امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

شایع ترین انواع بیماری های مقاربتی

در این مقاله می خواهیم در رابطه با انواع بیماری های مقاربتی و همچنین علائم بیماری های مقاربتی توضیح دهیم. به طور کلی انواع بیماری های مقاربتی در سرتاسر جهان وجود دارند که دارای علائم منحصر به فرد خود می باشند. برخی از این بیماری ها ممکن است بسیار خطرناک بوده و در عین حال برخی دیگر بدون خطر و حتی بدون علائم دردناک هستند.

به طور کلی در رابطه با بیماری های مقاربتی باید این را بدانید که بیماری از هر نفر می تواند به شخص مقابل آن انتقال پیدا کند. بیماری های مقاربتی و علائم شان ممکن است روی مقعد یا دهانه آن و روی واژن، همچنین دهان و دندان ظهور کنند؛ تنها عامل مشترکی که در بین این بیماری ها وجود دارد، این است که از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا خواهند کرد.

در تمامی این بیماری ها ما می توانیم دو دسته ی کلی از انواع بیماری های مقاربتی را تقسیم بندی نماییم. دسته اول بیماری های مقاربتی مخصوص مردان و دسته دوم بیماری های مقاربتی مخصوص زنان است. در بیماری های مقاربتی مردان علائم زیر را بروز خواهد نمود.

  1. درد در ناحیه دستگاه تناسلی
  2. درد در هنگام برقراری رابطه جنسی
  3. درد در هنگام ادرار و مدفوع
  4. برجستگی هایی روی آلت تناسلی، بیضه ها و رانها و باسن و غیره.
  5. وجود ترشحات و یا حتی خونریزی های غیر عادی از آلت تناسلی آن ها
  6. داشتن بیضه های بسیار متورم و دردناک
  7. و غیره.

علائمی که در بیماری های دسته دوم که مربوط به زنان بروز می شود. به شرح زیر خواهد بود:

  1. درد در هنگام رابطه جنسی
  2. وجود برجستگی هایی در اطراف واژن، مقعد، ران ها
  3. داشتن ترشحات غیرطبیعی و خونریزی از واژن
  4. داشتن خارش در واژن و اطراف آن

و غیره.

معرفی انواع بیماری های مقاربتی

به طور کلی انواع بیماری های مقاربتی به نام های زیر خواهد بود:

کلامیدیا

اولین بیماری کلامیدیا نام دارد. این بیماری بر اثر حمله نوعی باکتری خاص به نام کلامیدیا ایجاد خواهد شد. این بیماری هیچ گونه علامت خاص و منحصر به فردی ندارد اما در برخی موارد می تواند ترشحات سبز رنگ یا زرد رنگ در مردان و زنان، درد در ناحیه ی زیر شکم و درد در هنگام رابطه جنسی را ایجاد کند. اگرچه این باکتری بیماری مخصوصی را به وجود نمی آورد. اما می تواند باعث بروز برخی از بیماری های معمولی مثل عفونت های مجاری ادرار و عفونت های بیضه و تورم پروستات هم چنین انواع التهاب های لگنی و ناباروری را ایجاد نماید. اگر شخصی دچار این باکتری شده باشد و قبل از بارداری خود آن را درمان نکرده باشد، این باکتری در زمان زایمان از لوله زایمان به نوزاد انتقال پیدا کرده و می‌ تواند موجب بیماری هایی چون ذات ریه، عفونت چشم، نابینایی و غیره در نوزاد شود. راه‌ های زیادی برای درمان کلامیدیا وجود دارد اما به طور کلی استفاده از آنتی بیوتیک ها بهترین روش هست.

