امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

آشنایی با پنجره هلالی

پنجره ها یکی از اجزای معماری هستند که همواره در برقراری نظم و هماهنگی و یا آشفتگی در بنا، نقش موثری داشته اند. قبل از تاثیرات دوران جدید، پنجره ها در رابطه با جنبه های ذهنی زندگی انسان نیز نقش های قابل توجهی داشته اند. بنابراین مفهوم پنجره هنوز می تواند جای تامل داشته باشد. همچنین توجه به جنبه های وجودی و معناشناختی پنجره در هر فرهنگی می تواند در شناخت نسبت به فرهنگ معماری موثر واقع شود. یکی از انواع پنجره که متناسب با مدل و طرح اصلی ساختمان استفاده می شود، پنجره هلالی یا قوس دار می باشد.

پنجره دوجداره هلالی

پنجره های هلالی یا قوس دار تاثیر بی نظیری بر خانه های مدرن و سنتی می گذارند. شما می توانید این مدل از پنجره را در کنار دیگر مدل های پنجره قرار دهید تا به نمایی زیباتر در ظاهر ساختمان برسید. می توانید در ساخت درب های بالکنی نیز از این مدل استفاده کنید تا علاوه بر زیبایی، نور بیشتری وارد منزل کنید. پنجره های خم می توانند به بلندی پنجره های لولایی و به پهنی پنجره های سایبانی ساخته شود.

پنجره های هلالی یا قوسی با یراق آلات و پروفیل گرد

از شاخص‌ ترین خصوصیات پروفیل‌های دو جداره UPVC قابلیت شکل‌ پذیری و امکان ساخت در اشکال هندسی بصورت هلالی، مثلثی، ذوزنقه، دایره، بیضی و قوس دار با تنوع نامحدود است. مکانیزم این عمل نیز به طور کلی به این صورت است که پروفیل های دوجداره UPVC جهت تغییر شکل و خم شدن در دستگاه مخصوص در دمایی حدود 150 درجه سانتی‌گراد در مدت زمان‌های مختلف نگهداری می ‌شوند تا شرایط لازم جهت شکل‌ دهی و خمش پذیری به پروفیل فراهم آید. بعد از زمان مشخص شده و انعطاف پذیر شدن پروفیل، آن را از دستگاه بخار خارج کرده و بر روی میز شابلون قرار می گیرد تا دقیقا شکل و فرم مورد نظر بدست آید.

پنجره های قوسی می توانند به بلندی پنجره های لولایی و به پهنی پنجره های سایبانی ساخته شود. این مدل از پنجره با تلفیق درست با دیگر مدل ها می تواند علاوه بر زیبایی تهویه هوای مطبوعی نیز فراهم کند.

مراحل تولید پنجره دوجداره هلالی

این نوع توانایی نیازمند امکانات و ماشین آلات مخصوص و دانش فنی بالایی می‌باشد که تولید این نوع اشکال، فرم ها و زوایا را بسیار محدود و منحصر به فرد کرده است. به عنوان مثال از آن جایی که تولید پنجره های هلالی، بستگی به زیبایی هلال آن ها دارد لازم است از حداکثر توان ماشین آلات و دانش فنی بالا بهره برد تا فرم کلی پنجره ها به هم نریزد و پس از نصب نیز به همان اندازه کارایی و زیبایی خود را داشته باشد.

مراحل زیر مراحل تولید پنجره دوجداره هلالی می باشد:

- آب بندی استاندارد

- الگوبرداری صحیح

- نصب دقیق در محل

- تولید آرک و زاویه مناسب

- تولید و اسمبل پنجره با کمان یا زاویه مربوطه

- تولید اشکال خاص و هلالی شکل پنجره های دوجداره

عمده ی دستگاه خم پروفیل های UPVC بر اساس سیستم هوای گرم عمل می کند که در مقایسه با سیستم های روغن گلیسیرین از سهولت بیشتری برخوردار بوده و این امکان را فراهم می کند تا پروفیل های UPVC به طول 4200 میلی متر را بدون آسیب رساندن به نمای پروفیل با زاویه مورد نیاز خم کند. اما تولید پنجره های آلومینیوم دوجداره به صورت خم نسبت به پنجره های UPVC از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار است. لذا به کاری تخصصی تر نیاز است.

انواع پنجره های هلالی

- پنجره دو جداره هلالی مسجدی

- پنجره دوجداره هلالی لمینت

- پنجره قوس دار لمینت

مزایای پنجره هلالی

در چند دهه قبل به سبب جلوگیری از اتلاف انرژی در طراحی و نمای ساختمان سعی بر آن بود تا پنجره ها با ابعاد کوچک و حداقل بازشو ساخته شود. این مطلب در تعداد پنجره‌های بکار گرفته شده در ساختمان نیز موثر بوده است.

ولی امروزه به سبب استفاده از پنجره های UPVC و شیشه های 2 و 3 جداره و همچنین وجود اتصالات گرد و یراق آلات دایره ای که اتصال چند پنجره را به هم ممکن می‌سازد، این امکان برای مهندسین ساختمان، طراحان و معماران مهیا گردیده که بدون داشتن دغدغه در عایق سازی، نماهایی زیبا در ساختمان طراحی نمایند، ساختمان‌ها با فضای بیشتر، نور طبیعی بهتر، فضایی بهتر برا ی طرح دکوراسیون داخلی منزل از ویژگی‌ های پنجره های UPVC می باشد.

ارسال دیدگاه