امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

درد زانو یکی از دردهای شایع است که انسانها به آن گرفتار می‌شوند. بیماری زانو تقریباً در تمام سنین دیده اما بیشتر افراد بعد از سن 50 سالگی به آن دچار می شوند.


درد زانو و درمان درد زانو

درد زانو یکی از دردهای شایع است که انسانها به آن گرفتار می‌شوند. بیماری زانو تقریباً در تمام سنین دیده اما بیشتر افراد بعد از سن50 سالگی به آن دچار می شوند.

علل درد زانو را به چند دسته می توان تقسیم کرد:

1- ضربه ها

درد زانو ممکن است به علت صدمات ناشی از ضربه هایی است که به زانوها وارد می شود. ضربه ها باعث پارگی لیگامان ها یا پارگی مینیسک های داخل زانو یا استخوان شکستگی یا در رفتگی استخوان های زانو می شوند.

التهاب زانو و از بین رفتن غضروفداروهای ضد التهاب و داروهایی که کمک به ترمیم غضروف زانو می کنند بیماری های زانو را درمان می کنند. در صورتی که بیمار به درمان های دارویی و غیر جراحی پاسخ ندهد پزشکان عمل جراحی را به بیمار پیشنهاد می کنند. معمولاً سه نوع عمل جراحی برای زانو انجام می شود: 1- عمل جراحی برای پارگی منیسک 2- عمل جراحی برای پارگی لیگامان های نگهدارنده زانو که لیگامان های صلیبی نامیده می شود. 3- عمل جراحی برای آرتروز و ساییدگی پیشرونده زانو عمل تعویض مفصل زانو نامیده می شود و در این عمل زانوی بیمار برداشته و به جای زانوی مصنوعی گذاشته می شود.

درمان زانو درد شدید

بهترین مسکن برای درد شدید زانو چیست؟

داروهای اصلی ضد التهاب داروهایی مانند، استامینوفن (Tylenol) و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (یا NSAID ها)، از جمله آسپیرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin) و ناپروکسن (Aleve) هستند. این می تواند به پیچ خوردگی ساده یا حتی آرتروز کمک کند.

از کجا بفهمم درد زانو من جدی است؟

در موارد زیر در زانو شما جدی است و در اولین فرصت با پزشک خود تماس بگیرید:
1- زانوی شما تحمل وزن شما را ندارد یا احساس می کنید انگار زانوی شما ناپایدار است (بیرون میزند یا حرکات اضافی دارد که در اصطلاح انگلیسی به آن Gives out می گویند)

2- تورم مشخص زانو داشته باشید.

3- نمی توانید زانوی خود را کاملاً باز یا خم کنید.

4- تغییر شکل واضحی در پا یا زانوی خود مشاهده کنید.

5- قرمزی، درد و تورم در زانوی خود همراه با تب داشته باشید.


چه عواملی می تواند باعث درد شدید زانو شوند؟

آسیب دیدگی لیگامان های زانو(رباط ها)
پارگی مینیسک.
آرتروز.
روماتیسم مفصلی.
ضربه ها
عفونت های زانو
آیا برای درد زانو باید به اورژانس بیمارستان مراجعه کنم؟

در موارد زیر لازم است به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید و به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.
1- اگر درد زانوی شما به علت ضربه، سقوط یا تصادف است.
2- مفصلی که به نظر می رسد تغییر شکل داده است.
3- پس از ضربه در هنگام حرکت در زانوی شما صدای ایجاد می شود.
4- عدم توانایی تحمل وزن.
در این مواقع از کسی بخواهید شما را به مراقبت های فوری یا اورژانس برساند

درد زانو چقدر طول می کشد تا خوب شود؟

کشیدگی یا پیچ خوردگی ساده معمولا یک تا دو هفته طول می کشد. جراحات گسترده تر که نیاز به جراحی آرتروسکوپی دارند ممکن است یک تا سه ماه طول بکشد. بهبود عمده آسیب های سانحه زانو ممکن است تا یک سال طول بکشد تا خوب شود.

