امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

علت چاقی در دوران بلوغ نوجوانان چیست؟

دلایل بروز چاقی در کودکان و نوجوانان با چاقی در بزرگسالان کمی متفاوت است. در ادامه تعدادی از اصلی ترین عواملی که می‌توانند باعث اضافه وزن در دوران بلوغ شوند را بررسی خواهیم کرد.

انتخاب نادرست مواد غذایی: کودکان و نوجوانان تمایل بیشتری برای مصرف انواع تنقلات مضر، غذاهای چرب و سرخ کردنی و فست فودها دارند. در بسیاری از اوقات با بررسی عادات غذایی می‌توان متوجه شد که دلیل چاقی مصرف زیاد غذاها در وعده های اصلی نیست بلکه دلیل اصلی انتخاب مواد غذایی مضر و پر کالری برای مصرف در میان وعده هاست.

نداشتن فعالیت بدنی کافی: زندگی روزمره افراد خصوصا نوجوانان این روز ها به سمت سبک غیر فعال رفته است. با ظهور ماشین آلاتی که به انجام کارهای روزمره کمک می‌دهند سطح فعالیت بدنی انسان‌ها به مرور افت کرده است. کودکان و نوجوانان در سنین رشد باید بیشتر از بزرگسالان برای تضمین سلامتی خود فعالیت داشته باشند و اگر این اتفاق نیفتد سلامت کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یکی از نتایج اصلی آن بروز اضافه وزن در دوران بلوغ است.

کرم لاغر کننده بدن هات چیلی، باعث کاهش وزن فوری و چربی سوزی موضعی می شود.

ژل لاغری فوری، کاهش سایز و سفت کننده بدن هات چیلی

ژل چربی سوز و کرم ضد سلولیت هات چیلی درمان قطعی و فوری چربی های موضعی می باشد و

اگر شما قصد کاهش سایز فوری و موضعی داشته باشید هات چیلی بهترین گزینه می باشد.

زمانی که شما از ژل لاغری هات چیلی استفاده می کنید این ژل از طریق منافذ باز پوست به عمق چربی ها نفوذ می کند.

ژل لاغری با داشتن ترکیبات منحصر بفردی از جمله ال کارنتین، کافئین، کاتچین شروع به چربی سوزی موضعی می کند.

همچنین این کرم لاغری با داشتن ترکیبات منحصربفرد اسیدهیالورونیک، کلاژن و الاستین

پس از کاهش سایز و لاغری پوست شما شل و افتاده نخواهد شد.

ترکیبات کلاژن و الاستین موجود در کرم لاغر کننده پوست شما را سفت می کند و به اندام شما فرم می دهد.

داشتن والدین چاق: دوران کودکی و نوجوانی زمانی است که در آن عادات و ذائقه‌های کودکان شکل می‌گیرد و یکی از مواردی که می‌تواند به شدت بر روی عادات غذایی کودک اثر بگذارد والدین هستند. برخی تصور می‌کنند دلیل چاقی کودکانشان صرفا ژنتیک است و دلیل بیرونی ندارد. اما با بررسی نحوه زندگی کلی خانواده متوجه اشتباهات بزرگی در تغذیه و سبک زندگی می‌شویم که ریشه آن‌ها عادات غلط والدین است. از سنین کودکی فرزندان به رفتار والدین خود نگاه می‌کنند و از آن‌ها الگو می‌گیرند همین باعث می‌شود که اصولا والدین چاق فرزندان چاقی را هم تربیت کنند.

بودن در یک موقعیت ثابت برای مدت طولانی: یکی از عواملی که می‌تواند اثر زیادی بر سطح متابولیسم بدن داشته باشد ثابت ماندن بدن در یک موقعیت مثلا نشستن برای مدت طولانی است. کودکان و نوجوانان اکثرا زمان زیادی را برای تماشای تلویزیون، کار با رایانه یا گوشی در حالت نشسته قرار داشته و فعالیت خاصی ندارند. همچنین نشستن برای زمان‌های طولانی باعث شکل دهی نامناسب بدن و چاقی شکمی هم خواهد شد.

انواع بیماری ها: برخی از بیماری‌ها مانند کم کاری تیروئید، دیابت و ناهنجاری‌های ژنتیکی می‌توانند دلیل اصلی بروز چاقی در نوجوانان باشند. در این موارد باید ابتدا راهکارهای درمانی مناسب برای بیماری اصلی را در کنار ملاحظات رژیمی پیش گرفت تا بتوان از عوارض و مشکلات ناشی از آن جلوگیری کرد.

