امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

17فروردین

چربی تولید شده از بدن به سالم نگه داشتن پوست کمک زیادی می‌کند، اما امکان دارد این چربی بیش از حد باشد. چربی اضافه پوست می‌تواند منجر به بروز لکه‌ های پوستی و ایجاد جوش شود. برای افرادی با پوست ‌های چرب، مراقبت از پوست مانند یک مبارزه به وسیله کاغذهای جاذب چربی و پودر صورت و هر چیزی که رفع کننده درخشندگی پوست است، می‌باشد. اما به این نکته توجه کنید که پوست در واقع دشمن شما نیست و مراقبت از آن همواره نباید بصورت مقابله‌ با چربی باشد. با رعایت چند نکته مهم جهت مراقبت از پوست، می‌توان به شکلی از منافذ براق پوست محافظت کرد که با طبیعت پوست سازگار باشد.

نشانه های پوست چرب:

  • صورت براق بوده و معمولاً در اواخر روز، چرب دیده می شود.
  •  آرایش روی صورت نمیماند.
  • قسمت‌ های چرب صورت دارای جوش‌ های سر سیاه، جوش های قرمز التهابی یا انواع دیگر جوش است.
  • منافذ پوست در ناحیه بینی، پیشانی و چانه شما بزرگ و قابل رویت است.

به ناحیه‌ T صورت توجه کنید. منظور از ناحیه‌ T کجاست؟ منظور همان پیشانی و بینی است که غدد چربی فعالی دارد و ممکن است چربی بیشتری تولید کند. اگر ناحیه T صورت شما چرب است، اما بقیه‌ قسمت های صورت معمولی یا خشک به نظر می ‌رسد، پوست شما مختلط محسوب می شود.

علت چرب بودن پوست:

تغییرات هورمونی در دوران بلوغ عامل اصلی ایجاد سبوم اضافی و براقی بیش از حد پوست است. عوامل زیر نیز در ایجاد پوست چرب موثر هستند:

  1. ژنتیک: اگر پوست والدینتان چرب باشد، شما نیز ممکن است آن را به ارث برده باشید.
  2. هورمون‌ها: نوسانات هورمونی در دوران بلوغ موجب فعالیت بیش از حد غدد چربی می‌شود، این نوسانات در دوره‌ قاعدگی و حاملگی نیز اتفاق میافتد.
  3. آب و هوا: ممکن است پوست چرب نتیجه‌ زندگی در آب و هوای مرطوب نیز باشد.

عوامل مهم در داشتن پوست چرب:

شستن صورت

هر صبح و شب صورتتان را می‌شویید، اما صورتتان دوباره چرب می‌شود، برای همین می‌خواهید در اولین فرصت دوباره صورتتان را با آب و ژل بشویید؛ اما این کار را دیگر ادامه ندهید.

هر چقدر هم که بخواهید صورتتان را به امید خلاصی از درخشندگی بیش از حد پوستتان بشویید و همین کار یعنی عملاً دارید پوستتان را تحریک می‌کنید تا چربی اضافه تولید کند و این چرخه همچنان ادامه خواهد داشت.

استفاده نکردن از شوینده مناسب صورت:

لازم است از یک پاک کننده‌ پوست صورت مناسب پوست خود استفاده کنید، که حاوی عناصر آبرسان و مرطوب کننده باشد. صحیح است که اشاره شد که بیش از دو بار در روز صورتتان را نشویید، اما ورزش کردن برای این توصیه یک استثنا محسوب می‌شود. هرگز فراموش نکنید، بعد از تعریق زیاد حتما صورت خود را کامل بشویید.

برای سرعت بخشیدن به پاکسازی صورت می‌ توانید، یک پنبه‌ آغشته به میسلار واتر را روی صورتتان بکشید تا هرگونه آلودگی را پاک کنید. پس از آن، می‌توانید پاکسازی عادی شبانه‌ را ادامه دهید.

