امروز سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

عوارض و خطرات تری گلیسیرید بالای 200 درمان خانگی

التهاب شدید و دردناک پانکراس می تواند تهدید کننده زندگی باشد. سطوح بالای تری گلیسیرید همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد، از جمله: بیماری شریان کاروتید،بیماری عروق کرونر و حمله قلبی، سندرم متابولیک(ترکیبی از فشار خون بالا، دیابت و چاقی) و بیماری شریان محیطی. راه کارهای طب سنتی برای درمان تری گلیسیرید بالای 200 را در ادامه این مطلب مطالعه کنید.

تری گلیسریدها چربی های خون شما هستند. بیشتر غذاهای چرب به شکل تریگلیسرید هستند، اما خود بدن شما بیشتر تری گلیسرید ها را تولید می کند. هنگامی که کالری بیش از حدی از راه خوراکی ها وارد بدن خود می کنید، کالری اضافی، تبدیل به تری گلیسرید شده و در سلول های چربی شما ذخیره می شود. این چربی های انباشته شده در رگ ها و عروق خونی موجب تصلب شرائین شده و عوارض جدی برای سلامتی شما در پی دارد.

از عوامل بروز گرفتگی عروق و راه کار های درمانی جهت جلوگیری از عوارض خطرناک آن بیشتر بدانید. علائم تصلب شرایین (آترواسکلروز) چیست؟

فهرست موضوعات

  • خطرات تریگلیسیرید بالای 200
  • عوارض تریگلیسیرید بالا بر پانکراس
  • تری گلیسیرید و دیابت نوع 2
  • عوارض تریگلیسیرید بسیار بالا بر قلب
  • عوارض تریگلیسیرید بالا روی مغز
  • تری گلیسیرید بالای 200 و زوال عقل
  • عوارض تری گلیسیرید بالا بر کبد
  • عوارض تری گلیسیرید بالای 200 بر پاهای شما

خطرات تریگلیسیرید بالای 200

اگر سطح تریگلیسیرید خونتان بالاتر از 200 است احتمالا نیاز به دارو دارید. چرا که این سطح از چربی خون خطرناک است. سطوح بسیار بالا می تواند باعث رسوب چربی در پوست و اندام های داخلی شود. این چربی های رسوب شده می توانند به کبد و لوزالمعده آسیب برسانند. همچنین جریان خون به قلب و مغز را مسدود می کنند و باعث حمله قلبی یا سکته مغزی می شوند.

عوارض تریگلیسیرید بالا بر پانکراس

لوزالمعده شما یک عضو مهم است که در قسمت فوقانی شکم و پشت معده قرار گرفته‌ که آنزیم ها و مواد دیگری ترشح می‌کند که مستقیماً وارد محیط روده شده و به گوارش پروتئین، چربی و کربوهیدرات کمک می‌کنند. تریگلیسیرید بالای 200 می تواند باعث تورم لوزالمعده شود. این امر باعث درد شدید شکم، استفراغ و تب می شود. اگر آنزیم هایی که برای گوارش ترشح می شود در خارج از لوزالمعده نشت کنند، می تواند زندگی شما را تهدید کند.به منظور درمان تریگلیسرید بالای 200 می توانید مواردی همچون کاهش وزن، تغییرات رژیم غذایی، و اجتناب از مصرف نوشیدنی های حاوی الکل را رعایت کنید.

تری گلیسیرید و دیابت نوع 2

تریگلیسیرید بالای 200 خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. تریگلیسیرید بسیار بالا بخشی از وضعیتی به نام سندرم متابولیک هستند که شامل فشار خون بالا، افزایش چربی شکم، HDL پایین (کلسترول خوب)، و قند خون ناشتای بالا است.چنانچه تری گلیسیرید بالا با هر یک از شرایط نام برده شده همراه شود می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را پنج برابر بیشتر کند.