زگیل تناسلی

بیماری بعدی hpv نام دارد. در واقع ویروسی به نام پاپیلومای انسانی می ‌تواند باعث بیماری خطرناکی به نام زگیل تناسلی شود. این ویروس از طریق تماس پوست به پوست انتقال پیدا می ‌کند. به همین جهت اگر فردی دارای زگیل تناسلی باشد. در حین رابطه جنسی می‌ تواند آن ها را به شریک جنسی خود انتقال دهد. این بیماری بر خلاف بیماری قبلی بسیار شایع و حتی خطرناک است. در واقع پیشرفت این بیماری می تواند سرطان هایی را در ناحیه رحم و آلت تناسلی مردان ایجاد کند. پشرفت سویه های بیماری زای پاپیلومای می ‌تواند منجر به سرطان دهان، سرطان دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی مردان، سرطان رکتوم و غیره شود. این سرطان ها در اثر مبتلا شدن به ویروس پاپیلومای سویه دار صورت می گیرد. در صورتی که فرد به ویروس پاپیلومای غیر سویه دار مبتلا شود، این ویروس ها در او نمی توانند سرطان ایجاد نمایند. در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری در نظر گرفته نشده است. حتی هیچ واکسنی برای پیشگیری از این بیماری تاکنون تولید نشده به همین جهت تنها راه پیشگیری از این بیماری داشتن روابط سالم و بدون خطر است.

سیفلیس

بیماری بعدی سفلیس نام دارد. این بیماری در اثر عفونت باکتریایی به وجود خواهد آمد.

مرحله یک: ابتدا در این بیماری زخم های گرد و بسیار کوچکی ایجاد خواهند شد که دارای ترشح هستند. این زخم ها در ناحیه دستگاه تناسلی، مقعد و دهان ایجاد می شوند. اگرچه بدون درد هستند اما دارای ترشحات و عفونت های زیادی می باشند.

مرحله دو: در مرحله بعدی سفلیس علائمی چون تب، درد مفصل، ریزش مو، کاهش وزن، سردرد، خستگی و غیره ایجاد خواهد شد. راش در واقع برجستگی های سفت و زخم مانندی هستند که دیگر ترشح ندارند. راش ها در مرحله ی دوم خود را بروز می دهند.

مرحله سه: در مرحله ی آخر این بیماری از دست دادن شنوایی، بینایی، حافظه و مبتلا شدن به بیماری های روانی، قلبی و عفونت های مغزی و نخاعی و حتی مرگ اتفاق خواهد افتاد. در صورتی که افراد خیلی زود متوجه وجود این بیماری شوند، قابل درمان است. اما اگر این بیماری را دیر درمان کنند. ممکن است منجر به مرگ آن ها شود. اگر مادر بارداری بیماری سفلیس خود را درمان نکند در حین زایمان این بیماری به نوزاد انتقال پیدا کرده و موجب مرگ نوزاد خواهد شد.

سوزاک

بیماری بعدی سوزاک می ‌باشد. سوزاک نامی آشنا برای همگان است. چرا که این نوع بیماری مقاربتی بسیار رایج بوده و در ایران نیز به وفور دیده می شود. این بیماری هیچگونه علائمی ندارد. اما در برخی افراد تکرر ادرار بسیار زیاد، درد داشتن در حین رابطه جنسی، درد در زمان ادرار کردن، داشتن ترشحات به رنگ های مختلف مثل سبز، زرد، سفید و غیره دیده می شود. در موارد بسیار نادری گلودرد نیز مشاهده می‌شود. اما رایج‌ترین علائمی که این بیماری دارد، خارش در اطراف دستگاه تناسلی می باشد.

بیماری ایدز

اچ آی وی یا ایدز همان بیماری خطرناک و بسیار هولناکی است که همه از آن هراس دارند. در واقع بیماری ایدز یا ویروس اچ آی وی خیلی شایع نیست. اما به خاطر هولناک بودن آن همه ی افراد آشنایی بسیار زیادی با این بیماری دارند. در ابتدا باید بگویم که این بیماری یک بیماری ویروسی است. همان طور که می دانید بیماری های ویروسی به مراتب از بیماری های باکتریایی خطرناک تر هستند. چرا که بیماری های باکتریایی با مصرف آنتی بیوتیک از بین خواهند رفت. اما ویروس‌ها می‌توانند در بدن اختلالات بسیار زیادی را وارد کنند. حتی در برخی از افراد دیده شده است که ایدز منجر به بروز سرطان و مرگ آن ها گردیده است. این بیماری علائمی هم چون آنفولانزا دارد. اما عواقب آن بسیار خطرناک تر از یک آنفولانزای معمولی می باشد. با توجه به این که این ویروس به طور حاد یا خفیف باشد، می تواند علائمی شبیه به موارد زیر را ایجاد نمایند.

