امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

انتخاب چاقو - تیتانیوم یا فولاد؟

بیایید به دورانی که انسانها غار نشین بودند برگردیم. مردی را تصور کنید که مقابل آتش در کنارهمسر خود نشسته است.  این مرد برای ادامه زندگی خانواده خود نیاز به شکار کردن و گذاشتن غذا روی میز یا همان سنگ صاف غار دارد. این نمونه ایست از آنچه نقاشی های درون غارها  گویای آن هستند. حتی در آن زمان، انسان بطور غریزی می دانست که تیزترین چوب، سنگ یا استخوان بهترین وسیله برای شکار است.  دورهمی های امروزه با خانواده و دوستان نیز با شرایط گفته شده در زمان غارنشینی تفاوت چندانی ندارد، فقط اینکه دیگر مجبور نیستید حیوان شکار شده بزرگی را روی شعله های آتش قرار دهید، بلکه مواد خوراکی را به شکل تکه های کوچک در میاورید و به جای شعله های آتش بروی ذغال های مخصوص باربیکیو و یا منقال قرار میدهید. نکته حائز اهمیت در هر دو دوران، چه زمان غارنشینی و چه اکنون، نیاز به یک شئ تیز و برنده است.

حال سوال اینجاست که بهترین ابزار برای برش زدن، تکه کردن و قاچ زدن کدام است؟ پاسخ این است: یک چاقو. اما کدام چاقو؟ چاقو کره خوری؟ چاقوی نان؟ چاقوی جیبی؟ شمشیر؟ قمه؟ آیا تا به حال پرسیده اید که تیغه از چه ساخته شده است؟ چه چیزی برای شما بهتر خواهد بود: تیتانیوم یا استیل؟

چرا استیل انتخاب کنیم؟

 به عنوان یک آشپز و یا میزبان، ابزار و وسیله اصلی در آشپزخانه شما باید مجموعه ای از چاقوهای استیل باشد.

 داشتن چاقوی استیل چه مزایایی دارد؟ استیل انتخاب بسیار مناسبی هم برای آشپزهای آماتور و هم برای سرآشپزهای حرفه ای می باشد. این چاقوها می توانند هر چیزی را از جمله گوشت منجمد و حتی استخوان را برش دهند. نگهداری از آنها آسان است و به راحتی به نوار آهن ربایی در آشپزخانه می چسبند. چاقوهای استیل از مدت ها قبل وجود داشته اند، بنابراین  براحتی می توانید آنها را با یک تیزکننده با کیفیت تراش دهید تا ظریف ترین برش ها را ایجاد کنند.

چرا تیتانیوم انتخاب کنیم؟

 معمولا تیتانیوم برای آشپزهای آماتور پیشنهاد می شود و دلیل آن هم نشکن بودن آن است. فولاد یک ماده خارق العاده در ساخت چاقو می باشد، اما چرا تیتانیوم تقریباً نشکن است؟ چاقوهای تیتانیوم برای اولین بار در میان غواصان مورد اقبال قرار گرفت، و دلیل آن هم مقاومت آن در برار خوردگی آب دریا بود. به همین دلیل است که Navy SEALs به یکی از بزرگترین مصرف کنندگان چاقوهای تیتانیوم تبدیل شده است.

اگر تیتانیوم برای ارتش مناسب است، آیا می تواند برای استفاده روزمره نیز به همان اندازه مناسب و مفید باشد؟

 چاقوهای تیتانیوم به غواصان و نظامیان  اجازه می دهد با سهولت از پس کارهایی که باید زیرآب انجام شوند، برآیند. به عنوان مثال کارهایی مانند:  

برش طناب های بسیار محکم، شکستن قطعات چوب که در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در آب شور سخت شده اند، برش دادن قطعات مرجانی، برش پوسته های محکم صدف های دریایی

تیتانیوم فقط برای کسانی نیست که کارهای مربوط به زیر آب انجام می دهند. این نوع چاقوها برای کمپ کنندگان، ماهیگیران و شکارچیان نیز بسیار مناسب است. تیغه های ساخته شده از مواد دیگر در صورت عدم مراقبت دقیق می توانند زنگ زده و لبه تیز خود را از دست بدهند. اما این مسئله در مورد تیغه های تیتانیوم صدق نمی کند. بعنوان مثال یک طبیت گرد می تواند بعد از شکار ماهی و برش زدن آن، چاقوی تیتانیوم خود را در جریان آب رودخانه شسته و با لباس خود پاک کند، بدون اینکه نگرانی از زنک زدن آن داشته باشد.

نکته مهم این است که هر هدفی از خرید چاقو داشته باشید، چه بخواهید سیب زمینی برش دهید و یا آن را به عنوان یک همراه خوب در شکار با خود باشید، هنگام انتخاب جنس تیغه هوشیارانه عمل کنید. یک چاقو می تواند بهترین دوست شما در آشپزخانه و بزرگترین ابزار شما در فضای باز باشد.

ارسال دیدگاه