عوارض تریگلیسیرید بسیار بالا بر قلب

داشتن تری گلیسیرید بسیار بالا و وضعیت سندرم متابولیک، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را دو برابر می کند. خطر ابتلا به بیماری های قلبی در جوانانی که سطح تریگلیسرید خونشان بسیار بالاست (بیشتر از 200) چهار برابر بیشتر از بزرگسالانی است که تری گلیسیرید کمی بالا دارند. مقدار بالای چربی های موجود در خون شما در داخل رگ های خونی که اکسیژن را به عضله قلب حمل می کنند، رسوب می کنند و مانع خونرسانی کافی به عضله قلب می شوند.

عوارض تریگلیسیرید بالا روی مغز

سکته مغزی،آسیب مغزی ناشی از کاهش خون رسانی به سلول های مغزی است. هر ساله افراد زیادی دچار سکته مغزی می شوند. تری گلیسیرید بالا می تواند جریان خون در داخل رگ هایی که به مغز ارسال می شوند را محدود کند. طبق مطالعات اخیر سطوح بالای تریگلیسیرید برای خانم های مسن، مهمترین عامل سکته مغزی به شمار می رود.

تری گلیسیرید بالای 200 و زوال عقل

زوال عقل به معنای از دست دادن عملکرد مغز است. می تواند بر حافظه، تفکر، زبان و رفتار تأثیر بگذارد. سن یک عامل خطر بزرگ برای زوال عقل است. تحقیقات نشان می دهد که تری گلیسیرید بالای 200 ممکن است به رگ های خونی داخل مغز آسیب برساند و به ساخت یک پروتئین سمی به نام آمیلوئید کمک کنند.

عوارض تری گلیسیرید بالا بر کبد

تجمع چربی در کبد شایع ترین علت بیماری مزمن کبدی است. از عوارض تری گلیسیرید بالای 200 می توان به زخم دائمی کبد، سرطان، و نارسایی کبد اشاره کرد که تهدید کننده زندگی هستند. در بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) بیش از 10 درصد کبد جایگزین چربی شده است. شایع ترین علل NAFLD دیابت، چاقی، قند خون بالا است.

عوارض تری گلیسیرید بالای 200 بر پاهای شما

چربی بیش از حد در خون باعث تشکیل رسوب در شریان هایی می شود که به پاها خونرسانی می کنند که می تواند منجر به بیماری شریان محیطی (PAD) شود. PAD می تواند باعث درد و بی حسی در پاها شود، به ویژه در هنگام راه رفتن. همچنین خطر عفونت در پا را افزایش می دهد. از عوارض تری گلیسیرید بالای 200، عوامل خطر ساز عمده برای PAD است.

گام های ساده برای درمان تری گلیسیرید بالای 200

به عنوان یکی از علل اصلی افزایش سطح تری گلیسرید خون و کلسترول بد، چاقی، عدم حرکت،مصرف غذاهای ناسالم و سبک زندگی ناسالم است که همه آنها منجر به ساخت سموم در بدن می شوند. اولین گام برای پایین آوردن تری گلیسیرید تغییر در شیوه زندگی و رژیم غذایی است.

  • کاهش مصرف کربوهیدرات های ساده

میزان تریگلیسیریدها با مصرف کربوهیدرات های ساده مانند شکر،دسر ها، نوشابه های صنعتی، آبنبات و غذاهای صنعتی و فرآوری شده افزایش می یابد. به جای این غذاها، مصرف غلات سبوس دار و حبوبات را افزایش دهد.

  • ورزش و فعالیت بدنی حداقل 30 دقیقه در روز از راه رفتن، دویدن، یوگا یا تمرینات تنفسی استفاده کنید. ورزش به کاهش سطح تری گلیسرید در جریان خون کمک خواهد کرد. بدن با فعالیت ورزشی کالری اضافی را می سوزاند و وزن را به مقدار نرمال می رساند.
  • کاهش مصرف کالری

مصرف گوشت، غذاهای فرآوری شده و صنعتی، ماکارونی، نوشیدنی های حاوی الکل از مواردی هستند که کالری بالایی دارند و عاملی در جهت افزایش سطح کلسترول هستند.