  • تورم غدد لنفاوی
  • تب و لرز
  • درد در ناحیه گلو
  • سردرد
  • داشتن حالت تهوع
  • احساس ضعف و خستگی
  • برجستگی در مناطق مختلف بدن
  • و غیره.

معمولاً در ماه اول مبتلا شدن به این بیماری این علائم ظهور خواهد کرد. با گذشت زمان این علائم تغییر نموده و به مواردی چون خستگی مکرر، مشکلات گوارشی، داشتن سردرد و تب و لرز شدید تبدیل خواهد شد. تاکنون هیچ گونه درمانی برای این بیماری در نظر گرفته نشده است. از آنجایی که این بیماری به روی سیستم ایمنی افراد تاثیر بسزایی دارد. با توجه به این که این افراد چه قدرت بدنی و مقاومتی داشته باشند می‌توانند سال های بیشتری را زنده بمانند. به طور کلی در نظر گرفته شده است که افراد مبتلا به بیماری ایدز حدود 10 سال زنده خواهند ماند، بعد از آن ممکن است که زنده بمانند. بیشتر تحقیقات نشان داده شده است که افرادی که به بیماری ایدز یا ویروس اچ آی وی مبتلا می ‌شوند، خواهند مرد.

شپش عانه

در بررسی انواع بیماری های مقاربتی ما به بیماری شپش عانه یا به اصطلاح خرچنگ برخورد می‌ کنیم. این بیماری به خاطر وجود حشرات بسیار ریزی بروز می کند. این حشره در اطراف موی دستگاه تناسلی قرار دارد. این حشرات مانند شپش های سر از خون انسان تغذیه خواهند کرد. راه های زیادی برای درمان آن وجود دارد که از مهم‌ترین آن ها می ‌توان به کندن موی دستگاه تناسلی و رعایت نکات بهداشتی اشاره نمود. زمانی که افراد به این بیماری دچار شدند، بایستی تمامی ملافه ‌ها، رختخواب ها و لباس های زیر و روی خود را بشویند و ضدعفونی کنند. از علائم مهم این بیماری می توان به خارش در دستگاه تناسلی و مقعد، وجود برجستگی های کوچک و قرمز رنگ در اطراف مقعد و دستگاه تناسلی، داشتن تب تخفیف، احساس بی حوصلگی و کم انرژی بودن و تحریک پذیری اشاره نمود. این شپش ها در ریشه مو های شرمگاهی تخم های ریز و سفید خود را می گذارند که تنها با ذره بین مشخص هستند. همانطور که گفته شد زمانی که موهای این ناحیه را توسط موم یا مو چین جدا کنند. می ‌توانند به طور کلی این بیماری را از بین ببرند.

تریکومونیازیس

بیماری دیگری که جز بیماری های مقاربتی قرار دارد، بیماری تریکومونیازیس می باشد. این بیماری از طریق ارگانیسم های تک سلولی به وجود خواهند آمد و از طریق رابطه جنسی به دیگران سرایت خواهد نمود. معمولاً افرادی که این بیماری را دارند دارای سوزش و خارش در ناحیه تناسلی خود، درد در هنگام ادرار و رابطه جنسی و حتی ترشح های مختلف خواهند بود. معمولاً زنانی که به این بیماری مبتلا می شوند، بوی نامطبوعی از دستگاه تناسلی آن ها به محیط انتشار می ‌یابد. این بو شبیه به بوی ماهی گندیده می باشد. بیماری هایی چون عفونت ادراری، التهاب لگنی و ناباروری به وسیله این بیماری شدت خواهند یافت.

