امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

فرق ایمپلنت دندان با لمینت و کامپوزیت دندان

تفاوت لمینت دندان، کامپوزیت و ایمپلنت دندانلمینت دندان برایتان دشوارخواهد بود. اساساً از لمینت های سرامیکی و کامپوزیتی برای بهبود ظاهر و زیبایی لبخند شما استفاده می‌شود، درحالیکه ایمپلنت‌های دندانی به عنوان جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته به کار برده می‌شوند. در اینجا هرآنچه که باید درمورد ایمپلنت ولمینت دندان بدانید آورده شده است:

مشکلاتی که توسط لمینت دندان و ایمپلنت دندان حل می‌شوند

استفاده از لمینت ها چه از نوع سرامیکی یا ونیر کامپوزیت، یک راه حل عالی برای دندان‌هایی است که سالم هستند ولی ظاهر زیبایی ندارند. لمینت ها هرگونه نقص در پوسته پوسته شدن دندان، شکاف‌ها، لکه‌ها و موارد دیگر بر روی دندان را می‌پوشانند. در واقع فقط قسمت روبه جلو دندان یعنی سطح خارجی آن را می‌پوشانند. ظاهر آن‌ها شبیه به دندان‌های طبیعی است و متناسب با لبخند شما به صورت سفارشی طراحی می‌شوند. لمینت ها اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهند اما به هیچ وجه بر روی عملکرد دندان‌هایتان تأثیری نمی‌گذارند.

مشکلاتی که توسط لمینت دندان و ایمپلنت دندان حل می‌شوندپوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه شود. لمینت ها قابل جابجایی بوده و برای تعویض ساخته شده‌اند.

این مطلب را از دست ندهید!

سفید کردن کامپوزیت دندان چه شرایطی دارد؟

بالعکس ایمپلنت‌های دندانی به صورت دائمی بوده و مادام العمر می‌باشند. با اینکه احتمال این امر بسیار کم است اما در صورتیکه 25 الی 30 سال از کاشت ایمپلنتفردی بگذرد آن شخص می‌تواند برای تنظیم مجدد آن اقدام کند. گاهی ایمپلنت‌ها در طی گذشت سال‌ها نیاز به سفت کردن و در مواقع ضروری نیاز به تعویض دارند ولی در حالت کلی به صورت دائمی استفاده می‌شوند.

برای اصلاح لبخند ایمپلنت بهتر است یا لمینت دندان؟

به سختی می توان گفت که لمینت یا ایمپلنت دندان برای ترمیم لبخند بهتر است، زیرا هر کدام نقش منحصر به فردی را ایفا می کنند.

اگر دندان‌هایی دارید که از نظر ساختاری سالم هستند – اما نگرانی‌های در مورد زیبایی دندان و لبخند دارید – در این صورت برداشتن آنها برای کاشت ایمپلنت غیرضروری است. گزینه بهتر این است که ظاهر بیرونی را با چسباندن روکش به جلوی دندان مربوطه بهبود بخشید. لمینت ها برای مدیریت مشکلات سطحی کاربرد دارند، مانند:

  • فاصله های کوچک بین دندان ها
  • لکه یا تغییر رنگ عمیق
  • همپوشانی یا شلوغی خفیف
  • مینای دندان ناهموار و خرد شده

تا زمانی که آسیب ساختاری تهاجمی یا بیماری پریودنتال وجود نداشته باشد، لمینت ها بهترین نتایج زیبایی را برای افرادی با این نوع مشکلات سطحی ارائه می‌کنند.

از طرفی لمینت دندان قادر به جایگزینی دندان های از دست رفته نیستند. وقتی هیچ ساختار دندانی برای چسباندن آنها وجود نداشته باشد، تنها چند گزینه برای شما باقی می ماند. ایمپلنت های دندانی شاید یکی از بهترین گزینه های ترمیم لبخند برای دندان های از دست رفته باشد. طراحی ساده و استحکام آنها باعث می شود که بتوانند یک یا چند دندان را ترمیم کنند. خوردن، صحبت کردن و لبخند زدن با ایمپلنت مانند دندان های طبیعی است.

