امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

05بهمن

اکثر افراد به نوعی با مشکلات پوستی درگیر هستند و از این رو، اغلب با آرایش کردن میخواهند به چهره دلخواه خود برسند. در اینجا، ما در مورد منافذ باز پوست و عوارض آنها بحث خواهیم کرد. همچنین، ما برای از بین بردن این منافذ باز پوست چند روش درمانی خانگی در اختیار شما قرار می دهیم.

آنچه در مقاله بستن منافذ باز پوست با چند ترفند ساده خواهیدخواند:

  • منافذ باز پوست چیست؟
  • علت ایجاد منافذ پوست چیست؟

  • راه کار درمان منافذ باز پوست

  • ماسک های خانگی برای بستن منافذ

  • پیشگیری از منافذ باز پوستی

منافذ باز پوست چیست؟

منافذ پوستی، چربی طبیعی را به پوست می دهند و اجازه می دهد تا پوست نفس بکشد؛ منافذ پوست، چندین کار انجام می دهند و مسئول دفع سموم بدن هستند. با این حال، این منافذ زمانی که بسته یا باز شوند، گسترش می یابند. افرادی که دارای پوست های چرب هستند، نسبت به افرادی که پوست خشکی دارند، منافذ بازتری دارند؛ این منافذ در اطراف بینی و گونه ها بیشتر مشاهده می شوند و حاوی چربی بیشتری هستند. منافذ باز پوست زیبایی پوست را از بین میبرد. برای رسیدن به یک پوست بی عیب و نقص، لازم است با حفظ تعادل، پاکسازی صحیح صورت و رطوبت رسانی، مانع از ایجاد منافذ شوید.

علت ایجاد منافذ باز پوست چیست؟

  1. عوامل وراثتی

برخی از افراد به طور مادرزادی منافذ بازتری دارند و به خصوص در دوران بلوغ به علت تغییرات هورمونی که ترشحات چربی پوست بیشتر می‌شود، بیشتر نمایان می شود. این افراد معمولا پوست چرب دارند ولی هستند افرادی که پوستشان خشک بوده ولی منافذ بازی دارند.

  1. کرم ‌های آرایشی

استفاده بیش از حد از کرم‌ های چرب و حتی لوازم آرایشی، به علت این که منافذ سطح پوست را می‌بندند، چربی ترشح شده از پوست نمی‌تواند از سطح آن خارج شود، به همین علت منافذ پوست، باز می‌شوند تا بتوانند سبوم زیر پوست را به سطح پوست برسانند. در بسیاری از موارد آکنه های زیر پوستی به صورت جوش های سرسفید یا سرسیاه نیز ایجاد می‌شود. هر چقدر مواد آرایشی به مدت طولانی تر و بیشتری روی پوست بماند احتمال عمیق تر شدن منافذ بیشتر می‌شود. 

علاوه بر موارد گفته شده دلایل متعددی برای ایجاد منافذ باز وجود دارد که شامل:

استرس، ژنتیک، بالا رفتن سن، چربی زیاد و آرایش بیش از حد، استفاده از محصولات غیر استاندارد برای مراقبت پوستی؛ تغییرات هورمونی در دوران بارداری، بلوغ و یائسگی بعضی از علل ایجاد منافذ باز پوستی می باشد. از طرفی، قرار گرفتن زیر نور آفتاب برای مدت طولانی و به خصوص عدم استفاده از ضد آفتاب‌ مناسب پوست نیز موجب باز شدن منافذ می‌شوند. چرا که اشعه‌ های نور خورشید، باعث باز شدن منافذ پوست صورت خواهند شد و این مسئه برای افرادی که ناچارند برای ساعت ‌های طولانی زیر نور آفتاب بمانند، معمول تر است. در واقع مشکل وجود این منافذ نیست بلکه مشکل زمانی آغاز می شود که این منافذ از حد عادی بزرگتر باشند.

