امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

آشنایی با کاردیوگرافی استرس یا استرس اکو

اکو استرستست ورزش است با این تفاوت که وقتی ضربان قلب شما به عدد خاصی رسید، از شما خواسته می شود که از روی تردمیل یا دوچرخه ثابت خارج شوید و دراز بکشید.

برای بیمارانی که امکان ورزش کردن ندارند پزشکان با تزریق دارویی همچون دوبوتامین یا آدنوزین موجب می شوند که همان فشار روی قلب آورده شود چند نمونه از داروهایی که ممکن است داده شوند هستند (با نام اکو استرس دوبوتامین شناخته می شود).

اکوی استرس چگونه کار می شود؟

اکوکاردیوگرافی با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا تصاویر متحرکی از قلب شما را ایجاد می کند. امواج صوتی با وسیله ای به نام مبدل به بدن ارسال می شود. امواج صوتی پس از برخورد به قلب، منعکس شده و به عنوان پژواک به مبدل باز می گردند. این پژواک ها به تصاویردو یا سه بعدی روی مانیتور تلویزیون تبدیل می شوند.

نحوه انجام استرس اکو

پس از اینکه ضربان قلب شما در حین ورزش روی تردمیل یا دوچرخه ثابت به نقطه معینی رسید، از شما خواسته می شود که روی میز معاینه دراز بکشید.

در مرحله بعد، تکنسین یا متخصص اکوکاردیوگرافی مقداری ژل را روی سینه شما می مالد. که شاید احساس سردی کنید، اما به پوست شما آسیبی نمی رساند. سپس تکنسین از مبدل برای ارسال و دریافت امواج صوتی استفاده می کند.

مبدل مستقیماً روی قفسه سینه و بالای قلب شما قرار می گیرد. همزمان با حرکت مبدل پزشک مقداری آن را فشار می دهد. ممکن است از شما خواسته شود در طول آزمایش نفس خود را به داخل یا خارج کنید یا نفس خود را برای مدت کوتاهی حبس کنید. در بیشتر زمان این آزمایش تشخیصی، شما بی حرکت دراز کشیده اید.

اکثر تست های اکو استرس حدود 45 دقیقه طول می کشد، اما اکو استرس با دارو بیشتر طول می کشد.

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

ارسال دیدگاه