امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

عمل جراحی لازک چشم (LASEK (laser epithelial keratomileusis

لازک یک عمل جراحی چشم است که بسیاری از مزایای سایر جراحی های لیزری اصلاح بینایی را با هم ترکیب می کند. لازک مزایای دو روش لیزیک وپی آر کی را با هم ترکیب می کند.

جراحی چشم لازک برای درمان میوپی (نزدیک بینی)، هایپروپی (دوربینی) و آستیگماتیسم(بینایی کج و معوج) استفاده می شود. عمل جراحی لازک تکنیک نسبتا جدیدی است که در واقع شکلی از پی آر کی PRK است. این تکنیک بیشتر برای افرادی که ضخامت قرنیه پایین دارند و یا شیب انحنای قرنیه کم است، پیشنهاد می شود.لازک با هدف کاهش شانس بروز عوارض ناشی از فلپ (لایه برداری) لیزیک ابداع شد.

جراحی لازک چشم چیست؟

اگر در حال تحقیق برای حذف و برداشتن عینکتان هستید، احتمالاً با نام اختصاری عمل جراحی لازک Laser Assisted Subepithelial Keratectomy (LASEK) برخورد کرده اید. اما به راستی جراحی لازک چشم چیست؟ چگونه کار می کند؟ و چه چیزی را شامل می شود؟

کراتکتومی زیر اپیتلیال با کمک لیزر یا لازک (LASEK) یک روش جراحی لیزری برای اصلاح عیب انکساری است. لازک به طور خاص برای اصلاح نزدیک بینی (میوپی)، دوربینی (هایپروپی) وآستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) استفاده می شود. این یک تکنیک "ترکیبی" بین لیزیک(LASIK) و کراتکتومی فوتورفراکتیو یا پی آر کی(PRK) است. روش لازک تلاش می کند تا بروز عوارض مربوط به فلپ مرتبط با لیزیک را کاهش دهد و مانند PRK، به طور خاص در بیماران مبتلا به قرنیه هایی که برای لیزیک بیش از حد نازکهستند، مفید است. با حفظ فلپ اپیتلیوم قرنیه، لازک ممکن است خطر عفونت و بروز کدورت قرنیه را کاهش دهد، در حالی که زمان بهبودی و ناراحتی بعد از عمل را در مقایسه با PRK کاهش می‌دهد.

عمل جراحی لازک شامل لیزر سطح قرنیه در زیر اپیتلیوم است. اپیتلیوم با یک محلول رقیق الکل نرم شده و سپس به آرامی به کناری منتقل می شود. بنابراین بستر قرنیه درآماده شده و می تواند لیزر شود. این فناوری بدون نیاز به تیغ جراحی بوده و روند بهبودی آن سریع است و از ناراحتی بیمار می کاهد.

اغلب ما در مورد عیوب انکساری نکاتی را شنیده یا خوانده‌ایم، اما هنوز خیلی‌ها به درستی نمی‌دانند عیب انکساری چیست؟

نمی‌دانند یک عیب است یا نوعی بیماری یا فقط یک اختلال در بینایی؛ هر کدام اینها که باشد، بهترین راه درمان آن کدام است؟ و سؤال‌های دیگری که گاه بی‌پاسخ باقی می‌ماند.

اجازه دهید قبل از هر چیز این موضوع را روشن کنیم که عیب انکساری تنها یک اختلال بینایی است و بیماری محسوب نمی‌شود.

اما سوال بعدی، عیب انکساری چیست؟

اگر یادتان مانده باشد در دبیرستان و در درس فیزیک چگونگی تشکیل تصویر اجسام در چشم را خوانده‌ایم؛ آنجا یاد گرفتیم که ما اشیاء را می‌بینیم، چون امواج نورانی از آنها به چشم ما می‌رسد.

این امواج نورانی که از اجسام به سوی ما می آیند، از لایه شفاف جلوی چشم که “قرنیه” نام دارد عبور می‌کنند و پس از شکست، بر روی شبکیه متمرکز می‌شوند.

منظور از انکسار در اصطلاح عیوب انکساری نیز همان تغییر مسیر یا شکست نور است، که باعث می‌شود پرتوهای نور تغییر مسیر دهند و بر روی شبکیه یک تصویر واضح ایجاد کنند.

باید بدانیم که تنها افرادی بدون عینک، بینایی کاملی دارند که ابعاد و اندازه بخش‌های مختلف چشم‌شان با یکدیگر در تناسب کامل باشد. یعنی انحنای قرنیه آن‌ها به شکلی باشد که میزان متناسبی از شکست نور را ایجاد کند تا پرتوهای نور طول کره چشم را طی کنند و دقیقاً بر روی شبکیه متمرکز شوند. در چنین شرایطی تصویر، درست در محلی که باید تشکیل می‌شود. در غیر این صورت، می‌گوییم چشم دارای عیوب انکساری است.

عیوب انکساری هم شامل نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی می‌باشد.

خوب است بدانید 25 درصد از مردم دنیا دچار درجاتی از نزدیک بینی هستند که معمولاً ارثی است. نزدیک بینی از دوران کودکی آغاز می‌شود و در دوران نوجوانی پیشرفت می‌کند.

دوربینی اما نسبت به نزدیک بینی شیوع کمتری دارد. در کودکان شایع‌تر است و ممکن است با افزایش سن از شدت آن کاسته شود اما در سنین پیری، شیوع آن دوباره افزایش می‌یابد.

روش های تصحیح دید

در صورتی که چشم ما دارای یک یا چند عیب انکساری باشد، راه های متعددی برای تصحیح دید وجود دارد؛ البته باید بدانیم هر یک از آنها دارای معایب و مزایایی است.

در اکثر نقاط جهان، عینک شایع‌ترین و متداول‌ترین راه حل به‌شمار می‌رود. از مزایای عینک می‌توان به مواردی مانند نگهداری آسان و قابلیت تعویض، قیمت به نسبت پایین و داشتن جنبه محافظتی برای چشم اشاره کرد.

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

منبع:

سعید یادگاری جراح و متخصص چشم

علیرضا نادری جراح و متخصص چشم فوق تخصص قرنیه

ارسال دیدگاه