امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

ارتباط کلسترول بالا با آسیب دیدگی و درد زانو، پا وتاندون آشیل

به نظر می رسد هرچیزی که برای قلب مضر باشد، برای تاندون (زردپی) ها نیز مضر است. کلسترول برای سلامتی ضروریست اما وجود بیش از حد آن در خون باعث بروز ناراحتی های قلب می شود. اکثر مردم می دانند که کلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. با این حال، آیا می دانستید که کلسترول و درد مچ پا و مشکلات تاندون پا نیز مرتبط هستند؟ با کمال تعجب، بالا بودن سطح کلسترول خون می تواند درد و آسیب دیدگی تاندون آشیل را تحریک کند.

آیا چربی خون باعث پا درد می شود؟

افرادی که کلسترول تام و یا سطح LDL بالایی دارند – نوع بدی از کلسترول – به احتمال زیاد به درد تاندون مبتلا می شوند و از آنجا که آشیل، بزرگترین تاندون بدن است و تمام وزن بدن را تحمل می کند، نسبت به سایرین آسیب پذیرتر است.

به نظر می رسد که تجمع کلسترول باعث ایجاد نوع خفیفی از التهاب مداوم می شود که با تاثیر بر تاندون ها، باعث ایجاد درد و حساسیت به ضربه می گردد.

افزایش کلسترول ممکن است مشکلاتی مانند تاندونیت آشیل، درد ساق پا و زانو ایجاد نماید، این اتفاق زمانی رخ می دهد که تاندون آشیل، ملتهب و تحریک شده باشد. علائم آن شامل موارد زیر است:

درد هنگام بالا رفتن از پله ها

درد در پاشنه پا بعد از فعالیت بدنی

تورم در پاشنه پا

ضعف در قسمت پایینی پا

ضعف تاندون در اثر بالا بودن کلسترول خونپارگی تاندون آشیل، به یک متخصص پا و مچ پا مراجعه کنید. هدف از درمان، کاهش تحریک و استرسی ست که بر تاندون تاثیر می گذارد. پزشک متخصص، برای جلوگیری از تحریک بیشتر، ممکن است از شما بخواهد تا به طور موقت فعالیت بدنی خود را کاهش دهید. بالا بردن پا و مصرف داروهای ضد التهاب نیز می تواند به کاهش تورم و کنترل درد کمک کند.

کنترل سطح کلسترول

نگه داشتن سطح کلسترول در محدوده نرمال، از قلب و تاندون های شما محافظت می کند. اگر کلسترول خونتان بالا باشد، با تغییر سبک زندگی و مصرف برخی داروها می توانید مقدار آن را کنترل نمایید. میزان مطلوب کلسترول تام کمتر از 200 mg/dl (میلی گرم بر دسی لیتر) و برای LDL کمتر از 100 mg/dl است.

بدن شما نیز توعی کلسترول خوب به شکل HDL تولید می کند که بالا بودن سطح آن برایتان مفید است. میزان HDL 60 mg/dl یا بالاتر خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

ارسال دیدگاه