امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

چسب درزگیر درب و پنجره از جمله چسب‌های صنعتی پرکاربرد است و همانطور که از نام آن پیداست برای پوشاندن درزهای درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد. درگذشته کارکرد چسب‌ها تنها در چسباندن دو شی به یکدیگر و یا بر روی یک سطح خلاصه می‌شد. اما امروزه چسب‌ها علاوه بر کارکرد اصلی خود برای درزگیری و عایق بندی سطوح مختلف از جمله درب، پنجره، کاشی، سرامیک و غیره نیز استفاده می‌شوند.

چسب درزگیر پنجره دارای انواع مختلفی (چسب سیلیکون، چسب ماستیک و....) است و هریک از آنها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. به همین بهانه در ادامه این مطلب انواع چسب درزگیر درب و پنجره را مورد بررسی قرار می‌دهیم و نحوه استفاده از چسب درزگیر برای عایق کردن پنجره را نیز به شما آموزش خواهیم داد.

چسب درزگیر پنجره چیست؟

پس از تعبیه درب و پنجره داخل دیوار ساختمان معمولا میان دیوار و چارچوب درب یا پنجره، حفره‌ها و منافذ کوچکی ایجاد می‌شود که باید به‌ خوبی پوشانده شوند. در اینجاست که چسب درزگیر درب و پنجره به کمک شما آمده و تمامی منافذ باز میان پنجره و دیوار و یا درب و دیوار را به خوبی پوشش می‌دهد.

امروزه پنجره‌ها و درب‌های ساختمانی عایق حرارت و صدا نیز هستند و نقش یک لایه محافظتی در برابر اتلاف انرژی و ورود گرد و غبار به محیط داخلی منزل یا محیط کار را ایفا می‌کنند.

عایق بندی درب و پنجره با استفاده از چسب درزگیر یکی از بهترین و کم‌ هزینه‌ترین راهکارهای ممکن جهت پوشاندن حفره‌های کوچک کنار درب و پنجره و مستحکم سازی آنها پس از نصب محسوب می‌شود. از مهم‌ترین مزایای استفاده از چسب درزگیر درب و پنجره می‌توانیم به مواردی همچون جلوگیری از ورود آلودگی و صداهای مزاحم محیط بیرون به فضای داخلی ساختمان و پیشگیری از خروج انرژی گرمایی به بیرون اشاره کنیم.

انواع چسب درزگیر درب و پنجره

یکی از چالش‌های اصلی نصب پنجره، فاصله‌ کوچکی است که میان پنجره و سطح زیر کار (بادخور) ایجاد می‌شود. اگر بادخورها به خوبی پوشانده نشوند، پنجره نصب شده دیگر عایق مناسبی برای جلوگیری از ورود سرما، گرما، گرد و غبار و صداهای مزاحم به داخل ساختمان نبوده و تنها جنبه زیبایی خواهند داشت.

چسب‌های درزگیر با توجه به نوع درب و پنجره‌ در انواع مختلفی تولید می‌شوند که مهم‌ترین نکته در انتخاب این چسب‌ها توجه به جنس درب و پنجره است. انواع چسب درزگیر درب و پنجره عبارتند از:

نوار چسب درزگیر

نوار چسب‌ درزگیر ساده‌ترین مدل چسب درزگیر پنجره است که نوعی نوار پلاستیکی ضخیم بوده و به درزهای میان چارچوب پنجره و دیوار می‌چسبد. کاربرد این چسب موقتی بوده و معمولا به ‌صورت فصلی و به ‌عنوان یک راهکار کوتاه ‌مدت جهت درزگیری درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوار چسب مانع ورود آلودگی به داخل ساختمان می‌شود اما عایق حرارتی و صوتی مناسبی برای پنجره نخواهد بود. نوار چسب درزگیر در صورت مرطوب شدن، خاصیت چسبندگی خود را پس از چند ماه از دست می‌دهد. این چسب برای استفاده بر روی درب و پنجره‌های فلزی گزینه مناسبی است.

چسب درزگیر ماستیک سیلیکونی

از دیگر انواع چسب درزگیر درب و پنجره می‌توانیم به چسب درزگیر ماستیک سیلیکونی اشاره کنیم که از ترکیب ماستیک (نوعی عایق رطوبتی) با درصدی از سیلیکون ساخته می‌شود. چسب درزگیر ماستیک سیلیکونی در مقابل اشعه‌ خورشید و دمای هوا مقاومت بالایی دارد اما اگر بر روی قسمت بیرونی پنجره و در مقابل هوای آزاد استفاده شود، پس از مدتی خاصیت چسبندگی خود را از دست می‌دهد و به ترمیم مجدد نیاز دارد.