داشتن شرایط روحی نامناسب: استرس، اضطراب و نگرانی در کودکان و نوجوانان هم مانند بزرگسالان می‌تواند منجر به پرخوری عصبی و چاقی شود. کودکان و نوجوانان با استفاده از خوردن غذاها سعی می‌کنند احساس تنهایی، ترس و ناراحتی خود را درمان کنند که همین باعث شکل گیری رفتار پرخوری عصبی در آن‌ها خواهد شد.

استفاده از برخی داروها: برخی از دسته های دارویی می‌توانند باعث افزایش اشتهاء و یا افزایش وزن در کودک و نوجوان بیمار شوند؛ داروهایی از جمله:

  • استروئیدها
  • داروهای ضدافسردگی
  • داروهای ضد تشنج مانند کربامازپین و والپروات
  • داروهایی که برای درمان دیابت ملیتوس استفاده می‌شوند؛ مانند انسولین، سولفونیل اوره و تیازولیدین دیون‌ها

تاثیر اضافه وزن بر بلوغ

همانطور که قبل تر هم گفتیم بلوغ به دلیل تغییرات غدد درون ریز و ترشح هورمون‌های جنسی شروع می‌شود. گاهی اوقات علائم بلوغ زودتر از موعد دیده می‌شود که این حالت را اصطلاحا بلوغ زودرس می‌نامیم. بلوغ زودرس می‌تواند عوارضی مانند چاقی شکمی، کوتاهی قد و افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه در بزرگسالی را به دنبال داشته باشد. عواملی مانند نژاد، تغذیه، ژنتیک و عوامل محیطی مختلفی مانند چاقی و اضافه وزن می‌توانند منجر به بلوغ زودرس شوند. بنابراین می‌توانیم اینطور نتیجه بگیریم که بلوغ زودرس و چاقی یک رابطه دو طرفه دارند یعنی اینکه چاقی می‌تواند باعث ایجاد بلوغ زودرس شود و بالعکس بلوغ زودرس هم می‌تواند چربی دور شکم و وزن را افزایش دهد اما با چربی سوزی می توان جلوی این اتفاق را گرفت.

کرم حجم دهنده سینه میبلین آمریکا، باعث درمان کوچکی، شلی و افتادگی سینه و باسن می شود.

کرم حجم دهنده سینه میبلین آمریکا

ما به شما بانوان گرامی این دلگرمی را میدهیم که با استفاده از حجم دهنده سینه و باسن میبلین در کوتاهترین زمان بهترین

و قطعی ترین نتیجه را برای بزرگ کردن سینه، بزرگ کردن باسن و لیفت این دو ناحیه خواهید داشت.

همچنین از حجم دهنده سینه میبلین آمریکا، می توانید برای درمان عدم تقارن بافت سینه نیز استفاده نمایید.

محتویات و عملکرد حجم دهنده سینه و باسن:

این کرم حجم دهنده، دارای ترکیباتی کاملا ارگانیک بوده و هیچگونه مواد شیمیایی و هورمونی در آن به کار نرفته است.

حجم دهنده سینه میبلین، با فرمولاسیونی کاملا متفاوت و خاص، دارای ترکیباتی چون

روغن سویا، ویتامین A، ویتامین E، کلاژن و الاستین جذب بافتهای آسیب دیده سینه و باسن شده و نهایتا بافتها را ترمیم می کند.

ترکیبات کلاژن و الاستین موجود در حجم دهنده سینه میبلین، باعث جوانسازی و افزایش حالت الاستیکی

و شادابی پوست سینه و باسن می شود.

یکی از ویژگی خاص و منحصر به فرد این حجم دهنده، اثر دهی فوری و یک هفته ای آن و ماندگاری اثر آن می باشد.

حجم دهنده سینه میبلین دارای مجوز از سازمان غذا و داروی ایران بوده و تأییدیه FDA آمریکا به صورت برجسته بر روی محصول درج شده است.

شرکت ساسانیان پارسیان کهن، تنها نماینده انحصاری واردات محصولات آرایشی میبلین آمریکا در ایران و امارات می باشد.