تبخال

بیماری دیگر تبخال نام دارد. این بیماری توسط هرپس ویروس ها ایجاد خواهد شد. همه ما با تبخال ها آشنایی داریم. معمولاً تبخال هایی که ما مشاهده می کنیم در اطراف دهان قرار دارند. اما اگر این افراد رابطه جنسی برقرار کنند. ممکن است فرد مقابل را به تبخال هایی در ناحیه دستگاه تناسلی مبتلا گردانند. در واقع تبخال ها زخم و تاول های کوچکی می باشند که می توانند بدون ترشح و یا با ترشح باشند. این بیماری علاوه بر این که می‌ تواند از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا کند. در زمان زایمان نیز می ‌تواند به نوزادان منتقل شود. تبخال های ناحیه تناسلی بعد از چند هفته پوسته پوسته شده و از بین خواهند رفت. اما در زمان وجود این تبخال ها افراد در ناحیه بروز تبخال، درد و ناراحتی زیادی را احساس می کنند. داروها و پماد های موضعی بسیار زیادی برای کاهش علائم تبخال های تناسلی وجود دارد.

دسته بندی انواع بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی تنها به موارد ذکر شده در بالا ختم نخواهد شد. چرا که ما می توانیم سایر بیماری ‌ها نظیر شانکرود، گرانولوم، لنفوگرانولوم، گال و غیره را نیز مشاهده کنیم. در میان تمام بیماری های مقاربتی ما بیماری هایی را داریم که از طریق رابطه دهانی به افراد منتقل خواهند شد. توجه داشته باشید تنها واژن و مقعد راه انتقال بیماری های مقاربتی نیستند. بلکه دهان نیز می‌تواند راه دیگری برای این بیماری ها باشد. برای اینکه به طور کامل با بیماری های مقاربتی آشنا گردید. آن ها را دسته بندی نموده ایم.

اولین دسته از بیماری ها، بیماری هایی می باشند که با استفاده از آنتی بیوتیک قابل درمان هستند. نام این بیماری ها به شرح زیر است:

شپش عانه

سیفلیس

کلامیدیا

تریکومونیازیس

و غیره.

دسته دوم بیماری های مقاربتی می باشند که هیچگونه درمانی برای آن ها وجود ندارد. این بیماری ‌ها به نام زیر هستند:

زگیل تناسلی

تبخال

ایدز یا اچ آی وی

اگرچه این بیماری ها قابل درمان نیستند اما می توان با پیشگیری کردن و رعایت نکات بهداشتی از مبتلا شدن به آن ها جلوگیری نمود. توجه داشته باشید مادر بارداری که دچار هر کدام از این نوع بیماری های مقاربتی باشد در زمان زایمان، شیردهی و غیره می ‌تواند آن را به کودک خود منتقل کند.

تشخیص بیماری های مقاربتی

برای تشخیص این بیماری ها کافی است که علائم خود را بررسی کنید و در صورت مشابهت به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با معاینه لگنی و موضعی شما تا حدودی می تواند وجود این بیماری ها را تشخیص دهد. اما در مواردی که بیماری هیچ گونه علائم ظاهری ندارد، تست و آزمایش خون می تواند راه مناسبی برای تشخیص باشد. خانم‌ هایی که به طور مداوم از پاپ اسمیر استفاده می‌کنند، می توانند کنترل خوبی در رابطه با انواع بیماری های مقاربتی خود داشته باشند. برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی تنها کافی است که رابطه جنسی سالمی داشته، خود و شریک جنسی تان به عفونت جنسی دچار نباشید و نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنید.

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

منبع: فهیمه رمضانی تهرانی، جراح و متخصص زنان، زایمان نازایی

ارسال دیدگاه