آیا خطر پوسیدگی وجود دارد؟

ایمپلنت های دندانی با ساختار طبیعی دندان متفاوت است. به این دلیل، آنها در برابر پوسیدگی دندان مقاوم هستند. با این حال، آنها هنوز هم می توانند پلاک، جرم و لکه را به خود جذب کنند. این آلودگی های باکتریایی باید به طور مرتب تمیز شوند تا از سلامت لثه و بافت های استخوانی اطراف اطمینان حاصل شود. اگر بهداشت منظم دندان وجود نداشته باشد، ممکن است باعث بیماری لثهشود. و منجر به شکست کاشت ایمپلنت دندان جدید شما شود.

این مطلب را از دست ندهید!

فرق لمینت دندان با ونیر کامپوزیت

پرسلن یا مواد کامپوزیت موجود در روکش دندان نیز در برابر پوسیدگی مقاوم است، اما دندان پشت آن مقاوم نیست. اگر به هر دلیلی در دندان زیرین حفره ایجاد شود، می‌تواند در زیر روکش گسترش یابد و منجر به شکست در ترمیم شود.

برای بهترین نتایج و اطمینان از طولانی ترین نتیجه برای ایمپلنت یا لمینت جدید خود، باید از آن مانند یک دندان طبیعی محافظت کنید. مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن ضروری است.

روند قرار دادن ایمپلنت دندان

روند قرار دادن ایمپلنت دنداناین مطلب را از دست ندهید!

عوارض و مشکلات لمینت دندان چیست؟

7. فعال کردن مواد شیمیایی موجود در چسب به وسیله‌ی پرتوی نور ویژه‌ای که باعث سفت تر شدن سریع آن می‌شود.

8. برداشتن چسب اضافه و ثابت شدن لمینت.

9. انجام هرگونه تنظیمات مجدد بر روی لمینت مانند زدن چسب بیشتر و تمیز کردن.

توجه داشته باشید که لمینت ها ممکن است باعث ایجاد حساسیت دهان شما به سرما و یا گرما شوند. علاوه بر این‌ اگر که دندان‌های ضعیفی دارید و یا دندان قروچه می‌کنید در این صورت ممکن است استفاده از لمینت برای شما مناسب نباشد.

پروسه ها چقدر طول می کشد؟

با توجه به ماهیت ایمپلنت‌ها، روند درمان می‌تواند به چندین جلسه در طول چند ماه نیاز داشته باشد. زمان لازم است تا ایمپلنت به طور کامل با استخوان شما ادغام شود و به طور دائم آن را در خود جای دهد. پس از انجام استئواینتگراسیون کامل، ایمپلنت‌ها حتی قویتر از دندان‌های طبیعی هستند. شما معمولاً می توانید در حدود 3 تا 4 قرار ملاقات در طول حدود شش ماه برنامه ریزی کنید.

از سوی دیگر، درمان لمینت دندان از 2 نوع سرامیکی و کامپوزیتی نیازی به هیچ نوع روش جراحی ندارد. ابتدا، دندان‌ها کمی به سمت پایین سوهان می‌شوند تا فضایی برای قرار گرفتن لمینت روی آن‌ها فراهم شود. از آنجا قالب گرفته می شود و روکش های دائمی ساخته می شوند و بعد از حدود دو هفته آماده قرار دادن می شوند. 2-3 ویزیت لازم است و این درمان در کمتر از یک ماه تکمیل می شود

مدت زمان انجام لمینت کامپوزیتی از این هم کوتاه تر است و معمولا در یک جلسه بطور کامل انجام می شود.

من کاندید لمینت دندان هستم یا ایمپلنت؟

کاندیدای ایده آل برای لمینت دندان کسی است که دندان ها و لثه های نسبتا سالمی دارد اما می خواهد ظاهر لبخند خود را بهبود بخشد. برای ایمپلنت، فردی با دندان از دست رفته است که هنوز استخوان کافی در آن ناحیه برای حمایت دارد.

در هر دو مورد، یک معاینه کامل برای رد هر گونه عارضه مورد نیاز است. همه کاندیدای لمینت یا ایمپلنت دندان نیستند، بنابراین بسیار مهم است که با یک متخصص دندانپزشکی با تجربه که به او اعتماد دارید کار کنید.

