امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

یو پی وی سی(UPVC) چیست؟

پروفیل UPVC مخفف عبارت" Unplasticised Poly Vinyl Chloride "می باشد. این ماده اولین بار در سال 1912 برپایه سنگ نمک و نفت تشکیل شد. که طی روند شیمیایی و پس از عبور در چندین مرحله به پودری سفید رنگ تبدیل گردید که پی وی سی نام دارد. این ماده از مهمترین مواد ترموپلاستیک است که کاربردهای گسترده ای در زمینه های ساختمانی، صنعتی، کشاورزی و طرح های زیربنایی و شهرسازی دارد. این محصول در برابر رطوبت و سرما عایق بسیار خوبی است.

آنچه در این مقاله مطالعه خواهید کرد:

پروفیل upvc چیست؟

استاندارد پروفیل UPVC

تفاوت پروفیل PVC با UPVC چیست؟

وزن پروفیل UPVC

مزایای پروفیل UPVC

انواع پروفیل UPVCدرب و پنجره

نحوه تولید پروفیل upvc یو پی وی سی

مشخصات پروفیل UPVC بی کیفیت

برترین برند پروفیل پنجره دوجداره UPVC

پروفیل upvc چیست؟

پروفیل های UPVC در ساخت انواع پنجره دوجداره کاربرد وسیعی دارند. این پروفیل ها مناسبترین جایگزین برای آلیاژهای فلزی و غیر فلزی در صنعت ساخت و ساز می باشند. پروفیل یو پی وی سی مقاوم در برابر حرارت و الکتریسته، انعطاف‌پذیر، قابلیت تبدیل به سطوح صیقلی، عدم اشتعال، قابلیت تلفیق با مواد افزودنی، وزن سبک و... را شامل می باشد.

استاندارد پروفیل UPVC

پروفیل یو پی وی سی از دهه 60 در اروپا تولید و در صنعت در و پنچره بکار گرفته شده است. این پروفیل دارای دو استاندارد اصلی می باشند:

- استاندارد انگلستان (BS EN 12608)

- استاندارد آلمان (RAL GZ 716-1)

در هر دوی این استانداردها پروفیل های نوع A یا کلاس یک دارای دیواره های اصلی با ضخامت بالاتر از 2.8 میلیمتر و دیواره های فرعی با ضخامت بالاتر از 2.5 میلیمتر در نظر گرفته می شوند و پروفیل های نوع B دارای دیواره های اصلی با ضخامت بالاتر از 2.5 و دیواره های فرعی با ضخامت بالاتر از 2 میلیمتر مطرح می شود. در صورتی که ضخامت دیواره های اصلی و فرعی بر اساس توافق سازنده تعیین شود ملاکی در این کلاس تعیین نشده و این نوع، کلاس C می باشد.

مباحثی که در استانداردها مورد بررسی قرار می گیرند:

آزمون مواد اولیه

ظاهر و شرایط ارسال

مقاومت پروفیل در برابر ضربه

وزن پروفیل

ابعاد و اندازه های پروفیل

آزمون های حرارتی پروفیل

تفاوت پروفیل PVC با UPVC چیست؟

پی وی سی (Poly vinyl chloride) از لحاظ فیزیکی بسیار سبک وزن، مقاوم و انعطاف‌پذیر است و خاصیت پلاستیکی دارد. پی وی سی برای ساخت و ساز محصولات ساختمانی اعم از لوله PVC و پروفیل در و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد. PVC جایگزین مناسب برای لوله های آلومینیوم و مس است.

یو پی وی سی (Unplasticised Poly Vinyl Chloride) در واقع همان PVC غیر پلاستیکی بسیار سخت و مقاوم است که غالبا برای تولید محصولاتی که در فضای باز استفاده می شود مناسب است. یو پی وی سی به علت مقاومت بالایی که در برابر مواد شیمیایی و شرایط آب و هوایی دارد عمدتاً برای تولید انواع لوله و در و پنجره در جهان استفاده می شود.

در و پنجره دوجداره UPVC بهتر است یا PVC؟

پنجره ها اغلب در معرض نور خورشید و تغییرات دمایی قرار دارند. ایران کشوری آفتابی است و استفاده از سازه های مقاوم در برابر نور خورشید ارجحیت دارند. پنجره ها UPVC در برابر اشعه فرابنفش خورشید هرگز دچار رنگ پریدگی و تغییر رنگ نمی شود. البته لازم به ذکر است که پنجره هایی که در داخل بنا کار می شود در معرض نور مستقیم خورشید نیست و هنوز هم می توان از PVC استفاده کرد.

وزن پروفیل UPVC

فرمول محاسبه وزن UPVC

1000 / عرض (cm) * طول (cm) * ضخامت (mm) *چگالی آهن (8) = وزن پروفیل UPVC

مزایای پروفیل UPVC

قابلیت شست و شو

استحکام بالا

مقاوم در برابر زنگ زدگی

مقاوم در برابر حرارت و ضد حریق

سهولت در نصب

عدم نیاز به رنگ کاری و سرویس مجدد

کاهش آلودگی صوتی و عایق صدا

تنوع در رنگ بندی محصولات

صرفه جویی در مصرف انرژی

انواع پروفیل UPVC درب و پنجره

پروفیل لنگه در: ابعاد این پروفیل بزرگ است و برای تولید لنگه در از آن استفاده می کنند.

