امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

در این مقاله؛

از علائم تا درمان بیماری التهاب مری آشنا خواهید شد

یکی از مهم ترین اعضای دستگاه گوارش که وظیفه انتقال خوراکی ها و نوشیدنی ها را از دهان به سمت معده دارد، مری نام دارد. عملکرد مری نقش مهمی در چرخه گوارشی فرد خواهد داشت که ممکن است در شرایطی دچار مشکلاتی از قبیل التهاب مری شوند که باید در اسرع وقت برای درمان آن اقدام کنند. این بیماری به بافت های مری آسیب رسانده و منجر به بلع دردناک و دشوار و هم چنین درد قفسه سینه خواهد شد.

یکی از مهم ترین اعضای دستگاه گوارش که وظیفه انتقال خوراکی ها و نوشیدنی ها را از دهان به سمت معده دارد، مری نام دارد. عملکرد مری نقش مهمی در چرخه گوارشی فرد خواهد داشت که ممکن است در شرایطی دچار مشکلاتی از قبیل التهاب مری شوند که باید در اسرع وقت برای درمان آن اقدام کنند. این بیماری به بافت های مری آسیب رسانده و منجر به بلع دردناک و دشوار و هم چنین درد قفسه سینه خواهد شد. رفلاکس معده و در نهایت التهاب مری خواهد شد. عوامل مختلفی بر اساس شرایط در بروز این بیماری تاثیرگذار هستند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

یکی از علت های بروز این بیماری ممکن است عملکرد غیرعادی دریچه انتهای مری باشد که منجر به رفلاکس معده و در نهایت التهاب مری خواهد شد. عوامل مختلفی بر اساس شرایط در بروز این بیماری تاثیرگذار هستند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. علائم-التهاب-مری

  • کاهش اشتها
  • استفراغ
  • ایجاد مشکل در بلع
  • گیر کردن مواد غذایی در مری
  • زخم های دهان
  • تنگی نفس
  • سردرد و تب
  • دردهای عضلانی

نحوه تشخیص بیماری ازوفاژیت

در ابتدا برای تشخیص این بیماری بهترین پزشک متخصص گوارش به معاینه بالینی فرد پرداخته و سپس برای تشخیص دقیق تر آزمایش هایی از قبیل عکس برداری با اشعه ایکس، بلع باریوم، آندوسکوپی، بیوپسی، مانومتری مری، تست خراش پوست، آزمایش خون و تست پچ غذا را تجویز خواهد کرد. هم چنین ممکن است آزمایشات دیگری نیز نظیر آزمایش تشخیص عفونت باکتریایی، ویروسی و قارچی، تعیین غلظت گلبول هاس سفید برای بررسی آلرژی و شناسایی سلول های غیرطبیعی برای بررسی سرطان مری یا تغییرات پیش سرطانی نیز انجام شود.

درمان بیماری التهاب مری

روش های درمانی مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که با توجه به علت بروز آن یکی از روش ها انتخاب خواهند شد. به طور معمول برای درمان داروهایی که برای عدم بازگشت اسید معده تاثیرگذار هستند، تجویز خواهند شد و در صورتی که بیماری های عفونی منجر به ایجاد این التهاب شده باشند، به درمان عفونت ها خواهند پرداخت. در ادامه روش های درمانی مختلف را بررسی خواهیم کرد.

درمان-التهاب-مریبیماری مری بارت هستند نیز چون خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد برای درمان به جراحی نیاز است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی و توضیحاتی کامل در خصوص بیماری التهاب مری پرداختیم و تمام علائم و روش های درمان آن را معرفی کردیم، تنها به این نکته توجه داشته باشید که در صورت مشاهده علائم به بهترین پزشک متخصص گوارش در اسرع وقت مراجعه کنید. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

منبع:

امیر سعید صادقی، متخصص داخلی، فوق تخصص گوارش و کبد

ارسال دیدگاه