امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

رگ سیاتیکرادیکولوپاتی کمری است، به این معنی که درد از ریشه های عصبی کمری و/یا ساکرال منشاء می گیرد.

چند عامل رایج ممکن است روی عصب سیاتیک تأثیر بگذارد:

فشردگی مکانیکی

نیروهای فیزیکی مستقیم ممکن است به دلیل شرایط رایج زیر به رگ سیاتیک اعمال شود:

  • فتق دیسک. دیسک کمر ممکن است برآمدگی یا فتق ایجاد کند و باعث تحریک و/یا فشرده شدن ریشه رگ سیاتیک شود.
  • تنگی فورامینال. تنگی یا باریک شدن دهانه بین مهره ای که ریشه های رگ سیاتیک داخل آن حرکت می کنند، ممکن است رگ سیاتیک را فشرده یا تحریک کند. سایر تغییرات دژنراتیو در ستون فقرات، مانند ضخیم شدن کپسول های مفصل فاست و/یا رباط ها نیز ممکن است مستقیماً رگ سیاتیک را تحت فشار قرار دهند.
  • بی ثباتی بخشی. ناپایداری یک بخش مهره ای که در صورت لغزش یک مهره روی مهره زیر آن (اسپوندیلولیستزیس)، نقص مهره ها (اسپوندیلولیز)، یا دررفتگی کامل یک یا چند مهره رخ می دهد، ممکن است مستقیماً ریشه(های) عصبی رگ سیاتیک را تحت فشار قرار دهد.

به ندرت، تومورها، کیست ها، عفونت یا آبسه در قسمت تحتانی ستون فقرات یا ناحیه لگن هم ممکن است رگ سیاتیک را تحت فشار قرار دهند.

عصب یا رگ سیاتیگفیزیوتراپی رگ سیاتیک طراحی کند تا به شما در جلوگیری از آسیب های بعدی کمک کند. این برنامه معمولاً شامل تمریناتی برای اصلاح وضعیت بدنی، تقویت عضلات پشتیبان و بهبود انعطاف پذیری شما می شود.

تزریق استروئید

در برخی موارد، پزشک ممکن است تزریق یک داروی کورتیکواستروئید را در ناحیه اطراف ریشه عصبی درگیر توصیه کند. کورتیکواستروئیدها با سرکوب التهاب اطراف عصب تحریک شده به کاهش درد کمک می کنند. اثرات معمولاً در عرض چند ماه از بین می روند. تعداد تزریق‌های استروئیدی که می‌توانید دریافت کنید محدود است، زیرا خطر عوارض جانبی جدی زمانی افزایش می‌یابد که تزریق‌ها به طور مکرر انجام شوند.

عمل جراحی

این گزینه درمان رگ سیاتیک معمولاً برای زمانی که عصب فشرده شده باعث ضعف قابل توجه و از دست دادن کنترل روده یا مثانه می شود، یا زمانی که دردی دارید که به تدریج بدتر می شود یا با درمان های دیگر بهبود نمی یابد، در نظر گرفته می شود. جراحان می توانند خار استخوان یا بخشی از فتق دیسک را که بر روی رگ سیاتیک فشرده شده فشار می آورد، خارج کنند.

درد رگ سیاتیک

درمان خانگی رگ سیاتیک

برای اکثر افراد، درد رگ سیاتیک به اقدامات مراقبت از خود پاسخ می دهد. اگرچه استراحت برای یک روز یا بیشتر می تواند کمی تسکین دهنده باشد، اما عدم تحرک طولانی مدت علائم شما را بدتر می کند.

برخی روش های درمان سیاتیک در خانه که می توانند به شما کمک کنند عبارتند از:

کیسه سرد. در ابتدا، می توانید چند بار در روز با استفاده از کیسه سردی که روی ناحیه دردناک به مدت 20 دقیقه قرار داده می شود، درد رگ سیاتیک را تسکین دهید. برای این کار می توانید از یک کیسه یخ یا یک بسته نخود فرنگی یخ زده که در یک حوله تمیز پیچیده شده استفاده کنید.

کیسه داغ. پس از دو تا سه روز، یه کیسه داغ را روی نواحی که درد دارند بمالید. از کیسه های داغ، لامپ حرارتی یا پد گرمایشی در پایین ترین درجه استفاده کنید. اگر همچنان درد دارید، بسته های گرم و سرد را به طور متناوب استفاده کنید.

کشش. تمرینات کششی برای کمر می توانند به شما کمک کنند احساس بهتری داشته باشید و می توانند به کاهش فشار ریشه عصبی کمک کنند. از تکان خوردن، جهش یا چرخش در طول کشش خودداری کنید و سعی کنید کشش را حداقل 30 ثانیه حفظ کنید.

داروهای بدون نسخه. مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن‌ و ناپروکسن سدیم می توانند برای کنترل درد رگ سیاتیک مفید باشند.

طب جایگزین برای درمان رگ سیاتیک

درمان های جایگزینی که معمولا استفاده می شوند عبارتند از:

طب سوزنی. در طب سوزنی، پزشک سوزن های نازکی به اندازه مو را در نقاط خاصی از بدن شما وارد پوست تان می کند. برخی از مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی می تواند به کاهش کمردرد و درد رگ سیاتیک کمک کند.

کایروپراکتیک. تنظیم ستون فقرات یکی از روش‌های درمانی است که کایروپراکتیک‌ها برای درمان تحرک محدود ستون فقرات استفاده می‌کنند. هدف بازگرداندن حرکت ستون فقرات و در نتیجه بهبود عملکرد و کاهش درد است. به نظر می رسد تنظیم ستون فقرات به اندازه درمان های استاندارد برای کمردرد و درد رگ سیاتیک موثر و ایمن است.

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

ارسال دیدگاه