امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

آشنایی با

انواع بیماری‌های دستگاه تنفسی و ریوی

بیماریهای ریویدستگاه تنفس و عملکرد آن بیشتر بدانیم.

ریه‌ها بخشی از یک سیستم پیچیده هستند که هزاران بار در روز منبسط و منقبض می‌شوند تا اکسیژن را وارد جریان خون کرده و دی‌اکسیدکربن را از آن خارج کرده و به بیرون بفرستند. بیماری ریوی زمانی رخ می‌دهد که مشکلاتی در هر بخشی از این سیستم وجود داشته باشد. این بیماری‌ها به شکل زیر طبقه‌بندی می‌شوند.

  • بیماری‌های ریوی مؤثر بر مجاری هوایی
  • بیماری‌های ریوی مؤثر بر کیسه‌های هوایی (آلوئول‌ها)
  • بیماری‌های ریوی مؤثر بر بافت بینابینی
  • بیماری‌های ریوی مؤثر بر رگ‌های خونی
  • بیماری‌های ریوی مؤثر بر پرده جنب
  • بیماری‌های ریوی که بر دیواره قفسه سینه تأثیر می‌گذارد

بیماری‌های ریوی مؤثر بر راه‌های هوایی

نای به لوله‌هایی به نام نایژه (برونش) منشعب می‌شود که به نوبه خود به لوله‌های کوچکتری در سراسر ریه شما منتهی می‌شوند. بیماری‌هایی که می‌توانند این راه‌های هوایی را تحت تأثیر قرار دهند عبارتند از:

  • آسم. راه‌های هوایی شما دائما ملتهب هستند و ممکن است دچار انقباض گردند و باعث خس‌خس سینه و تنگی نفس شوند. آلرژی‌ها، عفونت‌ها یا آلودگی می‌توانند علائم آسم را تحریک کنند.
  • بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD:Chronic obstructive pulmonary disease). با این وضعیت ریه، بیمار نمی‌تواند به روشی که معمولاً بازدم می‌کند، بازدم کند، که باعث مشکلات تنفسی می‌شود. این بیماری شامل دو بخش اصلی برونشیت/برونکیولیت مزمن و آمفیزم است.

بیماری انسدادی مزمن ریوی شامل دو بخش اصلی: برونشیت مزمن (سمت راست) و آمفیزم (سمت چپ) استبرونشیت مزمن (Chronic bronchitis).این شکل از COPD باعث سرفه مرطوب طولانی مدت می‌شود. برونشیت مزمن، التهاب پایدار نایژک‌ها (مجاری کوچک هوا در ریه) است که منجر به سرفه و ایجاد خلط می‌شود.

برونشیت مزمن باعث التهاب نایژه‌ها می‌شودآمفیزم (Emphysema). شکل دیگری از COPD که باعث آسیب ریه می‌شود به نحوی که هوا در ریه‌های به دام بیفتد. مشکل در بازدم هوا از ویژگی‌های بارز آن است. آمفیزم منجر به از بین رفتن ویژگی ارتجاعی ریه و از بین رفتن دیواره کیسه‌های هوایی ریه (آلوئول‌ها) می‌شود. از پیوستن چند کیسه هوایی یک حفره بزرگ به وجود می‌آید که موجب کاهش سطح تنفسی و اِشکال در جذب اکسیژن می‌شود. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که پیوندهای شکننده بین آلوئول‌ها آسیب ببینند. آمفیزم همچنین جریان هوا را محدود می‌کند و بر راه‌های هوایی نیز تأثیر می‌گذارد.

  • برونشیت حاد (Acute bronchitis). این عفونت ناگهانی مجاری هوایی شما معمولاً توسط یک ویروس ایجاد می‌شود.
  • فیبروز سیستیک (Cystic fibrosis). ترشح موکوس ضخیم و چسبناک در ریه‌ها باعث تنگ‌شدن راه‌های هوایی و زمینه‌ساز عفونت‌های مکرر ریه می‌شود. با این وضعیت، فرد بیمار در پاکسازی مخاط از نایژه‌ها مشکل دارد.
  • در بیماری فیبروز کیستیک باعث تجمع مخاط در مسیر هوایی شده و در نتیجه جریان هوا کم می‌شودپنومونی. عفونت آلوئول، معمولاً توسط باکتری‌ها یا ویروس‌ها، از جمله ویروس کرونا که باعث COVID-19 می‌شود ایجاد می‌گردد.