عوارض اضافه وزن در نوجوانی

مشکلاتی که ممکن است اضافه وزن در دوران بلوغ برای نوجوان به دنبال داشته باشد:

  1. افزایش ترشح هورمون‌ لپتین که از بافت چربی ترشح می‌شود بر میزان تولید و ترشح هورمون‌های جنسی اثر گذاشته و می‌تواند باعث بروز بلوغ زودرس در دختران و بلوغ دیررس در پسران چاق شود.
  2. در حالت معمولی در زمان بلوغ مقاومت به انسولین رخ می‌دهد اما این اتفاق برای کودکان چاق و دارای اضافه وزن با شدت بیشتری دیده می‌شود. این مقاومت به انسولین در صورت نداشتن رژیم و فعالیت بدنی مناسب در این دوران می‌تواند حتی به دیابت نوع دو هم منجر شود.
  3. ایجاد مشکلاتی در خواب و داشتن تنفس سخت در هنگام خواب که اصطلاحا به آن آپنه گفته می‌شود.
  4. یبوست و داشتن مشکل در دفع.
  5. داشتن رفلاکس و برگشت اسید معده به داخل مری به دلیل پرخوری و وارد شدن فشار زیاد بر دریچه انتهایی مری.
  6. داشتن عوارض روحی روانی مانند عصبانیت، افسردگی، اعتماد به نفس پایین و طرد شدن از طرف دوستان، هم سالان و خانواده نیز می نواند از علائم اضافه وزن نوجوانان باشد.

جلوگیری از اضافه وزن در دوران بلوغ

به دلیل اینکه کودکان و نوجوانان به صورت معمول سوخت و ساز بالاتری نسبت به بزرگسالان دارند راه های درمان و پیشگیری از بروز چاقی در این سن راحت تر هستند و کمتر نوجوانی برای کاهش وزن به مصرف داروها یا انجام عمل‌های جراحی لاغری نیاز پیدا می‌کند. در ادامه راه‌های اصلی درمان و پیشگیری از بروز اضافه وزن در دوران بلوغ را بررسی خواهیم کرد.

اگر فرزند شما درگیر اضافه وزن و چاقی است با ایجاد تغییراتی هرچند اندک در سبک زندگی وی می‌توانید به راحتی شاهد کاهش وزن کودک خود باشید. حتی اگر وزن فرزندتان معمولی است با انجام این راهکارها از بروز اضافه وزن در بلوغ و بزرگسالی جلوگیری خواهید کرد. البته انتخاب راهکار درمانی مناسب به علت اضافه وزن در دوران بلوغ هم بستگی دارد بنابراین ابتدا مشکل یابی کنید و سپس به دنبال انتخاب راهکار مناسب برای درمان و پیشگیری بروید.

1) فرزند خود را به تحرک و انجام فعالیت های بدنی تشویق کنید.

انجام فعالیت‌های ورزشی مختلف علاوه بر کمک به کنترل وزن باعث بهبود رشد استخوانی و عضله سازی هم می‌شود. اگر نگران سلامت فرزند خود هستید از داشتن یک برنامه ورزشی برای کودک خود مطمئن شوید. طبق توصیه کارشناسان کودکان در سنین رشد و بلوغ باید حداقل 420-300 دقیقه در هفته فعالیت بدنی داشته باشند. با شرکت در انواع کلاس‌های ورزشی و یا انجام فعالیت‌هایی مانند طناب زدن، حرکات کششی و... در خانه یا دوچرخه سواری و شرکت در مسابقات پیاده روی و دو می‌توانید به راحتی فعالیت بدنی فرزند خود را به حد استاندارد آن برسانید.

2) در خانه بیشتر از غذاهای سالم استفاده کنید.

همانطور که گفتیم بسیاری از عادات غذایی نادرست به سبک تغذیه در خانواده باز می‌گردد. نمی‌توان از کودک انتظار داشت سبزیجات بیشتری مصرف کند در صورتی که اصلا پدر و مادر عادت به مصرف سبزیجات ندارند و آن را کنار غذا سرو نمی‌کنند. ممکن نیست مادر خانواده غذاها را اغلب چرب و به صورت سرخ کرده آماده کند و ما از کودک بخواهیم روغن مصرفی خود را کاهش دهد. پس برای تغییر رژیم غذایی فرزند خود ابتدا باید شما تغییر را شروع کنید و بیشتر از غذاهای سالم، سبزیجات و میوه‌ها، غذاهای آب پز یا بخار پز شده و غلات کامل استفاده کنید و این رفتار را به فرزند خود هم آموزش بدهید.

کرم برنزه کننده بدن فلورسان، با ترکیباتی ارگانیک، برنزه ای جذاب و خوشرنگ را بر روی بدن دارد.

کرم برنزه کننده فوری بدن و صورت فلورسان با ماندگاری 4 ماه

لوسیون برنزه کننده سولاریوم و آفتاب فلورسان مخصوص مقاومت در برابر تابش شدید می باشد،

مخصوصاٌ برای پوست حساس و جوان صورت و بدن، اسپری برنزه کننده فلورسان با ترکیبی که دارد

تأثیر برنزه ی طلایی تیره عمیق و زیبایی روی پوست بعد از برنزه کردن می گذارد و رنگ برنزه ی طبیعی طلایی را ایجاد می نماید.