تفاوت کامپوزیت دندان و ایمپلنت

کامپوزیت دندان و ایمپلنت دارای تفاوت های زیادی هستند که بسیاری از افراد با این تفاوت ها آشنایی ندارند و این دو عمل را مانند یکدیگر می دانند. امروزه افراد زیادی هستند که علاقه مند به داشتن لبخندی زیباتر هستند و برای این کار علاقه مند به کامپوزیت کردن دندان ها و یا ایمپلنت آنها هستند. اگر قصد دارید بیشتر با تفاوت کامپوزیت دندان و ایمپلنت آشنا شوید و اطلاعات خود در این زمینه را افزایش دهید حتما ما را در این مطلب همراهی کنید. ما در این مطلب اطلاعات جامعی را در این خصوص در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان در واقع ریشه های مصنوعی برای دندان ها است که شما می توانید با قرار دادن آنها به جای ریشه های دندان های خود دندان هایی که کشیده اید را دوباره بکارید. یکی از مهمترین ویژگی های ایمپلنت دندان ها این است که دارای مقاومت بسیار زیادی هستند تا بتوانند جایگزینی مناسب برای ریشه های طبیعی دندان ها باشند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این ریشه های مصنوعی می توانند به مدت 25 تا 30 سال عمر کنند. یکی دیگر از نکاتی که درباره ایمپلنت باید بدانید این است که این ریشه ها به صورت مستقیم به استخوان متصل می شوند تا بتوانند پایه ای مناسب را برای دندان های شما به وجود بیاورند. اگر شما هم جز افرادی هستید که در گذشته دندان های خود را کشیده اید و یا به هر دلیلی امروزه نیازمند کشیدن دندان های خود هستیدایمپلنت می تواند روشی مناسب برای کاشت دندان های جایگزین برای شما باشد.

تفاوت کامپوزیت دندان و ایمپلنت کامپوزیت دندان بر خلاف ایمپلنت در واقع برای زیبایی بیشتر دندان ها کاربرد دارد و نمی توان آن را جایگزینی برای دندان های کشیده شده دانست. در واقع کامپوزیت روکشی است که شما بر روی دندان های خود می کشید تا با این روش بتوانید دندان ها و در نتیجه لبخند زیباتری را داشته باشید. معمولا استفاده از این روکش ها بیشتر بر روی دندان های جلویی کاربرد دارند چرا که این دندان ها بیشتر از دندان های عقب به چشم می آیند. اگر شما هم جز افرادی هستید که دندان های شما رنگ گرفته اند و یا شکل و فرم مناسبی ندارند شما می توانید با استفاده از این روش به راحتی هرچه تمام دندان های زیباتری داشته باشید. معمولا این روکش ها در آزمایشگاه و در شرایط بهداشتی بسیار مناسب و همینطور با استفاده از مواد ویژه ای ساخته می شوند که به همین علت آسیبی را به دندان های وارد نمی کنند.

تفاوت کامپوزیت دندان و ایمپلنت کامپوزیت دندان این است که شما می توانید مطمئن باشید که هیچ گونه آسیبی را به دندان های شما وارد نمی کند و در صورتی که شما بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید می توانید نسبت به عدم پوسیده شدن دندان های خود نیز مطمئن باشید. مزیت دیگر این عمل این است که شما می توانید به راحتی در یک جلسه دندان های خود را کامپوزیت کنید و نیازی نیست که زمان زیادی را صرف این کار کنید و چندین مرتبه به دندانپزشکی مراجعه کنید. آخرین مورد از مزیت های کامپوزیت دندان نیز این است که هزینه کمتری را نسبت به سایر روکش های دندان نیاز دارد.

تفاوت کامپوزیت دندان و ایمپلنت کامپوزیت دندانو همینطور ایمپلنت دندان ها احتمالا به خوبی متوجه تفاوت آنها شده اید. در واقع می توان گفت که مهمترین تفاوتی که میان کامپوزیت دندان و ایمپلنت وجود دارد این است که ایمپلنت برای پر کردن جای خالی دندان هایی که از دست داده اید کاربرد دارد و به این شکل باعث زیباتر شدن صورت شما می شود ولی کامپوزیت دندان ها در واقع برای زیباتر کردن دندان هایی که دارید به کار گرفته می شود که این کار از طریق قرار دادن یک روکش با ظاهری زیبا بر روی دندان های شما انجام می شود. بنابراین امیدواریم با مطالعه این مطلب به خوبی متوجه تفاوت میان این دو روش برای زیباسازی دندان ها شده باشید.

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

منبع:

سیده مریم حاکم زاده، جراح دندانپزشک

محمدرضا فرهنگی دندانپزشک و جراح لثه

ارسال دیدگاه