امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

آشنایی با

اکوکاردیوگرافی ترانس مری (TEE) یا اکو مری

آمادگی قبل و بعد از اکو مریعروق خونی قلب را به پزشکان نشان می دهد. پزشک معالج شما زمانی که نتواند با استفاده از اکوکاردیوگرافی استاندارد تصاویر واضحی از قلب را مشاهده و بررسی کند، این آزمایش را برای شما تجویز می کند.

اکو مری چگونه کار می کند؟

اکو مری از امواج صوتی با فرکانس بالا (اولتراسوند) برای ایجاد تصاویر متحرکی از قلب استفاده می کند. تنها فرق این آزمایش تشخیصی با اکوکاردیوگرافی استاندارد گرفتن تصاویر از داخل مری است نه از روی دیواره قفسه سینه.

وسیله‌ای به نام مبدل که به یک لوله‌ (پروب) متصل است به مری هدایت شده و امواج از طریق آن به بدن ارسال می شود. امواج صوتی پس از برخورد به قلب، منعکس شده و به مبدل بازتاب و تصاویری که از قلب و سرخرگ آئورت گرفته شده در مانیتور نمایش داده می شوند.

نحوه انجام اکو

  1. شما نباید حداقل 4 ساعت قبل از انجام اکو مری بخورید یا بیاشامید. مقدار دقیق را پزشک به شما می گوید
  2. در مورد داروهای مصرفی (نسخه ای، بدون نسخه یا مکمل) با پزشک معالج صحبت کنید. شاید لازم باشد قبل از اکوکاردیوگرافی ترانس مری مصرف آنها را قطع کنید.
  3. در گام بعدی تکنیسن گلوی شما را با یک ماده بی حس کننده اسپری می کند تا بی حسی شود.
  4. سپس یک آنژیوکد در بازوی شما گذاشته می شودکه یک لوله به آن متصل است. این لوله IV نامیده می شودبرای اینکه در حین آنژیو گرافی احساس درد یا ناراحتی نکنید، از طریق این لوله یک داروی آرامبخش به شما تزریق می شود.
  5. یک تکنسین روی نواحی خاصی از بدن شما که معمولاً قفسه سینه، پشت، مچ دست و مچ پا است الکترودهایی را نصب می کند. الکترودها دارای سیم هایی به نام لید هستند که به دستگاه نوار قلب متصل می شوند. این دستگاه ریتم قلب شما را در طول اکو مری کنترل می کند.
  6. سپس یک لوله انعطاف پذیر کوچک به نام پروب در گلوی شما فرو می رود. تکنسین از شما می خواهد که پشت سر هم قورت دهید تا این لوله به سمت پایین و مری هدایت شود. این بخش از آزمایش اکو مری اغلب ناخوشایندترین بخش است. اگر احساس خفه شدن کردید نگران نباشید، این حس کاملاً رایج است. هنگامی که پروب در جای خود قرار گرفت، نباید دیگر دردی احساس کنید.
  7. در انتهای پروب مبدل قرار دارد که با فرستادن امواج صوتی، تصاویر بسیار واضحی از قلب شما را به مانیتور ارسال می کند. تکنسین برای گرفتن تصاویر از از زوایای مختلف قلب پروب را کمی جابه جا خواهد کرد.
  8. پس از گرفتن تصاویر کافی پروب، IV و الکترود های دستگاه نوار قلب از روی بدن شما برداشته می شود.
  9. ممکن است تا زمانی که اثر داروی آرام بخش از بین برود کمی احساس خواب آلودگی کنید. تا مدتی که ضربان قلب و فشار خون شما به حالت طبیعی باز گردد تحت نظر خواهید بود.
  10. گلودرد یا مشکل در بلع بعد از اکو مری عوارضی است که معمولاَ پس از یک روز یا بیشتر از بین می روند
  11. - نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی
ارسال دیدگاه