امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

ایجاد جرم، رسوب و پلاک روی دندان

ایجاد جرم، رسوب و پلاک روی دندانجرم، رسوب، و پلاک دندان

جرم، رسوب، و پلاک دندان

علل تشکیل پلاک های دندانی

دهان شما یک اکوسیستم فعال است. باکتری و دیگر ارگانیسم ها هنگامی که غذا و نوشیدنی می خورید و نفس می کشید وارد دهان شما می شوند. در اکثر موارد، یک تعادل یف در اکوسیستم دهان شما حفظ می شود، اما وقتی برخی انواع خاص باکتری ها بسیار زیاد می شوند مشکلات زیادی می توانند بروز پیدا کنند.

وقتی کربوهیدرات و غذاها و نوشیدنی های حاوی قند می خورید، باکتری ها از قند موجود در آنها تغذیه می کنند، و در این بین اسید تولید می کنند. این اسیدها می توانند منجر به بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان ها، ژینژیویت، و دیگر اشکال خرابی دندان شوند.

پوسیدگی دندان ها ناشی از پلاک های دندانی حتی می توانند زیر لثه ها نیز بروز پیدا کنند، جایی که شما قادر به دیدن آن نیستید، و باعث از بین رفتن حمایت دندان می شوند.

جرم، رسوب، و پلاک دندانجرم، رسوب، و پلاک دندان

جرم، رسوب، و پلاک دندان

چه درمان هایی برای پلاک های دندانی وجود دارد؟

شما می توانید پلاک های دندانی را با کشیدن نخ دندان و مسواک زدن منظم با استفاده از یک مسواک دارای فرچه های نرم بردارید. برخی دندانپزشکان مسواک های برقی را توصیه می کنند، زیرا تصور می شود آنها در زدودن پلاک های دندانی مؤثرتر باشند. مطالعه ای که در سال 2019 انجام شده است نشان می دهد که استفاده از خمیر دندان های حاوی جوش شیرین راهی خوب برای رهایی از شر پلاک های دندانی است.

پلاک هایی که سفت شده اند و به تارتار تبدیل شده اند باید با دندانپزشکی تخصصی زدوده شوند. دندانپزشک شما می تواند آن را طی یک چکاپ و پاکسازی معمولی دندانپزشکی پاک کند. از آنجا که تارتار می تواند در قسمت هایی بوجود بیاید که دسترسی به آنها دشوار است، برای تحت کنترل نگه داشتن آن باید دو مرتبه در طول سال به دندانپزشک مراجعه کنید.

چگونه می توان از تشکیل پلاک های دندانی پیشگیری نمود؟

بهداشت دهانی را به خوبی رعایت کنید

برای جلوگیری از آسیب به دندان ها و لثه ها در نتیجه باکتری های موجود در پلاک های دندانی، مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که دندان های خود را هر روز تمیز کنید. دندان های خود را دو مرتبه در طول روز، و پس از خوردن غذاهای حاوی قند مسواک بزنید. انجمن دندانپزشکان آمریکا توصیه می کند دندان های خود را دو مرتبه در طول روز و به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.

مهم است هر روز دندان های خود را نخ دندان بکشید زیرا پلاک های دندانی می توانند در قسمت های تنگ بین دندان ها شکل بگیرند. و بخش حیاتی بهداشت خوب دهانی مراجعه منظم به دندانپزشک برای پاکسازی و چکاپ است.

جرم، رسوب، و پلاک دندانرژیم غذاییخود صحبت کنید. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهند پلی فنول های موجود در زغال اخته از جمله عوامل بازدارنده مؤثر در برابر دو باکتری مضر دهان هستند که احتمالاً منجر به بروز پوسیدگی های دهان می شوند: استروپتوکوک موتانس و استرپتوکوک سوبرینوس.

مهم است دقت داشته باشید که گرچه این نتایج امیدوار کننده هستند، اما آنها در آزمایشگاهی اتفاق می افتند، بنابراین تأثیرات زغال اخته روی پلاک های دندانی در دهان انسان هنوز مورد تأیید قرار نگرفته است.

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

منبع: سعید فروزش، جراح دندان و لثه

ارسال دیدگاه