پروفیل فریم: از این پروفیل برای ساخت کلاف پنجره استفاده می شود.

پروفیل میانی: از پروفیل میانی برای ستون پنجره و در برخی موارد برای فریم درهای بیرون بازشو استفاده می کنند.

پروفیل لنگه: از پروفیل لنگه برای بازشو پنجره استفاده می شود.

پروفیل لنگه کشویی: برای تولید ستون و لنگه پنجره های کشویی مورد استفاده قرار می گیرد.

پروفیل فریم کشویی: فریم کشویی برای تولید کلاف پنجره کشویی است.

پروفیل زهوار: وظیفه پروفیل زهوار نگه داشتن شیشه و پانل را دارد.

پروفیل پانل: پروفیل پانل یک صفحه با عرض 10 سانتی‌متر است که صفحات در هم قفل می شوند برای قسمت های پاخور مناسب است.

پروفیل اتصال قاب به قاب: هنگام اتصال چند پنجره به صورت صاف و پشت سرهم از پروفیل اتصال قاب به قاب استفاده می کنند.

نحوه تولید پروفیل upvc یو پی وی سی

پروفیل upvc در دو مرحله تولید می شود مرحله اول، میکس مواد و مرحله دوم اکسترود مواد است.

- میکس مواد در ساخت پروفیل یو پی وی سی

در این مرحله مواد اولیه پس از آماده‌سازی توسط میکسر مخلوط می شوند. پس از مخلوط کردن مواد میکس شده توسط لوله به مخازن انتقال داده می شود. مهم ترین نکته در هنگام میکس مواد، دمای میکسر است. مواد اولیه تولید پروفیل برای هم دما شدن با محیط و از بین بردن الکتریسته ساکن به مدت 16 الی 24 ساعت در مخازن باقی می مانند.

- اکستروژن مواد اولیه تولید پروفیل upvc

مواد اولیه بعد از میکس به صورت اتوماتیک به دستگاه اکسترودر منتقل می شود.مواد توسط چرخ دنده های حلزونی به سمت جلو حرکت می کنند، در طول این مسیر خمیری یکسان بدون خلل و فرج تولید می شود. خمیر با فشار ناشی از چرخ دنده ها از قالب پروفیل بسته شده در انتهای اکسترودر در درجه حرارت 200 درجه سانتی گراد خارج می شود. هنگامی که پروفیل از اکستروژن خارج می شود به دلیل دمای بالای آن امکان تغییر ساختار پروفیل یو پی وی سی وجود دارد. بنابراین وارد مرحله خنک سازی کالیبراتور خشک می گردد. پس از تثبیت شکل اولیه آن پروفیل از حمام آب خنک عبور کرده و شکل نهایی آن ایجاد می گردد. سپس آب اضافی بر روی پروفیل توسط دمنده تعبیه شده بعد از واترتانک خشک شده و تاریخ،ساعت، برند و... بر روی آن چاپ می شود و در نهایت بسته بندی و لیبل بر روی آن قرار داده می شود.

مشخصات پروفیل UPVC بی کیفیت

قسمت مهم، پروفیل یو پی وی سی پنجره های دوجداره است. دقت در تهیه این پروفیل امری ضروری است. در صورتی که محصول نامرغوبی تهیه و آن را نصب کردید مشکلاتی از قبیل شکستگی، تغییر رنگ، تغییر شکل و... برای شما رخ می دهد.

تغییر رنگ محصول: از مشکلات متعدد پروفیل یو پی وی سی نامرغوب، تغییر رنگ آن است. که رنگ کاری مجدد بر روی پروفیل اصلاً استاندارد و معقولانه نیست.

محدودیت در تعویض یراق آلات: پس از نصب، تعویض یراق آلات به صورت محدود امکان‌پذیر است. چون محل پیچ برخی یراق آلات متفاوت است و از طرفی دیگر نصب یراق آلات توسط ماشین آلات و به کمک اتوماسیون صورت می گیرد.

تغییر شکل پروفیل UPVC: اگر در هنگام تولید این محصول از ورق گالوانیزه استفاده نشود محصول دچار مشکل تغییر فرم می شود. در این صورت محصول قابلیت ترمیم ندارد.

برترین برند پروفیل پنجره دوجداره UPVC

برای انتخاب بهترین پروفیل پنجره دو جداره باید ابتدا تحقیق در کیفیت مواد اولیه تشکیل دهنده، گواهینامه های معتبر تولید و میزان گارانتی کتبی آن ها بررسی کرد. برای اطمینان بیشتر هم باید تمام استاندارد فنی و کیفی در قرار داد بین فروشنده و مستری کتبی شود.

ارسال دیدگاه