امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

ولوودینیا چیست؟

ولوودینیا درد مداوم فرج و جز بیماری های شایع زنان است. فرج ناحیه اطراف دهانه واژن است. این شامل دهانه واژن، تپه شرمگاهی، لابیای داخلی و خارجی (لب های واژن) و کلیتوریس است. ولوودینیا معمولاً برای توصیف درد مزمن فرج استفاده می شود که حداقل سه ماه طول می کشد و هیچ علت قابل شناسایی (مانند بریدگی یا عفونت) ندارد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بیشتر در مورد ولوودینیا یا درد مزمن فرج بدانید.

ولوودینیا چیست؟

طبق تعریف، ولوودینیا درد مزمن فرج است که سه ماه یا بیشتر طول می کشد. درد ممکن است برای برخی از زنان ثابت باشد. برای دیگران، ممکن است بیاید و برود.

درد فرجدکتر زنان برای عفونت شما را به یک متخصص درد ارجاع دهد. متخصص درد ممکن است از تکنیکی به نام بیوفیدبک استفاده کند که با تحریک الکتریکی درد را تسکین می دهد.

فیزیوتراپی یا درمان کف لگن برای کمک به رفع اختلال عملکرد کف لگن ممکن است به تسکین ولوودینیا در برخی از زنان کمک کند.

جراحی ممکن است یک گزینه برای افرادی باشد که برخی از انواع درد فرج دارند. در طول جراحی، پزشک بافت ناحیه دردناک فرج را برمی دارد. جراحی برای اکثر افراد مبتلا به ولوودینیا توصیه نمی شود.

بهترین دکتر زنان در اهواز

درمان های جایگزین و مکمل

  • تعدادی گام وجود دارد که می‌توانید در خانه برای کمک به کاهش درد واژن یا فرج انجام دهید. اگر مبتلا به ولوودینیا هستید، اجتناب از محصولاتی که ممکن است برای ناحیه مورد نظر تحریک‌کننده باشند ممکن است به کاهش یا تسکین علائم کمک کند.
  • از لباس زیر تنگ، جوراب شلواری و شلوار خودداری کنید.
  • لباس زیر 100 درصد نخی بپوشید.
  • هنگام خواب لباس زیر نپوشید.
  • فرج را فقط با آب تمیز کنید (از دستمال مرطوب واژن، دئودورانت ها، حمام حباب و صابون های معطر خودداری کنید)
  • در حین رابطه جنسی از روان کننده استفاده کنید (اما از روان کننده های معطر یا آنهایی که احساس گرما/سرد شدن ایجاد می کنند خودداری کنید)
  • برای کاهش درد و خارش، کمپرس خنک را روی ناحیه فرج قرار دهید.
  • از پدها یا تامپون های معطر خودداری کنید.
  • از ورزش‌ها یا فعالیت‌هایی که مستقیماً به فرج فشار وارد می‌کنند، مانند دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری اجتناب کنید.
  • 5 تا 10 دقیقه حمام نشسته در آب گرم بگیرید، سپس ناحیه را با یک لایه نازک مرطوب کنید
  • علاوه بر درمان های خانگی، برخی مطالعات نشان می دهد که روش های کم خطر مانند یوگا و طب سوزنی ممکن است در کاهش درد ناشی از ولوودینیا مفید باشند. در حالی که ممکن است شواهد زیادی برای نشان دادن اثربخشی وجود نداشته باشد، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که با پزشک خود صحبت کنید که آیا این تکنیک ها برای شما منطقی هستند یا خیر.

عوارض ولوودینیا

عوارض پزشکی کمی در ارتباط با ولوودینیا وجود دارد. اما درد فرج یا واژن می تواند عوارض خاصی را از نظر احساسی یا روانی به همراه داشته باشد.

برخی از زنان مبتلا به ولوودینیا ممکن است از درمان‌های روان‌شناختی که آرام‌سازی یا تکنیک‌های مقابله با درد را آموزش می‌دهند، بهره ببرند.

سکس درمانی ممکن است به افراد یا زوج هایی که به دلیل ولوودینیا مقاربت دردناکی دارند نیز کمک کند.

چه کسانی مبتلا به ولوودینیا هستند؟

طبق گفته انجمن ملی ولوودینیا، 16 درصد از زنان ممکن است در طول زندگی خود ولوودینیا را تجربه کنند. این عارضه می تواند در زنان در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر در زنان بین سنین 18 تا 25 سال گزارش می شود.

کلام آخر

ولوودینیا یا درد مزمن فرج عارضه شایعی است که ممکن است در هر سنی در زنان ایجاد شود. درد و ناراحتی این عارضه امروزه به خوبی با روش هایی قابل مدیریت می باشد

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

منبع: شبنم سالمی متخصص زنان و زایمان

ارسال دیدگاه