چسب سیلیکونی

چسب سیلیکون یکی از پرکاربردترین انواع چسب درزگیر برای پنجره‌‌ و درب‌های ساختمانی است. چسب‌های سیلیکونی از مواد پلیمری ساخته می‌شوند و انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها عایق حرارتی بوده و مقاومت بالایی در برابر دمای بالا از خود نشان می‌دهند. بعضی دیگر چسب‌های بهداشتی هستند که در محیط‌های آنتی ‌باکتری و ضدقارچ مورداستفاده قرار می‌گیرند. انواع دیگر این مدل چسب‌ها، خنثی هستند و در محل‌هایی که نباید واکنش شیمیایی وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دوام بالا، قابلیت اجرا بر روی سطوح مختلف و قابلیت چسبندگی و درزگیری عالی، چسب سیلیکونی را به انتخاب اول بسیاری از صنعتگران تبدیل کرده است. این چسب‌ها به واسطه‌ خاصیت الاستیکی، انعطاف خود را پس از خشک شدن از دست نمی‌دهند، از این رو به‌ راحتی ترک نمی‌خورند و مدت ‌زمان طولانی بر روی سطوح باقی می‌مانند.

چسب آکواریوم نیز یکی از شناخته ‌شده‌ترین مدل‌های چسب سیلیکونی است که به طور گسترده برای درزگیری پنجره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آب بندی و درزگیری پنجره‌های آلومینیومی نیز استفاده از چسب سیلیکون توصیه می‌شود. اما بزرگ‌ترین مشکل چسب‌های سیلیکونی برای درزگیری، عدم رنگ‌پذیری آن‌هاست که به دلیل خاصیت مولکولی، ذرات رنگ روی آن نمی‌چسبد. به همین دلیل استفاده از آنها برای درزگیری روکار پنجره‌های قدیمی توصیه نمی‌شود.

چسب ماستیک

چسب ماستیک یکی دیگر از انواع چسب درزگیر درب و پنجره است که با نام‌هایی همچون بتونه درزگیر و یا ماستیک درزگیر نیز شناخته می‌شود. چسب ماستیک به طور گسترده برای درزگیری کاشی‌، سرامیک و درب و پنجره‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماندگاری بالا، خشک شدن سریع و چسبندگی مناسب روی بتن، شیشه، سرامیک و سطوح رنگ‌شده از مزایای چسب ماستیک محسوب می‌شوند.

این چسب‌ برای درزگیری قسمت‌های داخلی ساختمان گزینه مناسبی است اما به دلیل آنکه در برابر تابش مستقیم نور خورشید و تغییرات دمایی مقاومت بالایی ندارد برای درزگیری فضاهای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

گاهی جهت درزگیری بهتر درب و پنجره از ترکیب چسب سیلیکون و چسب ماستیک نیز استفاده می‌شود. از مزایای چسب سیلیکون ماستیک می‌توانیم به مواردی همچون چسبندگی و درزگیری عالی، مقاومت در برابر باد، باران و برف، رنگ‌پذیری، خاصیت انعطاف ‌پذیری ارتجاعی حتی پس از خشک شدن، مقاومت در برابر تابش مستقیم نور خورشید، ضد باکتری بودن و جذب سریع اشاره‌ کنیم.

چسب (اسپری فوم) پلی یورتان

از دیگر انواع چسب درزگیر درب و پنجره می‌توانیم به چسب پلی یورتان اشاره کنیم که خمیری شکل بوده و به ‌مرور و با پف کردن کامل، تمام فضاهای خالی را می‌پوشاند. از این رو برای درزهای بزرگ بیش از یک سانت که با چسب پر نمی‌شوند، گزینه مناسبی خواهد بود.