  • حفظ وزن نرمال معمولاً افرادی که سطح تری گلیسرید خونشان بالاست، تجمع چربی در ناحیه شکمی دارند. کاهش وزن و رساندن آن به محدوده نرمال، از خطرات و عوارض تری گلیسرید بالا پیشگیری می کند.
  • خواب کافی با داشتن خواب کافی در شبانه روز (7 الی8 ساعت در افراد بالغ) می توانید از افزایش تری گلیسرید بالا جلوگیری کرده و آن را به محدوده نرمال بازگردانید.
  • مصرف غذای سالم غذا را با روغن زیتون طبخ نمایید. روغن زیتون از روغن های سالم گیاهی است که به کاهش سطح تریگلیسرید خون کمک می کند.

درمان تری گلیسیرید بالای 200 در منزل

عسل:

عسل با تریگلیسیرید های بالا و کلسترول بد با موفقیت مبارزه می کند. به غیر از غنی بودن از ویتامین ها و مواد معدنی، آنتی اکسیدان های موجود در عسل، اجازه ورود کلسترول به غشای رگ های خونی را نمی دهند.

یک قاشق عسل حل شده در یک لیوان آب گرم به عادی سازی سطح تری گلیسرید و طبیعی نگه داشتن کلسترول بد کمک خواهد کرد. برای تاثیر بیشتر،می توانید 8 تا 10 قطره سرکه سیب و یا یک قاشق چای خوری آب لیمو طبیعی به آن اضافه کنید.

سیر:

برای پایین آوردن تریگلیسیرید، طب سنتی مصرف سیر را به شدت توصیه می کند. سیر سرشار از اسیدهای آمینه، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات سولفات آلی مانند آلیسین، آزوئیک و دیگر ترکیبات گوگرد است که راه حلی برای درمان چربی خون بالا و درمان عوارض تری گلیسیرید بالا هستند.

سرکه سیب:

سرکه سیب به کاهش تری گلیسیریدها و کاهش کلسترول کمک می کند. سرکه سیب به کاهش میزان چربی های بد خون و رساندن آنها به محدوده نرمال از طریق بالا رفتن کلسترول خوب یا HDL کمک می کند. سرکه سیب همچنین در درمان کبد چرب نیز موثر می باشد.

یک قاشق چایخوری سرکه سیب خالص و بدون مواد افزودنی را در یک لیوان آب بریزید. کمی عسل به آن اضافه کنید. این محلول را 2 بار در روز به مدت حداقل چند ماه میل کنید.

همچنین می توانید سرکه سیب را با پرتقال تازه، سیب، انگور یا دیگر آبمیوه ها مخلوط کرده و مصرف کنید.

تخم گشنیز:

تخم گشنیز درمان سنتی معروفی برای درمان تری گلیسیرید بالای خون است.ترکیبات موجود در تخم گشنیز، سوخت و ساز چربی های مضر و بد را افزایش می دهد. برای درمان تری گلیسیرید بالای 200 می توانید یک تا دو قاشق چای خوری پودر تخم گشنیز را داخل یک فنجان آب بریزید. آب را جوشانده و صاف کنید و اجازه دهید تا خنک شود. این محلول را یک یا دوبار در روز و به مدت چند ماه میل کنید.

فلفل قرمز:

فلفل قرمز حاوی نوعی ترکیب آلکالوئیدی به نام کاپسی سین است که باعث کاهش تری گلیسیریدها و LDL کلسترول در افرادی که دچار اضافه وزن هستند، می شود.

نصف تا یک قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز را داخل یک فنجان آب داغ بریزید. این محلول را 2 بار در روز به مدت چند هفته میل کنید.

دارچین:

دارچین میزان قند و چربی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می بخشد. مصرف 1 تا 6 گرم دارچین در هر روز به پایین آمدن و درمان تری گلیسیرید بالای 200 و به همان اندازه کلسترول بد در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

منبع: آرزو خسروی متخصص قلب و عروق

ارسال دیدگاه