امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

چه موادی غضروف ساز است؟

مواد غذایی غضروف ساز به استحکام استخوان‌های شما هم کمک می کنند. به این ترتیب شما با خوردن غذاهای غضروف سار، زندگی شاداب تر و تحرک بیشتری خواهید داشت. با استفاده از خوردن این نوع غذاها و همچنین دور کردن سبک زندگی ناسالم، بیماری‌های شایع و همچنین ورزش کردن می‌توانید تمام طول عمر را به سلامتی بگذرانید.

مواد غذایی غضروف ساز زانو

درد در مفاصل و همچنین آرتروز یک بیماری همه‌گیر پنهان است که تقریباً یک سوم افراد بزرگ‌سال را درگیر می‌کند. در اثر کهولت سن و بی تحرکی درد مفاصل نیز شدت بیشتری پیدا می‌کند. به همین دلیل است که باید در طول زندگی مواد غذایی مفید و غضروف ساز برای سلامتی در دوران کهن‌سالی مصرف کنیم.

- سیر، تره فرنگی و پیاز

این‌ها همگی می‌توانند به شما در غضروف سازی کمک کنند. بر اساس مشاهدات علمی انجام شده روی مواد غذایی همانند تره، سیر و پیاز مقدار گوگرد حاوی آن‌ها، توانسته است با مشکلات التهابی و دردها مبارزه کند.

این مواد غذایی را به رژیم خود اضافه کنید تا علاوه بر داشتن طعم و مزه مناسب، سلامتی کافی هم و غضروف سازی داشته باشید. برای غذاهایی که نیاز به نمک دارید، استفاده کردن از این سه ترکیب جایگزین مناسبی است.

همان‌طور که می‌دانید مصرف کردن سدیم زیاد به التهاب در مفاصل و همچنین فشار خون که یکی از مهم‌ترین عوامل بروز چاقی است کمک می‌کند.

- سیب یک غضروف ساز

سیب دارای کوئرستین است. این ترکیب مغذی به ساختن کلاژن در بدن کمک می‌کند. همان‌طور که مطالعه کردید کلاژن یکی از مهم‌ترین عوامل غضروف ساز است. از سوی دیگر تولید کلاژن بیشتر به بدن شما در رسیدن به سلامتی استخوان‌ها، پوست و اندام‌های دیگر بدن که نیاز به کلاژن دارند، کمک خواهد کرد. به این ترتیب نه تنها از لحاظ پوستی بلکه غضروفی هم جوان‌تر خواهید بود.

- بادام برای غضروف سازی

آجیل‌ها از جمله بادام دارای مقدار زیادی اسید چرب امگا سه است. در کنار این اسید چرب مغذی، مقادیر کافی از ویتامین ای و همچنین منگنز نیز وجود دارد. امگا سه در کنار این ترکیبات به کاهش یافتن التهاب در غضروف‌ها کمک زیادی می‌کند. ویتامین ای خود به نوعی انتی اکسیدان مؤثر در کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد است. از سوی دیگر منگنز با ترمیم مفاصل به وسیله تولید گلوکوزامین، کمک می‌کند.

- ژلاتین

ژلاتین در خود نوعی پروتئین ضعیف دارد. در مورد ژلاتین و مصرف کردن ترکیباتی همانند پاستیل تصور عمومی بر این است که خوردن این ترکیبات غذایی به افزایش سلامتی استخوان‌ها غضروف کمک می‌کند. این در حالی است که مطالعات علمی نشان داده است ژلاتین نمی‌تواند به صورت مستقیم بر روی غضروف سازی دخالت داشته باشد. مصرف کردن ژلاتین و دیگر ترکیبات حاوی آن برای کودکان به منظور رسیدن به غضروف سازی مؤثر به هیچ عنوان توصیه نشده است.

- بامیه یک غضروف ساز

از دیگر ترکیبات مغذی که شما می‌توانید به عنوان غضروف ساز مصرف کنید، بامیه است. بامیه در خود مقدار زیادی ویتامین آ و ث دارد. از سوی دیگر بر اساس ارزش غذایی بامیه می‌توان گفت وجود سدیم، کلسیم و همچنین پتاسیم به شما کمک زیادی در غضروف سازی می‌کند. این میوه غنی از خواص انتی اکسیدانی است.

