امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

مدیریت رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی برای مقابله با کبد چرب ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

حالابرای کبد چرب چی بخوریم؟ لیست غذاهای مفید برای کبد چرب را در این بخش برایتان معرفی می کنم:

برای کبد چرب چی بخوریم؟ لیست غذاهای مفید برای کبدگیاهخواران استفاده کنید که به شما امکان می دهد بدون از دست رفتن طعم ها و چاشنی ها مقدار زیادی از کالری غذاها را کاهش دهید.

سلامت کبد با مصرف توفوTofu) چیست؟ توفو یا پنیر لوبیا، غذایی است که از فرایند بستن شیر سویا به دست می‌آید. توفو جهت کاهش ساخته شدن چربی بسیار مفید است. مطالعات انجام گرفته در دانشگاه ایلینویز (Illinois) بر روی موش ها نشان داد، پروتئین سویا که از لحاظ مواد تشکیل دهنده مشابه توفو می باشد می تواند سبب کاهش ساخته شدن چربی در کبد شود. لازم به ذکر است که توفو کم چرب بوده ولی دارای پروتئین زیاد می باشد.

سلامت کبد با مصرف ماهیروغن زیتون

یکی از روش های کنترل و درمان کبد چرب، کنترل و کاهش وزن است که با مصرف روغن زیتون می توانید وزن خود را کنترل کنید.

سالم ترین روغن، روغنی است که حاوی میزان بالایی از اسیدهای چرب امگا3 باشد. روغن زیتون برای پخت و پز سالم تر و بهتر از روغن های نباتی، کره و روغن ترد کننده شیرینی می باشد. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون به کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن کمک می کند.

سلامت کبد با مصرف سیرچای سبز

چای سبز جهت کاهش جذب چربی بسیار مفید است و می تواند بیماری کبد چرب را بهبود ببخشد. اطلاعات نشان می دهند که مصرف چای سبز می تواند مانع جذب چربی توسط بدن شود اما این نتایج هنوز قطعی نشده اند. همچنین مطالعاتی در حال انجام است که نشان می دهد مصرف چای سبز سبب کاهش ذخیره چربی در کبد و بهبود عملکرد آن خواهد شد.

13. کلم

انواع مثل بروکلی، گل کلم، کلم قمری، کلم پیچ و کلم بروکسل به درمان کبد چرب کمک می کند. کلم ها دارای خاصیت سم زدایی قوی برای کبد هستند. این سبزیجات دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می‌کنند؛ مثل نیتروزامین‌های موجود در دود سیگار، و افلاتوکسین موجود در بادام زمینی.

14. لیمو ترش و آب داغ

مصرف آب لیمو ترش تازه همراه با آب داغ به رفع کبد چرب کمک می کند. آب لیمو ترش تازه را در یک لیوان آب داغ بریزید و اول صبح بطور ناشتا بنوشید (البته اگر ناراحتی معده ندارید). این کار باعث می شود کبد پاک شود و عمل سم زدایی و تصفیه آن افزایش یابد.

همچنین استفاده از آب لیمو ترش تازه همراه با آب داغ تولید صفرا را تحریک می کند، معده و روده را پاک کرده و حرکات روده ای را افزایش می دهد.

15. چغندر

مصرف چغندر به فرآیند تصویه خون کمک می کند و همچنین فلزات سنگین را در بدن جذب می کند.

16. میوه های غنی از آنتی اکسیدان

بر اساس مطالعاتی مشخص شده که میوه های زیر بیشترین مقدار آنتی اکسیدان ها را دارند و می توانند به درمان کبد چرب کمک کنند که به ترتیب غنای آنتی اکسیدانی عبارتند از:

  • طالبی؛
  • پرتقال؛
  • توت فرنگی؛
  • زغال اخته؛
  • آلو؛
  • کشمش؛
  • شاتوت؛
  • تمشک؛
  • گریپ فورت سرخ؛
  • سیب و گلابی.

17. سیب

سیب دارای پکتین (Pectin) است که به دفع فلزات سنگین در بدن کمک می کند. دفع این فلزات توسط پکتین کار کبد را کاهش می دهد و ظرفیت سم زدایی کبد آن را بالا می برد.

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

ارسال دیدگاه