امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

آیا اتفاق افتاده که خرناس کشیدن یک نفر شما را از خواب بیدا. کند؟ یا خرناس شما دیگران را از خواب بیدار کند؟ توصیه می کنم این مقاله را حتما بخوانید.

دلایل خروپف (خرخر)، علل، تشخیص و درمان آن

خروپف

خروپف (خرخر)، علل، تشخیص و درمان

خروپف یا خرخر معمولاً هنگامی شنیده می‌شود که بافت نرم حلق به هنگام تنفس حین خواب، دچار ارتعاش گردد. هنگامی که انسان می‌خوابد عضلات بدن شل می‌شوند و با شل شدن عضلات باز نگهدارنده حلق، راه هوایی در این ناحیه تنگ شده، عبور هوا به سختی و همراه با صدای خروپف صورت می‌گیرد. معمولاً در چنین افرادی انسداد نسبی راه هوایی ثانویه به چاقی، آسیب یا ساختار نامناسب حلق وجود دارد.

نشان دادن باز بودن راه هوایی فوقانی

تنفس طبیعی در هنگام خواب

انسداد محدود راه تنفسی فوقانی که منجر به خروپف می‌گردد

در زمان کوتاهی پس از بیدار شدن آن عضلات به حالت طبیعی برگشته و خروپف قطع می‌شود، لذا فرد بیدار خروپف نمی‌کند و چون فقط در خواب خروپف رخ می‌دهد خود فرد از خروپف اطلاعی ندارد و فقط اطرافیان متوجه خروپف وی می‌شوند. خروپف در حالت خوابیده به پشت به مراتب شدیدتر از خوابیدن به پهلوها رخ می‌دهد.

حدود 40% مردان بالغ و در حدود 24% زنان بالغ خروپف می‌کنند. این علامت در افراد چاق به مراتب بیشتر از افراد لاغر است. خروپف نه تنها باعث مزاحمت برای فرد دیگری که در همان اتاق خوابیده می‌شود بلکه ناآگاهانه سبب بیدار شدن مکرر خود فرد نیز می‌گردد که ممکن است به صدها بار در طول یک شب هم برسد و نتیجه آن نیز خواب آلودگی روزانه و اشکال در تمرکز فکر است.

خروپف در افراد ذیل شیوع بیشتری دارد:

-مردان بالای 40 سال

-زنان بالای 50 سال

-افراد چاق

-کسانی که گردن کوتاه دارند

- مردانی که دور گردن ببش از 43 سانتیمتر دارند

-زنانی که دور گردن بیش از 40 سانتیمتر دارند

-کسانی که داروهای خواب‌آور و الکل مصرف می‌کنند

در افراد فوق‌الذکر خطر قطع تنفس حین خواب نیز افزایش می‌یابد (سندرم وقفه‌ی تنفسی حین خواب یا آپنه انسدادی در خواب).

انسداد کامل راه هوایی که منجر به وقفه تنفسی می گردد

زمانی که خروپف با آپنه خواب (توقف تنفس حین خواب) توأم باشد، خطر آن جدی تر از زمانی است که به تنهایی وجود داشته باشد. اگر شما علاوه بر خروپف از خستگی روزانه، خواب آلودگی روزانه، فشار خون بالا، بیماری قلبی- عروقی رنج می‌برید، حتماً باید در تحت بررسی و تست خواب قرار گیرید و در صورت وجود آپنه خواب تحت درمان مناسب قرار گیرید، زیرا عدم تشخیص و درمان به موقع و مناسب این بیماری می‌تواند سلامت و حتی زندگی شما را به مخاطره اندازد.

اگر کسی همراه خروپف علائم زیر را داشته باشد، خطر ابتلا به بیماری خطرناک قطع تنفسی در خواب در وی بسیار بالاست که از علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فشار خون بالا
  2. احساس خواب‌آلودگی طی روز
  3. مشاهده قطع تنفس در طی خواب
  4. سردرد صبحگاهی
  5. به سختی تمرکز کردن
  6. تغییر خلق، تحریک‌پذیری یا افسردگی
  7. نیاز مکرر به تخلیه ادرار در طول شب

چگونه بفهمیم که آیا آپنه خواب داریم یا نه؟

خروپف درمان دارد اما نوع درمان آن با توجه به دیگر علائم همراه آن متفاوت خواهد بود. برای تشخیص بیماری و تصمیم‌گیری برای درمان مناسب حتما باید تست پلی‌سومنوگرافی یا تست خواب در منزل برای فرد انجام شود و بر اساس نتایج آن اقدام درمانی مناسب انتخاب شود. در افراد چاق کاهش وزن می‌تواند باعث بهبود و یا کاهش شدت خروپف شود. کسانی که در حالت خوابیده به پشت (طاق باز) خروپف می‌کنند خوابیدن به پهلوها توصیه می‌شود و می‌تواند مشکل را بهبود بخشد.

خوشبختانه امروزه برای درمان خروپف روش‌های جراحی و غیرجراحی متعددی وجود دارد که با توجه به صلاحدید پزشکتان می‌توان از این روش‌های درمانی بهره برد. اما عمل جراحی تنها زمانی برای درمان خروپف توصیه می‌شود که بیماری‌های همراه به ویژه ابتلا به وقفه تنفسی حین خواب نیز با تست خواب بررسی شده و انجام جراحی توسط تیمی از پزشکان متخصص توصیه شده باشد.

منبع:نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

منبع: انجمن خواب ایران

ارسال دیدگاه