امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

همراه با پیشرفت های تکنولوژی و صنعت، تولیدکنندگان درب و پنجره اقدام به تولید لمینت در و پنجره دوجداره نموده اند. در این مقاله با رنگ و لمینت پنجره UPVC آشنا خواهیم شد.

پنجره UPVC لمینت شده، پروفیل هایی هستند که فویل های رنگی در یک فرایند خاص و به کمک ماشین آلات مرتبط با این کار، روی آن ها به شکلی جدایی ناپذیر چسبانده می شود.

از این طریق امکان تولید رنگ های مختلفی از پنجره برای خریداران فراهم خواهد شد.

لمینت پنجره چیست؟

پروفیل UPVC، اساسا سفید رنگ است. برای پاسخگویی به نیاز صنعت ساختمان، UPVC رنگی که به آن لمینت گفته می شود در بازار ارائه شده است. در این شرایط انواع پروفیل که اصلی ترین اجزای پنجره است و یراق آلات آن، براساس سلیقه و بودجه مورد نظر مثل سایر پنجره های دوجداره یو پی وی سی استفاده می شود.

یک روکش 2 میلی متری با طرح مشخص و طبق خواسته مشتری، توسط دستگاهی بر روی آن قرار گرفته سپس به وسیله موادی خاص و با فشار زیاد ‏روی پروفیل می چسبد. لاستیک پروفیل نیز بعد از مونتاژ روی آن نصب خواهد شد.

مانند سایر انواع از اجزای در و پنجره دو جداره، فریم اصلی به عنوان قاب پنجره است و کیفیت یراق آلات، شیشه دوجداره، نوار درزبند و تقویت کننده فولادی دارای اهمیت است.

یکی از دلایل مهم استقبال بازار از این طرح ها ارائه ضمانت ماندگاری این لایه است.

با توجه به دستگاه مونتاژ این لمینت ها، برخی از شرکت های ساخت یو پی وی سی، عرضه کننده نوع لمینت در و پنجره های دو جداره یو پی وی سی نیز هستند.

انواع لمینت پنجره دو جداره

ساخت لمینت پنجره دو جداره به دو شکل انجام می گیرد:

1- پنجره دوجداره یک رو لمینت

2- پنجره دوجداره دو رو لمینت

پنجره دوجداره یک رو لمینت

رنگ، تنها یک طرف سطح پروفیل را پوشانده و این خود در دو مدل انجام می شود.

داخل لمینت و بیرون لمینت به دو بخش جدا از هم تقسیم می شود که با توجه به نیاز هر پروژه می توان در و پنجره ای رنگی در نمای داخل یا خارج ساختمان در اختیار داشت. در این شرایط مغز پروفیل همچنان سفید است.

در صورت آسیب دیدن لایه رویی، جای آن را با رنگ می توان پوشاند.

پنجره دوجداره دو رو لمینت

هر دو طرف پروفیل لمینت رنگی است و همین طور مغز آن نیز دیگر سفید نخواهد بود و نزدیک به رنگ روکش لمینت خود است.

از این جهت در صورت خراشیدگی و یا باقی ماندن جای پیچ ها و محل اتصال اجزا، همواره رنگی خواهند ماند.

ویژگی های پنجره لمینت

1- لمینت علاوه بر کارایی در طراحی و تنوع بخشی به نمای ساختمان، به عمر پنجره نیز کمک خواهد کرد. لمینت به دلیل خاصیت ضد خشی که دارد می تواند یک لایه ضد سایشی را بر روی درب و پنجره دوجداره به وجود آورد.

2- یک لمینت استاندارد، ثبات رنگی دارد، مانند عایقی از در و پنجره در مقابل عوامل جوی، رطوبت و آفتاب محافظت کرده و طول عمر آن را تا دو سال بالاتر خواهد برد.

3- پنجره های لمینت، دوام و استحکام داشته و به آسانی نظافت می شوند.

نصب لمینت

نحوه نصب یک در یا پنجره لمینت در ساختمان، مشابه مدل ساده آن است. تنها تفاوت این دو در چسب آب بندی استفاده شده است.

با توجه به تکنولوژی چسب گرم، کیفیت چسب مصرفی در آن بسیار اهمیت دارد. در تعمیرات و رگلاژ پنجره دوجداره یو پی وی سی به هیچ رو آسیبی به لایه لمینت طرح دار وارد نمی شود و دلیل این موضوع احتیاط و دانش کافی تعمیرکار است.

تفاوت مغز سفید با مغز رنگی پروفیل لمینت

در پروفیل های مغز رنگی به دلیل نزدیکی رنگ روکش و پروفیل مخصوص، خراشیده شدن سطح روکش مشخص نیست و چندان قابل مشاهده نمی باشد.

این موارد در پروفیل های سفید رنگ قابل مشاهده است. در پروفیل های تک رو لمینت نقاط جوش و اتصال پنجره های ساخته شده، رنگ سفید مشخص می شود که باید از رنگ برای پوشاندن آن استفاده کرد.

تعداد زیادی از سازندگان و طراحان ساختمانی برای زیبایی نمای بیرونی و نمای داخلی ساختمان از درب ها و پنجره های یو پی وی سی دوجداره دو رو لمینت استفاده می نمایند.

و در این میان پنجره دوجداره دو رو لمینیت بسیار پرطرفدار است بنابراین برای افزایش کیفی محصول، از پروفیل های رنگی که نزدیک به رنگ روکش لمینت باشد استفاده می شود، و پروفیل مغز قهوه ای نامیده می شود.

در لمینت داخلی و بیرونی از پروفیل های سفید رنگ استفاده می شود اما در پروفیل های دو رو لمینت باید از پروفیل مغز قهوه ای و یا همرنگ لمینت استفاده گردد.

روش نگهداری پنجره دوجداره UPVC لمینت

بهتر است بدانید که برای حفظ هر چه بیشتر لمینت که بر روی پنجره های دوجداره کار شده است، محیط داخلی نباید خیلی مرطوب باشد.

در واقع شما باید حواستان به تنظیم دمای فضای داخلی باشد. لمینت قسمت بیرونی پنجره های UPVC با دستگاه های فشار و حرارت با مقاومت بالایی ساخته می شوند. همین امر تا حدود زیادی طول عمر آن را تا دو سال بالاتر می برد.

موضوع بعدی که در ماندگاری این نوع پنجره ها اهمیت دارد؛ نحوه صحیح استفاده و نصب درست در ابتدای کار می باشد.

حتما توجه نمایید که بحث رگلاژ و تنظیم قطعات و یراق آلات نیز باید به درستی اجرایی شود تا با اعمال فشار نامتعارف مواجه نشوید.

شیشه ها نیز نقش مهمی در حفظ لمینت پنجره های دوجداره ایفا می کنند، به گونه ای که در صورت غیر استاندارد بودن وزن شیشه، می تواند موجب خم شدن پروفیل و در نتیجه آسیب به رویه آن گردد.

در پایان

لمینت پنجره UPVC امکان جدید و جذابی در راستای طراحی های خاص در اختیار معماران قرار می دهد.

در این مقاله به بررسی روش و ویژگی های این نوع لمینت پرداختیم. امیدواریم از این مطالب استفاده لازم را برده باشید.

ارسال دیدگاه