چه راه کاری برای درمان منافذ باز پوست وجود دارد؟

منافذ باز پوست از لحاظ بزرگی با هم فرق می‌کنند. برخی از افراد می‌توانند با لایه‌برداری، آن‌ها را درمان کنند. رژیم‌های ثابت برای مراقبت از پوست در بزرگسالان می‌تواند به لحاط ظاهری این منافذ را بهبود دهد. برخلاف بیشتر جوش ‌ها، اکثر این منافذ، قرمز یا دردناک نیستند. کارشناسان پوست توصیه می کنند به هیچ عنوان این منافذ دستکاری نشوند؛ زیرا گاهی اوقات باعث عفونت می‌شود. در این مقاله چند راهکار برای بستن منافذ باز پوست را آموزش میدهیم:

درمان منافذ باز پوست صورت با ماسک گلاب:

از بین بردن این منافذ در کوتاه مدت غیر ممکن است، چون همانطور که در بالا گفته شد منافذ هم عضوی از بدن هستند و نقش اصلی در فراهم کردن چربی پوست ایفا می کنند، اما با استفاده منظم و صحیح از ماسک های خانگی می توان آنها را کوچک تر کرد، در این متن ماسک معچزه آسایی را به شما معرفی می کنیم که علاوه بر کوچک کردن منافذ پوست، آن را درخشان تر می کند.

مواد لازم برای تهیه ماسک گلاب:

  • گلاب
  • ماست یا کشک
  • یک لیمو

نحوه ی آماده کردن ماسک:

داخل کاسه ای یک قاشق ماست بریزید. به آن پوست لیمو و گلاب را اضافه کرده و مخلوط کنید تا خمیر یک دستی به دست آید. بعد این مواد را روی صورت به آرامی بمالید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه بماند. 

پوست صورت را لایه برداری کنید:

لایه برداری پوست نه تنها لایه اضافی را از بین می برد بلکه آلودگی را نیز از بین می برد و از بسته شدن منافذ جلوگیری می کند. لایه برداری منظم به پوست شما کمک می کند سفت تر و یکدست تر به نظر برسد. علاوه بر این، لایه برداری خاصیت ارتجاعی پوست را نیز بهبود می دهد و در درمان لک صورت نیز موثر است.

درمان منافذ پوست با جوش شیرین:

جوش شیرین حاوی بلورهای بیکربونات سدیم است و اگر این ماده به نرمی بر پوست ماساژ داده شود باعث لایه برداری و ترمیم پوست می‌شود.

نحوه استفاده:

چند قاشق کوچک جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کرده و هم بزنید تا بافت غلیظی بدست آید. این ماسک را بر روی قسمت‌های آسیب دیده پوست بمالید و 1 تا 2 دقیقه صبر کنید تا باعث ترمیم منافذ پوست شود. سپس پوست را با آب زیاد بشویید. بعد از شستشو، پوست را با مرطوب کننده طبیعی مانند روغن گردو یا روغن زیتون، مرطوب کنید. برای نتیجه بهتر، روزی یکبار از این جوش شیرین استفاده کنید.

ماسک خاک رس برای بستن منافذ باز پوست:

استفاده از ماسک خاک رس برای بسته شدن منافذ شما توصیه می شود. این ماسک التهاب و ظاهر نازیبا منافذ را کاهش می دهد. این ماسک ها تمایل به خشک کردن چربی از لایه های عمیق تر پوست شما دارند. این امر منجر به منافذ سفت تر و پوست محکم می شود.

ژل آلوئه ورا برای درمان منافذ باز پوست:

زینک موجود در ژل آلوئه ورا به محکم شدن منافذ کمک می کند. هم چنین به کاهش ظاهر منافذ پوست کمک می کند و بافت پوست شما را نرم و صاف می کند. ژل آلوئه ورا پوست را تمیز می کند و به از بین بردن چربی و آلودگی از منافذ شما کمک می کند.

ژل آلوئه‌ورا منبع غنی ویتامین‌هایی است که به بازسازی پوست و رفع آثار لک و منافذ باز پوست کمک می‌کند. آلوئه‌ورا همچون یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست عمل می کند. 

