امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

علت واریکوسل در آقایان و تاثیرات آن در میزان باروری

واریکوسل به معنای تورم وریدهای داخل کیسه بیضه است. این وریدها، به شبکه پامپینیفرم نیز معروف است. این عارضه فقط در کیسه بیضه اتفاق می افتد و بسیار شبیه به عارضه ی سیاهرگ های واریسی است که در پای افراد ایجاد می شود. واریکوسل اغلب منجر به کاهش تعداد و کیفیت اسپرم می شود که در نهایت می تواند باعث ناباروری شود. در برخی از موارد، اگر وضعیت بدتر شود، می تواند باعث کوچک شدن بیضه ها شود.

واریکوسل، عارضه ای است که هیچ نوع علائمی ایجاد نمی کند و معمولاً نیازی به درمان ندارد. اما، اگر درد دارید و با مشکلات ناباروری مواجه هستید، باید به دنبال درمان آن باشید. برای اطلاع از علت بروز واریکوسل، علائم و چگونگی درمان این عارضه، این مقاله را بخوانید.

اگر واریکوسل دارید و این عارضه موجب بروز مشکلات در باروری شما شده است، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا ببیند آیا نیاز به درمان دارید یا خیر. درمان این عارضه ممکن است ساده باشد. بسیاری از مردان برای مراجعه کردن به پزشک، بیش از حد تعلل می کنند تا وقتی که برای مراجعه به پزشک، دیگر خیلی دیر شده باشد، زیرا با این تعلل ممکن است با مشکلات جدی در باروری مواجه شوند.

چه عاملی باعث ایجاد واریکوسل می شود؟


چه عاملی باعث ایجاد واریکوسل می شود؟بیضه ها به بقیه نقاط بدن منتقل می کنند. سوپاپ به عنوان یک کلید روشن/خاموش عمل می کند. وقتی یک دریچه آنطور که باید کار نمی کند، ممکن است خون اضافی در داخل سیاهرگ های بیضه جمع شود و با گذشت زمان، این اختلال باعث تورم این رگ ها می شود.

در برخی از موارد، سبک زندگی فرد نیز می تواند نقش بسزایی در بروز واریکوسل داشته باشد. منظور از سبک زندگی، عوامل مختلفی مانند نوع فعالیت، شغل، رژیم غذایی، سیگار کشیدن و مصرف الکل است. سایر عواملی که احتمال ایجاد واریکوسل را افزایش می دهند، عبارتند از: سنین بین 15 تا 25 سالگی، ابتلا به سرطان کلیه، یا آسیب به بیضه یا کیسه ی بیضه.

علائم واریکوسل چیست؟


واریکوسل اغلب هیچ علائمی ندارد اما در برخی موارد ممکن است فرد علائم زیر را احساس کند:

  • درد مبهم در بیضه یا کیسه ی بیضه، که اغلب با دراز کشیدن بهتر می شود.
  • علائمی که پس از فعالیت‌های خاص، مانند دوچرخه‌سواری یا ساعت‌ها روی پا ماندن بدتر می‌شوند.
  • تورم بیضه یا کیسه بیضه
  • تغییر اندازه یا تفاوت در بیضه ها
  • ناباروری مردان (ناتوانی در بچه دار شدن پس از یک سال تلاش)
  • وجود توده ای کوچک بالای بیضه آسیب دیده

درجه بندی و تشخیص


واریکوسل به دلایل متعدد آناتومیک در بیضه ی سمت چپ شایع تر از بیضه ی سمت راست است و این امر در درجه اول به دلیل زاویه ای است که ورید بیضه چپ از ورید کلیوی در مقایسه با سمت راست خارج می شود. واریکوسل ممکن است از نظر اندازه متفاوت باشد و به سه گروه کوچک، متوسط ​​و بزرگ تقسیم بندی می شود.

  • گرید یک: فقط با سونوگرافی قابل تشخیص است
  • گرید دو: با معاینه و لمس کردن نیز قابل تشخیص است
  • گرید سه: به راحتی با رویت کردن نیز قابل تشخیص است

با این حال، یادآوری این نکته مهم است که اندازه واریکوسل به میزان تغییرات اسپرم ربطی ندارد. علاوه بر این، تا 40 درصد از بسیاری از مردان نابارور، واریکوسل دو طرفه دارند. مهمتر از آن، واریکوسل یک طرفه اغلب می تواند بر روی بیضه مقابل نیز تأثیر بگذارد.