  • سل. که در صورت عدم درمان می‌تواند به تدریج بدتر ‌شده و توسط باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می‌شود.
  • امفیزم (Emphysema). منجر به از بین رفتن ویژگی ارتجاعی ریه و از بین رفتن دیواره کیسه‌های هوایی ریه (آلوئول‌ها) می‌شود. از پیوستن چند کیسه هوایی یک حفره بزرگ به وجود می‌آید که موجب کاهش سطح تنفسی و اِشکال در جذب اکسیژن می‌شود. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که پیوندهای شکننده بین آلوئول‌ها آسیب ببینند. آمفیزم همچنین جریان هوا را محدود می‌کند و بر راه‌های هوایی نیز تأثیر می‌گذارد. سیگار کشیدن علت معمول است.
  • ادم ریوی. مایع از رگ‌های خونی کوچک ریه به داخل کیسه‌های هوایی و ناحیه اطراف آنها نشت می‌کند. یک شکل آن به دلیل نارسایی قلبی و فشار برگشتی در رگ‌های خونی ریه شما ایجاد می‌شود. در شکل دیگری، آسیب به ریه باعث نشت مایع می‌شود.
  • سرطان ریه. اشکال مختلفی دارد و ممکن است در هر قسمتی از ریه شروع شود. اغلب در قسمت اصلی ریه، داخل یا نزدیک کیسه‌های هوایی اتفاق می‌افتد.
  • سندرم زجر تنفسی حاد (Acute Respiratory Distress Syndrome: ARDS). این یک آسیب شدید و ناگهانی به ریه‌ها در اثر یک بیماری جدی است. COVID-19 یک نمونه از این بیماری‌هاست. بسیاری از افرادی که به ARDS مبتلا هستند، برای تنفس به دستگاهی به نام ونتیلاتور (تهویه مکانیکی) جهت بهبودی ریه‌هایشان نیاز دارند.
  • در سندرم دیسترس تنفسی حاد تجمع مایع در کیسه‌های هوایی مانع تبادل گازی مؤثر با خون می‌گرددسارکوئیدوز، فیبروز ریوی ایدیوپاتیک و بیماری‌های خودایمنی (Autoimmune Disease به این معنی است که سیستم دفاعی بدن به بافت‌های خود بدن حمله می‌کند) است.

  • ادم ریوی. ادم ریه نیز می‌تواند بر بافت بینابینی شما تأثیر بگذارد.
  • بیماری‌های ریوی که بر پرده جنب (Pleura) تأثیر می‌گذارد

    پرده جنب پوشش نازکی است که ریه را احاطه کرده و داخل دیواره قفسه سینه را می‌پوشاند. یک لایه نازک مایع به پرده جنب روی سطح ریه اجازه می‌دهد با هر نفس در امتداد دیواره قفسه سینه بلغزد.

    پرده جنب پوشش نازکی است که ریه را احاطه کرده و داخل دیواره قفسه سینه را می‌پوشاندافیوژن پلورال (Pleural effusion). پلورال افیوژن یا تراوش جنبی به تجمع بیش ‌از حد مایع در فضای بین ریه و دیواره قفسه سینه گفته می‌شود. ذات‌الریه یا نارسایی قلبی معمولاً باعث این بیماری می‌شود. پلورال افیوژن وسیع می‌تواند تنفس را سخت کند و ممکن است نیاز به تخلیه مایع داشته باشد.

    در بیماری ریوی پلورال افیوژن مایع در فضای بین جنب و ریه جمع می‌شودhttps://webmd.com/lung/lung-diseases-overview#091e9c5e803c43a7-1-2

    ارسال دیدگاه