امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

در این بخش با کبد و بیماری های آن بطور مختصر آشنا می شوید.

کبد (جگر) حیاتی ترین عضو بدن که زندگی بدون آن امکان پذیر نیست و بیماری های این عضو جز بیماری های خاموش به شمار می آید. کبد به همراه لوزالمعده نقش هضم و متابولیسم بدن را برعهده دارد. لازم ذکر است که از دیگر اعضای مهم بدن کیسه ی صفرا می باشد ولی بدون آن امکان زندگی برای فرد وجود دارد در صورتی که حیات بدون کبد امکان پذیر نیست.

علائم بیماری کبد

وظیفه و عملکرد کبد

از مهم ترین قسمت های بدن کبد می باشد که وظایفی مانند: فعال کردن ویتامین ها و مواد معدنی، ذخیره مواد معدنی و ویتامین ها، سوخت و ساز کربوهیدرات و استروئید ها، تبدیل نمودن آمونیاک به اوره و … می باشد.

علائم بیماری کبد

آسیب های کبد می تواند شامل هر چیز باشد از منشاء وراثتی گرفته تا مسمومیت و بیماری های طولانی اینها می توانند در بقیه ی عمر روی کبد تاثیر بگذارند.

تورم شکم یکی از مشکلات جدی در بیماری کبد است که باعث افزایش مایع در شکم می شود چون باعث بالا رفتن سطح پروتئین در خون و مایع می شود.

تغییر رنگ، زرد شدن پوست و سفید شدن چشم ها علامت آسیب های کبدی است. زردی پوست و سفیدی چشم نتیجه ی افزایش روبین خون است و اینکه کبد قادر نیست میزان را کم کرده و از بدن خارج کند.

دردهای شکمی مخصوصا گوشه ی سمت راست قسمت بالای شکم و قسمت پایین سمت راست قفسه ی سینه نیز علامت آسیب های کبدی هستند. ممکن است ادرار زرد پررنگ شود که علت آن افزایش سطح بیلی روبین در جریان خون است که کبد آسیب دیده قادر نیست آن را از بدن حذف و از طریق کلیه ها دفع کند.

ممکن است پوست شما شروع به خارش کند که به نظر نمی آید تمامی داشته باشد و آنقدر زیاد می شود که بثورات جلدی (جوش های پوستی) در آن دیده می شود.

این نشانه ی دیگر کبد آسیب دیده است که مانند یک مایع در سراسر بدن جریان دارد و در خارش های شدید پوستی روی سطح پوست آشکار می شود.

وقتی کبد آسیب دیده باشد چندین تغییر در حرکت روده ی بزرگ برای دفع نیز رخ می دهد. مثلا ممکن است شما متوجه شوید که دچار یبوست شده اید و یا تغییراتی را در ظاهر مدفوع ببینید.

مشکلات گوارشی از جمله سوء هاضمه و بازگشت اسید معده می تواند به دنبال آسیب های کبدی اتفاق بیفتد و حتی می تواند منجر به استفراغ شود.

همچنین آسیب های کبدی پیشرفته که منجر بهنارسایی کبد هستند. بدون هیچ توجیه پزشکی می توانند باعث از دست دادن اشتها شود و در نتیجه کاهش وزن شود.

بطور کلی در مواردی که بیماری دچار سوء تغذیه هستند مواد مغذی باید از طریق وریدی (رگ) تزریق شود.

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

ارسال دیدگاه