پوست های چرب باید به دنبال محصولی باشند که بدون چربی بوده و در صورتی که پوستشان مستعد آکنه است یا زیاد جوش می‌زند، محصولی استفاده کنند که روی آن درج شده باشد غیر کومدون زا است. هم‌چنین بهتر است به غلظت فرمول محصول نیز نگاه کنند. هرچه پوست چرب ‌تر باشد، باید از محصولات سبک ‌تری استفاده کنید؛ در عوض، هرچه پوستتان خشک ‌تر باشد، از محصولات سنگین استفاده کنید.

ننوشیدن آب به اندازه کافی:

شما می‌توانید با نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز و هم‌چنین استفاده‌ روزانه از کرم مرطوب کننده پوست جرب، آبرسانی لازم بدنتان را تامین کنید.

اگر روزانه به اندازه‌ لازم آب به بدنتان نرسد، بدن تصور می‌کند باید با افزایش ترشح چربی، این کم رطوبتی را جبران کند. به منظور جلوگیری از ترشح چربی پوست، مطمئن شوید که حتماً میزان زیادی آب مینوشید و از کرم مرطوب کننده استفاده می‌کنید.

استفاده نکردن از مرطوب کننده مناسب:

بیشتر افراد به اشتباه فکر می‌کنند که اگر پوست چربی دارند، آخرین کاری که برای بهبود و درمان پوست چرب صورت خود باید انجام دهند این است که پوستشان را با یک لایه از کرم مرطوب کننده بپوشانند. در حالی که این کار صحیح نیست.

اگر عادت به استفاده صحیح از مرطوب کننده را نداشته باشید، اینطور به نظر میرسد که میخواهید پوستتان را تحریک کنید که چربی بیشتری تولید کند. به همین دلیل، پیدا کردن مرطوب کننده‌ مناسب پوستتان جز اولویت هاست.

حتما به دنبال مرطوب کننده‌ سبک و بدون چربی باشید که براقی پوستتان را افزایش نداده و فقط آن را مرطوب کند.

مرطوب کننده‌ی بدون چربی و غیر کومدون زا با کاهش براقیت پوست و بهبود ظاهر منافذ باز، کنترل چربی پوست را مورد هدف قرار می‌دهد.

استرس:

چهره‌ زشت تنش ها و استرس هایی که دارید ممکن است روی صورتتان نمود پیدا کند. هنگامی که استرس دارید، بدنتان مقدار زیادی کورتیزول ترشح می‌کند. کوتیزول علاوه بر تنظیم سوخت و ساز بدن و پاسخ سیستم ایمنی، در پاسخ به استرس هم نقش فراوانی دارد و باعث می‌شود پوستتان مقدار زیادی چربی تولید کند.

برای درمان پوست چرب و مقابله با استرس، یک شمع روشن کنید و یک کوکتل حمام در وان بیاندازید و سپس در آن بنشینید تا اعصابتان آرام شده و بعد از یک روز طولانی به مغز و صورتتان استراحت بدهید. این کار در ظاهر پوستتان تاثیر فراوانی دارد.

آموزش چند ماسک پوست چرب:

مخلوط گلیسرین، گلاب و لیمو:

مواد لازم

  • یک قاشق سوپ ‌خوری گلیسرین
  • یک قاشق سوپ ‌خوری گلاب
  • یک قاشق سوپ ‌خوری آبلیمو

طرز تهیه این ماسک:

هر سه موادی را که در بالا اشاره شد را با هم مخلوط کرده و روی صورت خود به مدت 20 دقیقه بگذارید و سپس آن را با آب گرم بشویید.

لیمو با خاصیت ضدباکتریایی کمک می‌کند پوست شما محکم و خشک شود. گلاب به عنوان تونر، ضد عفونی کننده و پاک‌ کننده عالیست که به شما پوستی با طراوت میبخشد. گلیسرین به عنوان یک آبرسان قویست.

این ترکیب یک ماسک کامل صورت برای رفع جوش و جای جوش است. شما باید قبل از مصرف این ماسک صورت برای پوست چرب خود، آزمون حساسیت را انجام داده تا متوجه شوید که آیا برای پوست شما مناسب است یا خیر.

