امروز سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

انواع پروفیل upvc

در این قسمت به بررسی انواع پروفیل upvc می‌پردازیم. آشنایی با انواع پروفیل upvc و کارآیی شان باعث می شود تا در ساخت و سازها، پروفیل متناسب با کار و پروژه خود را انتخاب کنیم.

پروفیل های upvc بر اساس نوع استفاده و محل کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. بنابراین پروفیل‌ها کاربردهای مختلف و متنوعی دارند. بنابراین، برای این که پروفیل متناسب با کار خود را انتخاب کنیم، باید با انواع پروفیل آشنایی داشته باشیم و بتوانیم کاربرد و کارآیی آنها را تشخیص دهیم. انواع پروفیل UPVC بر اساس مقاطع مختلف عبارتند از:

پروفیل فریم(Frame):

این پروفیل معمولا به عنوان قاب دور استفاده می‌شود و یکی از شایع ترین و رایج ترین انواع پروفیل UPVC می‌باشد. چرا که در چارچوب تمامی درب‌ها و پنجره‌ها استفاده می شود.

امروزه از این نوع از پروفیل در مقاطع و ابعاد شش و هفت سانتی متر تولید و به بازار عرضه می‌شود. با این حال برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها اقدام به خرید مقطع‌های پنج و یا هشت سانتی متری می‌باشند، ولی با این وجود این مقاطع بسیار کم و نادر تولید می‌شوند. در پروفیل فریم، مقاطع مختلف به عنوان سطوح مختلف تولید و ارائه می‌شوند. پروفیل‌های فریم نه تنها بر اساس ابعاد و اندازه با هم دیگر فرق می‌کنند، بلکه بر اساس نوع کارآیی هم با همدیگر فرق دارند.

پروفیل سش و یا بازشو (Sash):

از دیگر انواع پروفیل upvc می توان به پروفیل سَش و یا بازشو اشاره کرد. این پروفیل‌ها بیشتر در درب ‌ها و پنجره‌های یو پی وی سی بازشو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروفیل‌ها به شکل استاندارد (S) انگلیسی تولید می‌شوند. این نوع از پروفیل‌ها به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. از جمله این پروفیل‌ها می‌توان به پروفیل بازشو پنجره، پروفیل بازشو درب، پروفیل بازشوی کشویی اشاره کرد.

پروفیل بازشو کشویی معمولاً تنها در پنجره‌های دو جداره کشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما پروفیل بازشو درب، همان طور که از اسمش پیدا برای درب‌های دو جداره استفاده می‌شود، چرا که ابعاد درب‌های دوجداره با پنجره‌های دوجداره متفاوت می‌باشد. از این رو، باید از پروفیل‌هایی که متناسب با ابعاد درب دو جداره می‌باشند، استفاده کرد. بنابراین پروفیل‌های ساش بازشو درب از لحاظ ارتفاع بزرگتر می‌باشند. در نهایت باید به نوع سوم پروفیل بازشو پنجره اشاره کرد. این نوع از پروفیل‌ها یکی از پر استفاده ترین و پر مصرف ترین نوع پروفیل‌ها می‌باشد، که در انواع درب‌ها و پنجره‌های یو پی وی سی استفاده می‌شود.

پروفیل میانی یا مولیون (Mullion):

از پروفیل‌ مولیون در ساخت و تولید انواع درب و پنجره دو جداره یو پی وی سی استفاده می‌شود. این پروفیل امروزه در دو سری 60 و 70 در کارخانجات تولید پروفیل تولید و به بازار عرضه می‌شود. منظور از سری 60 در پروفیل میانی کف پروفیل است که 60 میلی متر است و یا معادل 6 سانتی متر می‌باشد.

این پروفیل به دو صورت مبانی ثابت و یا متحرک با کاربردهای مختلف در روند تولید درب و پنجره استفاده می‌شود. برای نمونه از پروفیل میانی ثابت برای تولید درب و پنجره معمولی استفاده می‌شود. در حالی که از پروفیل متحرک که به آن اورهانگ نیز گفته می شود، برای تولید درب و پنجره‌هایی که به صورت کامل باز و یا بسته می‌شوند استفاده می‌شود. از جمله این پنجره‌ها می‌توان به پنجره فرانسوی اشاره کرد.

نوع دیگری از پروفیل‌های مولیون و یا میانی وجود دارند، که از آنها به عنوان پروفیل مولیون متحرک نام برده می‌شود. این نوع از پروفیل به لنگه باز شو درب و پنجره پیچ می‌شود و به همراه بازشو حرکت می‌کند. معمولا از این نوع پروفیل در درب و پنجره‌های دو جداره فرانسوی استفاده می‌شود که در آن‌ها هر دو لنگه با هم و در کنار هم باز می‌شود.

پروفیل مولیون UPVCپروفیل پنل (Panel):

پنل upvc که در پایین درب های سرویس و در جاهای که نمیخواهیم شیشه باشد، استفاده می شود و بر خلاف ظاهر ظریفش دارای مقاومت بسیار بالایی است.

پروفیل زهواره (Glazing Bead):

این نوع از پروفیل را هم می‌توان از نامش به راحتی شناخت و عملکرد آن دقیقا مانند زه می باشد. از این رو، از پروفیل یو پی وی سی زهواره برای ثابت نگه داشتن شیشه‌ و پنل در انواع پنجره ‌ها و درب ‌ها استفاده می‌شود.

پروفیل لوله و اتصالات لوله:

این پروفیل بیشتر برای تولید و ساخت پنجره‌های زاویه دار استفاده می‌شود.

 

ارسال دیدگاه