عناصر طبیعی آنتی اکسیدان این برنزه کننده، پوست را از اثرات مضر اشعه های فرابنفش حفظ کرده و

از ایجاد پیگمانتاسیون (پیسی) جلوگیری می نماید.

به علت داشتن فیکساتورها در این کرم برنزه کننده، این محصول به هیچ عنوان به لباس رنگ نمی دهنده و

ماندگاری این لوسیون سولار تا 4 ماه ثابت است.

شرکت ساسانیان پارسیان کهن، تنها نماینده انحصاری واردات محصولات فلورسان روسیه در ایران و امارات می باشد.

به خاطر داشته باشید برای برنزه کردن بدن خود از بهترین دستگاه سولاریوم و عینک سولاریوم استفاده نمایید.

3)نوشیدنی‌های شیرین شده را محدود کنید

بسیاری از کودکان و نوجوانان روزانه از انواع آب میوه، شربت، شیر کاکائو و نوشابه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. این نوشیدنی‌ها جز ترکیبات قندی خاصیت دیگری برای بدن به دنبال ندارند. مصرف قند ساده زیاد در دوران نوجوانی و بلوغ علاوه بر افزایش وزن و چاقی می‌تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را هم در فرد افزایش دهد. سعی کنید نوشیدنی‌های سالم مانند آب، شیرساده، آب میوه طبیعی و رقیق شده با آب را جایگزین نوشیدنی‌های قندی کنید.

4)بیشتر در خانه غذا بخورید

اصولا در رستوران‌ها غذاها را با روغن و نمک بیشتری طبخ می‌کنند. مصرف زیاد غذاهای شور ذائقه کودک را شکل داده و باعث تمایل بیشتر او به تنقلات مضرو فست فود خواهد شد. بنابراین اگر می‌خواهید فرزندتان در آینده دچار چاقی، بیماری های قلبی، فشار و چربی خون بالا نشود سعی کنید مصرف غذاهای آماده، بسته بندی شده و رستورانی را به حداقل برسانید و بیشتر وعده‌های خود را در خانه با نمک و روغن کمتری آماده و مصرف کنید.

5)داشتن استراحت و خواب کافی در شبانه روز

ساعات خواب در شبانه روز فاکتوری است که می‌تواند تاثیر زیادی بر اشتها و سلامت فرزند شما داشته باشد. نداشتن خواب کافی در شب و دیر به خواب رفتن با افزایش ترشح هورمون‌های گرسنگی در ارتباط است. اگر فرزند شما خواب کافی نداشته باشد صبح روز بعد دیر تر از خواب بلند می‌شود و ممکن است وعده مهم صبحانه را از دست بدهد. از طرفی در طول روز انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های بدنی روزانه‌اش را هم ندارد و برای افزایش انرژی خود به مصرف مواد غذایی قندی، انواع شکلات و شیرینی‌ها روی می‌آورد. مجموع این عوامل در طولانی مدت باعث چاقی خواهند شد. سعی کنید آخرین وعده غذایی را با حداقل با فاصله دو ساعته تا خواب سرو کنید. همینطور نشان داده شده که مصرف لبنیات مانند شیر قبل از خواب می‌تواند باعث یک خواب آرام و با کیفیت در شب شود بنابراین با فاصله مناسب تا خواب یک واحد لبنیات مانند یک لیوان شیر به فرزند خود بدهید. کودکان حداقل یک ساعت قبل از خواب نباید در معرض نور آبی وسیله‌های دیجیتال مانند تلویزیون، گوشی و رایانه قرار بگیرند بنابراین سعی کنید برای استفاده از این وسایل قوانین مناسب داشته باشید تا کودک شما خواب بهتری در شب داشته باشد.

رژ لب اصل میبلین آمریکا، با ترکیباتی ارگانیک، پوششی جذاب و یکدست را بر روی لب ها دارد.

رژ لب میبلین آمریکا

رژلب بدون سرب میبلین آمریکا با ترکیباتی، خاص و منحصر به فرد، علاوه بر سلامت لب ها، با ساختاری سبک و لطیف

رطوبت فوق العاده ای را به لب ها می دهد و از ایجاد خشکی و پوسته پوسته شدن لب ها جلوگیری می کند و این رژ لب مات و کرمی آرایش

لب را بسیار جذاب می کند.

رژ لب ویتامینه میبلین، غنی شده با با ویتامین E , A است.

ارسال دیدگاه