به دلیل نقش بالقوه ی این عارضه در ایجاد آسیب قابل توجه به بیضه، تشخیص واریکوسل در معاینه فیزیکی، بسیار مهم است. تنها در صورت بروز درد شدید، اختلال در عملکرد بیضه یا کاهش اندازه بیضه، جراحی باید انجام پذیرد و صرفا وجود واریکوسل به این معنی نیست که جراحی برای فرد ضروری است.

معمولاً واریکوسل، عارضه ای بدون علائم است و بیماری که به واریکوسل گرید یک مبتلاست صرفا برای ارزیابی احتمال ناباروری مردانه حین ازدواج، ویزیت می شود. با این حال، گاهی اوقات ممکن است فرد بخاطر درد یا سنگینی در کیسه بیضه خود به پزشک مراجعه کند. معاینه فیزیکی دقیق، اصلی ترین راه تشخیص واریکوسل است. بسیار مهم است که بیمار در حالت ایستاده معاینه شود و پزشک از او بخواهد مانور والسالوا (یعنی نفس عمیق بکشید و شکم خود را فشرده کنید) برای بزرگنمایی واریکوسل کوچک انجام دهد. اگر تشخیص واریکوسل کوچک بسیار دشوار باشد، می توان از روش های عینی تری مانند سونوگرافی داپلر رنگی با وضوح بالا استفاده کرد.

عوارض


عوارضتستوسترون نیز پایین رود.

درمان واریکوسل


درمان واریکوسلواریکوسل در اکثر موارد نیازی به درمان ندارد. اگر درد دارید یا دچار آتروفی بیضه (کوچک شدن بیضه) شده اید یا اگر نابارور هستید، ممکن است لازم باشد یکی از چندین درمان زیر را انجام دهید:

آمبولیزاسیون واریکوسل

یکی دیگر از درمان های تهاجمی تر، آمبولیزاسیون واریکوسل است. در طی این روش به بیمار یک بی حسی موضعی داده می شود و یک کاتتر در کشاله ران قرار می گیرد. سپس پزشک کاتتر را به داخل واریکوسل منتقل می کند. پزشک این کار را با استفاده از اشعه ایکس انجام می دهد. پس از قرار دادن کاتتر، یک سیم به دور واریکوسل پیچیده می شود و سپس خون به وریدهای دیگر هدایت می شود.

دوره نقاهت این روش به طور قابل توجهی، کمتر از جراحی است و خطر عوارض به حداقل می رسد در حالی که میزان تاثیر گذاری و موثر بودن آن نیز در حد جراحی است. این روش درمانی، بلافاصله جریان خون را به وریدهای سالم باز می گرداند و شانس بارداری را بهبود می بخشد.

واریکوسلکتومی

تهاجمی ترین روش درمان، واریکوسلکتومی است. واریکوسلکتومی روشی است که در آن واریکوسل کاملاً بسته می شود. در طی این روش بیمار بیهوش می شود و سپس پزشک شکم را بریده و ورید را کاملا می بندد. این تهاجمی ترین روش است و به بیشترین زمان بهبودی نیاز دارد. این درمان در شدیدترین موارد مورد نیاز است.

ممکن است به بیمار توصیه شود تا مدتی پس از جراحی از بالا بردن اسکروتوم بوسیله شورتکس استفاده کند. که در بین روش های جراحی کمترین عوارض را دارد این روش دارای عوارض احتمالی مانند خونریزی در بافت ها، عفونت یا آسیب به بافت یا ساختار کیسه بیضه است. در عین حال در حال حاضر بهترین و استاندارد ترین روش جراحی واریکوسل،انجام جراحی به روش میکروسرجیکال می باشد.

چگونه می توان واریکوسل را در خانه درمان کرد؟


گزینه های درمان خانگی واریکوسل عبارتند از:

  • بدون درمان: اگر واریکوسل شما را آزار نمی دهد یا مشکلات باروری ایجاد نمی کند، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید.
  • تغییرات روتین روزانه: می توانید از فعالیت های خاصی که باعث ناراحتی می شوند اجتناب کنید. پوشیدن لباس زیر تنگ یا بند بند می تواند علائم ناشی از ورزش یا ایستادن طولانی مدت را کاهش دهد.
  • یخ: استفاده از بسته های سرد روی کیسه بیضه ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. برای محافظت از پوست خود، یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. بسته های یخ یا بسته های ژل سرد را در یک حوله بپیچید و هر بار حدود 15 دقیقه از آن استفاده کنید.
  • داروهای بدون نیاز به نسخه: مصرفاستامینوفن یا ایبوپروفن می تواند هر درد جزئی کیسه بیضه یا خود بیضه را از بین ببرد. نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی. منبع: فرشاد نامداری، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری
ارسال دیدگاه