انتی اکسیدان های موجود در بامیه به شما کمک خواهند کرد تا بر واکنش‌های رادیکالی که ممکن است فعالیت غضروف سازی را تخریب کنند، پیروز شوید. بامیه همچنین به بدن شما در رسیدن به حالت قلیایی بدن کمک می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت که با خوردن بامیه شما سلامت استخوان و غضروف بهتری خواهید داشت.

- بروکلی

بروکلی یکی دیگر از شاهکارهای خلقت است که شما می‌توانید از آن برای غضروف سازی استفاده کنید. مشاهدات علمی فراوانی وجود دارد که خاصیت ضد آرتروزی این گیاه را نشان می‌دهد. بر اساس همین مطالعات، مقدار زیاد گوگرد در بروکلی است که باعث آزاد شدن ترکیبات سولفوران که محافظت کننده از غضروف هستند، می‌شود. از این گذشته بروکلی دارای ترکیبات زیاد انتی اکسیدانی است. انتی اکسیدان ها نه تنها به غضروف سازی بلکه برای رسیدن به سلامتی کافی در بدن کمک می‌کنند.

- سویا یک غضروف ساز

ماکارونی دوست دارید؟ پس به جای گوشت از سویا در آن استفاده کنید تا غضروف سازی بهتری داشته باشید. سویا یکی دیگر از جمله ترکیبات غذایی است که به شما در غضروف سازی کمک می‌کند. علاوه بر خود سویا، ترکیبات به دست آمده از سویا همانند شیر سویا نیز به غضروف سازی کمک می‌کنند. البته باید در نظر داشته باشید که برای مصرف کردن سویا نیازی به استفاده از نمک زیاد ندارید.

مواد غذایی غضروف ساز زانو

- میگو

غضروف سازی نیاز به گلوکوزامین دارد. مصرف کردن اسید امینه های مورد نیاز برای تولید گلوکوزامین به بدن شما در افزایش غضروف سازی کمک خواهد کرد. این منبع اسید امینه در طبیعت به وفور یافت نمی‌شود و تنها در برخی از ترکیبات غذایی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها میگو است.

میگو دارای مقدار زیادی ترکیبات مؤثر در تولید گلوکوزامین است. استفاده کردن از این ترکیب گیاهی برای کسانی که دچار مشکل خون هستند به شدت توصیه شده است چرا که وجود اسید امینه های مؤثر به کاهش چربی خون می‌تواند کمک کند.

- ویتامین ث یک غضروف ساز

برای تقویت و همچنین غضروف سازی نیاز به ویتامین ث دارید. این ویتامین نقش مهمی در کلاژن سازی دارد. همان‌طور که در گذشته خواندید کلاژن خود یکی از پایه‌های اصلی غضروف سازی است. شما در طول روز نیاز به مصرف 70 تا 80 میلی‌گرم ویتامین ث دارید. اگر می‌خواهید این مقدار ویتامین ث را برای غضروف سازی استفاده کنید باید بدانید که مقدار ویتامین ث مورد نیازتان به 200 میلی‌گرم افزایش پیدا می‌کند.

- انتی اکسیدان بتاکاروتن

بتاکاروتن از دسته ویتامین ب است که در میوه، سبزیجات زرد وجود دارد. بیشترین بتاکاروتن در زردآلو، انبه، هویج و همچنین انار یافت می‌شود. این انتی اکسیدان قوی به بدن شما در رسیدن به سلامتی غضروف کمک می‌کنند. از سوی دیگر با تأمین مواد مغذی غضروف سازی را برای ترمیم غضروف‌ها انجام می‌دهد. با این حساب نباید با مصرف کردن ترکیبات دارای بتاکاروتن نگران غضروف سازی باشید.

- پاپایا و غضروف سازی

این میوه دارای مقدار زیاد ویتامین ث و آ است. همچنین آنزیم‌های مشابه با آناناس در آن وجود دارد، که می‌تواند به غضروف سازی کمک کند. ویتامین ث در پاپایا احتمال بروز آرتریت را کاهش داده و ویتامین آ آن در جلوگیری کردن از حملات رادیکال آزاد به ناحیه غضروف‌ها جلوگیری می‌کند.

- روغن‌ زیتون یک غضروف ساز

اولین چیزی که باید در مورد زیتون به یاد داشته باشید خواص ضد انتی اکسیدانی و غنی بودن آن از ترکیبات اسید چرب امگا سه و شش است. این اسیدهای چرب می‌توانند به کاهش مقدار التهاب و همچنین درد در مفاصل کمک کنند. می‌توانید روغن‌زیتون را به صورت افزودنی روی سالاد و همچنین غذاهای مختلف اضافه کنید. به این ترتیب نه تنها از مزه غذا لذت خواهید برد بلکه به سلامتی کامل غضروف‌ها هم می‌رسید.