درمان منافذ باز پوست با آبلیمو:

آبلیمو نوعی اسید می باشد که می‌توان از آن در رفع منافذ باز، ترمیم زخم، شادابی پوست و تولد سلول های تازه استفاده کرد.

نحوه استفاده:

کافیست مقداری آبلیمو را در ظرف کوچکی ریخته و اگر چنانچه پوست حساس دارید حتما کمی آب به آبلیمو اضافه کنید. با تکه‌ ای پنبه، آبلیمو را به پوست بمالید و ماساژ دهید، صبر کنید تا خشک شود. آنگاه پوست را با آب سرد شسته و خشک کنید و از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. از این روش می‌توانید هر دو یا سه روز یکبار استفاده کنید. آبلیمو پوست شما را در برابر اشعه خورشید حساس تر می‌کند، بنابرین بعد از استفاده از آبلیمو برای مدتی از نور خورشید فاصله بگیرید.

نکاتی برای جلوگیری از بزرگ شدن منافذ باز پوست:

در مرحله اول، پیشگیری از ایجاد منافذ باز پوست بهترین روش بستن منافذ است. راهکارهای پیشگیری زیر بسیار موثر هستند و حتماً توصیه می‌شود رعایت کنید:

1. از ضد آفتاب استفاده کنید:

استفاده از کرم ضد آفتاب باعث جلوگیری از کمبود آب پوست شما می شود. همچنین با مرطوب نگه داشتن پوست خود، از تولید چربی اضافی جلوگیری می کند. اگر پوست چرب دارید، از ضد آفتاب مناسب پوست خود برای جلوگیری از بسته شدن منافذ خود استفاده کنید.

2. آب زیادی بنوشید:

مرطوب نگه داشتن پوست برای جلوگیری از خشک شدن آن بسیار مهم است. هر روز حداقل دو لیتر آب بنوشید. پوست کم آب یا همان پوست دهیدراته می تواند منجر به بزرگتر شدن منافذ شود.

3. قبل از خواب آرایش و آلودگی صورت را پاک کنید:

یکی از اصلی ترین عوامل مسدود شدن منافذ شما نگه داشتن آرایش برای ساعت های طولانی یا نشستن آلودگی صورت است. بهتر است هر شب قبل از خواب آرایش خود را حتما پاک کنید. و از همه مهم تر، وسایل آرایش خود را نیز تمیز کنید. صبح‌ها صورت را با پاک کننده‌ های ملایم و آب ولرم تمیز کنید، سپس با آب سرد بشویید تا منافذ بسته شود.

4. داشتن رژیم غذایی سالم:

از خوردن غذاهای سرشار از روغن و کربوهیدرات پرهیز کنید. مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا، می تواند منجر به جوش شود. این مورد ممکن است باعث بزرگ شدن منافذ باز پوست شود. رژیم های غذایی سالم سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی اساسی به حفظ درخشندگی پوست، سفتی و سلامت آن کمک می کنند. از جمله ویتامین C برای پوست که بسیار مفید می باشد.

منافذ باز پوست عارضه‌ خطرناکی نیست و فقط ظاهر ناخوشایند آن ذهن افراد را درگیر می کند. برای رفع این عارضه به برخی افراد خرید بهترین کرم ضد جوش و کرم مناسب منافذ باز پوست توصیه می‌شود. برخی افراد نیز با استفاد ه از تونر و محلول جمع کننده منافذ پوستی یا تهیه ماسک های خانگی، به درمان این عارضه می‌پردازند.

منبع:

https://bazakroo.com/%d8%a8%d8%b3%d8%aa%d9%86-%d9%85%d9%86%d8%a7%d9%81%d8%b0-%d8%a8%d8%a7%d8%b2-%d9%be%d9%88%d8%b3%d8%aa-%d8%a8%d8%a7-%da%86%d9%86%d8%af-%d8%aa%d8%b1%d9%81%d9%86%d8%af-%d8%b3%d8%a7%d8%af%d9%87/

ارسال دیدگاه