مخلوط آب ‌لیمو، موز و روغن زیتون:

مواد لازم:

  • ده قطره آب لیمو
  • یک عدد موز
  • یک قاشق سوپ‌ خوری روغن زیتون

طرز تهیه این ماسک:

یک عدد موز را در یک کاسه تمیز له کنید. روغن زیتون و آب لیمو را به آن اضافه کنید تا یک خمیر مایع درست شود. ماسک را روی صورت خود گذاشته و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه روی پوست شما بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.

چربی‌ها می‌توانند باعث بسته شدن منافذ، بروز جوش و التهاب شوند. موز می‌تواند این چربی را جذب کرده و لیمو می‌تواند منافذ را پاکسازی کند.

ماسک خانگی عسل و زرد چوبه:

مواد لازم:

  • یک تا دو قاشق سوپ‌خوری عسل طبیعی
  • نصف قاشق چای‌ خوری زرد چوبه

طرز تهیه:

تمام مواد بالا را در یک کاسه مخلوط کنید تا یک خمیر درست شود و آن را به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید. اجازه دهید ترکیب به مدت 10 دقیقه روی پوست‌ بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید. این ماسک صورت برای پوست چرب و رفع لک صورت نیز مؤثر است. منظور از لک صورت چیست؟ منظور تیرگی های پوست است که اغلب به علت پیری، جوش یا آفتاب به وجود می‌آید.

روش های خانگی فیشیال صورت پوست ‌های چرب:

1. پاکسازی پوست صورت:

برای از بین بردن آلودگی ‌ها و چربی ‌های سطح پوست، استفاده از یک روش خوب و مناسب برای پاکسازی و فیشیال صورت در خانه بسیار ضروریست. فراموش نکنید پاکسازی پوست صورت، هرگونه مواد آرایشی باقی‌مانده و چربی اضافه پوست را از بین می ‌برد.

بخور صورت:

بخور صورت از روش‌های مؤثر برای مراقبت از پوست صورت است. این روش چربی ها و آلودگی های اضافه سطح پوست را پاک کرده و منافذ بسته را باز می‌کند. قبل از استفاده از ماسک، به وسیله‌ بخور، پوست را نرم و منافذ را باز کنید. این کار باعث می ‌شود که مواد مفید ماسک، عمیق‌تر به پوست نفوذ کرده و در نتیجه پاکسازی و فیشیال صورت نرم و درخشان ‌تر به‌نظر برسد.

برای بخور دادن صورت، از گیاهان خشک‌ شده مانند اسطوخودوس، آویشن و رزماری استفاده کنید. شیر جوش یا یک قابلمه را پر آب کنید. مقداری گیاه خشک ‌شده را اضافه کنید و بگذارید جوش بیاید. سپس شعله را خاموش کرده و با استفاده از یک حوله، اجازه دهید بخار آب به مدت پنج تا ده دقیقه به پوستتان نفوذ کند. در هنگام بخور، چشمانتان را ببندید و ریلکس کنید. بخور صورت، منافذ را باز کرده و پوست را برای ماسک صورت آماده می‌کند.

تونر صورت:

از تونر صورت برای پاک کردن آلودگی‌ و باقی مانده آرایش استفاده می‌شود. تونر با پاکسازی پوست، آن را برای استفاده از مرطوب ‌کننده آماده می‌کند. همچنین تونر با سفت کردن پوست و بستن منافذ بازشده، ظاهری جوان به صورتتان می‌دهد. باید قبل از استفاده از کرم مرطوب‌ کننده، از تونر صورت استفاده کنید.

در پایان:

برای کنترل چربی پوست صورت نباید آن را بیش از حد بشویید. همچنین باید برای درمان پوست چرب، همیشه مرطوب کننده‌ غیر کومدون زا و سبکی استفاده کنید.

منبع:

https://bazakroo.com/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d9%be%d9%88%d8%b3%d8%aa-%da%86%d8%b1%d8%a8-%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%82%d8%a8%d8%aa-%da%a9%d9%86%d9%85%d8%9f/

ارسال دیدگاه