در اورژانس بیمارستان برای زانو درد چه کمکی می کنند؟

در اورژانس بیمارستان برای زانوی شما می توانند عکسبرداری باراشعه ایکس یا ام آر آی انجام دهند و به سرعت مشکل دردناک زانوی شما را ارزیابی کنند. سپس درمانهای دارویی، بیحرکت کردن زانو و استفاده از عصا را برای شما تجویز کنند و در صورتی که زانوی شما نیاز به عمل جراحی اورژانس داشته باشد شما را در بیمارستان بستری نمایند.

چگونه باید با درد زانو بخوابم؟

خوابیدن پشت یا پهلو برای کمتر شدن درد زانو بهتر است.
اگر به پشت خود میخوابید، برای حمایت از زانوی خود یک بالش زیر زانوی خود قرار دهید. اگر به پهلو میخوابید، زانوی خود را در حالت خمیده نگه دارید تا درد به حداقل برسد. سعی کنید هرگز زانوهای خود را روی هم قرار ندهید.

آیا پیاده روی برای درد زانو خوب است؟

اگر به دلیل آرتروز درد زانوی خفیف تا متوسط ​​دارید، پیاده روی و سایر ورزش ها به تحریک مایع مفصل و روان سازی مفاصل کمک می کند. شما باید راه بروید و تمرینات دیگری را انجام دهید که مفاصل زانوی شما را حرکت می دهد. احتمالاً خواهید دید که با ورزش سفتی، درد و خستگی بهبود می یابد.

بهترین ورزش برای درد زانو چیست؟

بهترین تمرینات و موثرترین راه برای کاهش درد در مفاصل زانوی شما "پیاده روی، ایروبیک در آب، دوچرخه سواری، شنا، یوگا و تمرینات چهار سر است. همه به بهبود علائم مرتبط با آرتروز زانو درد و به طور کلی زانو درد کمک می کنند.

چرا درد زانو در شب بدتر می شود؟

شبها زانوها کمی احساس تورم کنند. و به همین دلیل ممکن است آن علائم از آن زمان شروع شود. " بعلاوه، بسیاری از افراد عصر قبل از خواب بی تحرک ترند، که این امر می تواند درد زانو را در شب بیشتر کند.

چرا وقتی دراز می کشم درد زانوی من بدتر می شود؟

از آنجا که درد آرتروز از التهاب ناشی می شود، استفاده بیش از حد از مفصل می تواند باعث بدتر شدن ناراحتی شود. هنگامی که مردم در حال راه رفتن هستند و تمام روز به زانوها توجه نمی کنند و سپس هنگامی که دراز می کشند، احساس التهاب و درد می کنند.

چگونه می توانم با درد زانو راه بروم؟

همیشه با WARMUP و گرم کردن شروع کنید. گرم کردن خوب با افزایش گردش خون در بدن بدن شما از جمله زانو را برای ورزش و پیاده روی آماده می کند.
از کفش های راحت و مناسب استفاده کنید.
با دقت سطح پیاده روی خود را انتخاب کنید. از سطوح صاف برای پیاده روی استفاده کنید.
به مقدار کم پیاده روی کنید و سپس به مسافت پیاده روی به تدریج بیافزایید. به عبارت دیگر یک‌باره مسافت قابل توجهی را پیاده روی نکنید وزن خود را کم کنید

.برای درد زانو گرما یا سرما بهتر است؟

گرما می تواند عضلات را شل کرده و به روان سازی مفاصل کمک کند. از گرما درمانی می توان برای رفع سفتی عضلات و مفاصل، کمک به گرم شدن مفاصل قبل از فعالیت یا کاهش اسپاسم عضلات استفاده کرد. سرما می تواند التهاب، تورم و درد مربوط به آرتروز و فعالیت را کاهش دهد. (همچنین برای درمان بسیاری از آسیب های حاد نیز توصیه می شود.

آیا پوشیدن زانوبند در تمام روز مشکلی ندارد؟

در موارد شدید شاید لازم باشد هر روز زانوبند خود را بپوشید. متناوباً، ممکن است فقط در طول دویدن از بریس استفاده کنید. توصیه های پزشک خود را دنبال کنید و در مورد افزایش یا کاهش زمان استفاده از بریس، با پزشک خود مشورت کنید.

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

منبع: برگرفته از وب سایت قاسم اسحاقی فوق تخصص دیسک و ستون فقرات

ارسال دیدگاه