امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

هر چاقو بر اساس کاربردی که دارد می تواند از متریال های مختلفی ساخته شود. یک چاقوی آشپزخانه بسته به نوع انتخاب سرآشپز می تواند از فولاد ضد زنگ یا کربن ساحته شده باشد. بیشتر سرآشپزهای حرفه ای فولاد کربن را به دلیل سختی و خاصیت نگهدارندگی تیغه ترجیح می دهند. با این حال، بیشتر چاقوهای آشپزخانه به دلیل خاصیت مقاومت در برابر زنگ زدگی از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. فولاد ضد زنگ بهداشتی است زیرا به راحتی زنگ نمی زند، اما با استفاده منظم، ممکن است کند شود که با استفاده از تیزکننده های با کیفیت می توان آن ها مجدد تیز نمود. فولاد کربن در مقایسه با فولاد ضد زنگ سخت تر است اما در اثر قرار گرفتن در معرض آب و اکسیژن زنگ می زند و بعد از استفاده روزانه باید روغن کاری و تمیز شود، که بعضاً کار خسته کننده ای برای آشپزهاست.

نوع دیگر چاقو، چاقوهای سرامیکی هستند. این نوع چاقوها سخت هستند و  تیغه را برای مدت طولانی تر، تیز نگه می دارند اما می توانند تحت تأثیر ضربه براحتی بشکنند.ا از این نوع چاقو برای برش زدن و خرد کردن استفاده می شود اما برای بریدن استخوان ها نمی توان از آنها استفاده کرد. همچنین به تیز شدن سریع تیغه نیاز دارند، از این رو سر آشپزها آنها را برای استفاده روزانه ترجیح نمی دهند.

چاقوهای ایمنی/بی خطر (Safety Knive)، چاقوهای بووی (Bowie knive)، چاقوهای بوش کرافت (Bushcraft knives)، چاقوهای کمپینگ، چاقوهای شکاری و غیره از فولاد با کربن بالا (به طور کلی فولاد کربنی 1095) ساخته شده اند اما می توانند از فولاد ضد زنگ نیز ساخته شوند. غیر از تیغه، دسته ها و سایر قسمت های تیغه را می توان از مواد مختلف دیگری نیز تهیه کرد.

دسته را می توان بنا به انتخاب از یک گروه مواد مختلف تهیه کرد، یه عنوان مثال از چوب طبیعی، چوب تصفیه شده، فلز، پلاستیک، فایبرگلاس، چرم، شاخ حیوانات، استخوان و غیره.

برخی از مواد معمول دسته هستند، مثلا چوب متداول ترین ماده دسته ای است که سازندگان چاقو سفارشی برای دسته استفاده می کنند زیرا به راحتی در دسترس است، شکل دهی به آن آسان و استفاده از آن راحت است. پلاستیک نیز متداول ترین ماده دسته ای در ساخت چاقو در کارخانه ها است زیرا می توان آن را به راحتی ریخته گری کرد و نیازی به شکل دهی آن با دست نیست.

با این حال، در نهایت انتخاب مشتری و سازنده چاقو است که می خواهند از کدام ماده در ساخت چاقو استفاده کنند.

ارسال دیدگاه