پس از خشک شدن چسب، قسمت‌های اضافی بیرون زده باید بریده شوند و روی آنها نیز چسب زده شود تا فوم از بین نرود. چسب‌های درزگیر پلی یورتان به دلیل خاصیت چسبندگی فوق‌العاده، ماندگاری بالا، مقاومت عالی در برابر رطوبت، گرما و سرما برای آب بندی بسیار ایده آل هستند اما در کنار قیمت بالا در مقایسه با دو چسب ماستیک و چسب سیلیکون، استفاده از آن به ‌مراتب دشوار تر است. اسپری فوم برای درزگیری پنجره‌های آلومینیومی گزینه مناسبی است اما عایق صوتی خوبی برای جلوگیری از ورود صدا به داخل محسوب نمی‌شود.

ماستیک پلی یورتان

ماستیک پلی یورتان نوع دیگری از چسب درزگیر پنجره است که بر پایه رزین‌های پلی یورتان بوده و درزگیر الاستومری تک جزئی محسوب می‌شود. خاصیت الاستیسیته مناسب، مقاومت عالی در برابر ضربه و قدرت چسبندگی بر روی سطوح مختلف به عنوان مهم‌ترین مزایای این چسب درزگیر شناخته می‌شوند. مدت زمان ماندگاری ماستیک پلی اورتان نسبت به چسب درزگیر سیلیکونی کمتر است (5 الی 10 سال) اما برخلاف چسب سیلیکونی، ارگانیک و طبیعی است.

از ماستیک آب بندی پلی یورتان برای آب بندی درزهای انبساطی سازه‌های بتنی، مخازن آب و فاضلاب، درزبندی سطوح فلزی و آلومینیومی و آب بندی درز کاشی، سرامیک و سنگ‌ها استفاده می‌شود. چسبندگی عالی به سرامیک، بتن، شیشه و سطوح رنگ‌آمیزی شده، خشک شدن سریع، مقاومت عالی در برابر فرسایش و مقاومت بالا در برابر اشعه UV آفتاب از دیگر خصوصیات ماستیک پلی یورتان به شمار می‌روند.

لاستیک‌های درزگیر پنجره

استفاده از لاستیک‌های درزگیر پنجره برای عایق‌کاری و درزگیری پنجره‌های مختلف به خصوص پنجره‌های دوجداره بعد از استفاده از چسب‌های درزگیر مناسب، توصیه می‌شود.

این نوار لاستیکی بر روی لبه‌های متحرک پنجره قرار می‌گیرد تا درزهای چفت شونده را به‌ خوبی پوشش دهد. البته این محصول همچنین می‌تواند برای درزگیری لبه‌های اتصال پنجره به دیوار نیز مورد استفاده قرار گیرد تا ظاهر چسب‌های درزگیر را بپوشاند.

بهترین چسب درزگیر پنجره

چسب سیلیکونی به دلیل مقاومت عالی در برابر حرارت، رطوبت، باران و تابش مستقیم نور آفتاب به عنوان بهترین چسب درزگیر پنجره شناخته می‌شود که در قسمت‌های بیرونی ساختمان و پنجره‌های آلومینیومی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماستیک پلی یورتان بهترین چسب ارگانیک برای درزگیری بهترین پنجره دوجداره است.

بهترین چسب درزگیر پنجره دوجداره کدام است؟

سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که از چه چسبی برای آب بندی پنجره دو جداره استفاده کنیم؟

یکی از راهکارهای آب بندی در ساختمان، استفاده از پنجره‌های دوجداره است اما این نوع پنجره در صورت وجود درز و حفره، نه‌ تنها به‌ عنوان عایق عمل نمی‌کند بلکه با مسدودسازی جریان هوا، تمام آلودگی‌های محیطی بیرون را نیز وارد ساختمان کرده و از بیرون رفتن آن‌ها جلوگیری خواهد کرد. به همین منظور درزگیری آن‌ها با چسب درزگیر پنجره یو پی وی سی از اهمیت بالایی برخوردار است.

چسب درزگیر پنجره دوجداره همان چسب‌ سیلیکونی است که به دلیل مقاومت و طول عمر بالا به عنوان بهترین چسب درزگیر پنجره دوجداره در نظر گرفته می‌شود.

نحوه استفاده از چسب درزگیر برای عایق کردن پنجره

محل مورد نظر برای درزگیری و آب بندی باید خشک و عاری از آلودگی باشد. پس از تمیز کردن محل، اگر میزان درز بیش از 4یا 5 میلی‌متر است، ابتدا با چسب ماستیک فضای خالی را پر کرده و سپس با چسب سیلیکون آن درزگیری کنید.

ارسال دیدگاه