- روغن نارگیل و غضروف سازی

روغن نارگیل سرشار از روغن‌های اساسی است که باعث کاهش التهاب و همچنین درد در مفاصل می‌شود. از سوی دیگر هیدراته کردن بدن از دیگر فواید مصرف نارگیل است. بافت‌ها زمانی که هیدراته می‌شوند می‌تواند در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها مقاومت کند. این عوامل همگی در کاهش غضروف سازی مؤثر هستند که با خوردن روغن نارگیل بهبود پیدا می‌کنند. شما می‌توانید از روغن نارگیل به صورت موضعی و مصرف غذایی استفاده کنید.

- فلفل دلمه‌ای قرمز

همه فلفل‌ها دارای مقدار زیاد ویتامین ث است. اما در این میان فلفل قرمز مقدار ویتامین ث بیشتری نسبت به دیگر فلفل‌ها دارد. علاوه بر ویتامین ث، فلفل دلمه‌ای قرمز ویتامین‌های متفاوتی همانند آ و ک دارد. این عوامل در کنار هم به شما کمک خواهد تا غضروف سازی داشته باشید.

ویتامین ث علاوه بر غضروف سازی، به کاهش دردها و همچنین رابطه عصبی برای کم شدن از دردهای عضلانی کمک می‌کند. به این ترتیب سالم بودن و غضروف سازی خودتان را می‌توانید با مصرف کردن فلفل دلمه‌ای قرمز تضمین کنید.

- موز میوه غضروف ساز

این میوه سرشار از فیبر است که به کاهش وزن شما کمک می‌کند و همچنین باعث خواهد شد تا مقدار غذا و اشتهای شما کاهش پیدا کند. کاهش یافتن مقدار مصرف مواد غذایی به شما کمک خواهد کرد تا وزنتان را کم کنید. کم شدن وزن به سلامت غضروف‌ها کمک می‌کند. از سوی دیگر مقدار زیاد پتاسیم موجود در موز هم کمک شایانی به غضروف سازی و رسیدن به سلامتی غضروف‌ها دارد.

کاهش پتاسیم در بدن یکی از مهم‌ترین عوامل بروز التهاب در مفاصل و همچنین کاهش مقدار عملکرد سالم غضروف‌ها است. سعی کنید که موز را به همراه شیر ترکیب کنید تا جذب کلسیم شیر به واسطه داشتن ویتامین‌های مختلف در آن افزایش پیدا کند.

- آووکادو و غضروف سازی

این میوه عموماً برای خوشبو کردن و خوش طعم کردن غذاها استفاده می‌شود اما ترکیبات موجود در اووکادو به تولید غضروف و همچنین جلوگیری از بروز التهاب‌های شدید در غضروف‌ها جلوگیری می‌کند. اووکادو همچنین منبع عالی برای دریافت اسیدهای چرب نظیر امگا 3، پتاسیم و همچنین انواع ویتامین‌ها است. به این ترتیب سعی کنید از این میوه برای رسیدن به سلامتی استفاده کنید.

- زردچوبه غضروف ساز قوی

عموماً همه ما زردچوبه را به عنوان یک ادویه پرخاصیت می‌شناسیم. کورکومین ترکیب مؤثر در ادویه زردچوبه است که به دلیل رنگ زرد همانند میوه‌های زرد و نارنجی به غضروف سازی بدن کمک می‌کند. علاوه بر کورکومین، ویتامین‌های دیگری در زردچوبه وجود دارد که باعث کاهش التهاب‌ها در بدن می‌شود. شاید اسم زردچوبه را در مقالات ما بسیار شنیده باشید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مقاله خواص زردچوبه در جلوگیری از سرطان اشاره کرد.

- زنجبیل، غضروف ساز

همانند زردچوبه ادویه دیگری وجود دارد که به شما در غضروف سازی کمک زیادی می‌کند. زنجبیل، دارای خواص ضد التهابی و همچنین ضد درد است. در صورتی که بتوانید با مصرف کردن زنجبیل از بروز التهاب‌ها در مفاصل جلوگیری کنید، سرعت غضروف سازی و همچنین جبران غضروف‌های آسیب دیده شدت پیدا می‌کند.

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

ارسال دیدگاه