آئورت: در موارد پیچیده ای که نیاز به دسترسی مستقیم به نقاط مورد نظر وجود دارد، جراحی باز انجام می شود؛ مخصوصا در مواردی که آئورت در حالت صعودی قرار دارد و شاهرگ ها چند شاخه شده اند.
    • رویکردهای ترکیبی: شامل جراحی باز و تکنیک های درون عروقی می شود. بر اساس وضعیت بیمار و سلامت او، از چنین رویکردهای ترکیبی استفاده می شود.
    • مراقبت های ادامه دار: بعد از جراحی و اعمال تکنیک های مختلف، بیمار باید همچنان تحت مراقبت باشد.

    سوالات متداول

    1- آیا آنوریسم منجر به دیسکسیون می شود؟

    ریسک پارگی یا دیسکسیون را افزایش می دهد.ا

    2- شایع ترین علت دیسکسیون چیست؟

    می توان گفت که داشتن فشار خون بسیار بالا، شایع ترین علت دیسکسیون به شمار می آید.

    3- کدام نوع از دیسکسیون شایع تر و خطرناک تر است؟

    دیسکسیون نوع A، شایع ترین و خطرناک ترین نوع دیسکسیون است. در این نوع آئورت از قلب صعود می کند و به این دلیل خطرناک است که به قلب نزدیک تر است.

    “آنوریسم” به برآمدگی روی آئورت گفته می شود، ولی “دیسکسیون” آئورت یا شاخه های آن، زمانی اتفاق می افتد که فضای داخلی آئورت پاره شده و از دیواره شریانی هم جدا شود. این بیماری انواع مختلفی دارد؛ از جمله توراکس، شکمی و غیره. دیسکسیون هم به نوع A و نوع B تقسیم می شود. نشانه های آنها هم شامل تنگی نفس، ضعف، غش و غیره می شود. علت بوجود آمدن آنوریسم و دیسکسیون سیگار کشیدن، فشار خون بالا و غیره است. تشخیص هم از طریق اکوکاردیوگرافی، سی تی آنژیوگرافی قلبی و ام آر آی انجام می شود. ترمیم آئورت داخل عروقی و جراحی باز از جمله روش های درمان هستند. با دارا بودن سبک زندگی سالم، می توانید به راحتی از بروز آنوریسم و دیسکسیون جلوگیری کنید.

    نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

    ارسال دیدگاه