امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

در این مقاله با بیماری شوگرن ناراحتی مفصلی بیشتر می خوانیم

سندرم شوگرن یکی از بیماری های اتو ایمیون است. نقش طبیعی سیستم ایمنی بدن مقابله با عفونت ها و بیماری ها برای حفظ سلامتی است. در یک بیماری خود ایمنی مانند سندرم شوگرن، سیستم ایمنی بدن شما شروع به حمله به بافتهای سالم خود می کند.

در این حالت بافت های بدن دستخوش تغییراتی می شوند مانند خشکی غیرطبیعی دهان، چشم و یا سایر بافت ها. حدود نیمی از افراد مبتلا به سندرم شوگرن نیز نوعی آرتروزدارند (شرایطی که بر مفاصل تاثیر می گذارد، مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید).

این علائم به عنوان سندرم شوگرن ثانویه شناخته می شود. سندرم اولیه شوگرن در افرادی رخ می دهد که یکی از این اشکال آرتروز و بیماری های مربوط به مفاصل را ندارند.

علائم سندرم شوگرن چیست؟

سندرم شوگرن می تواند بسیاری از قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. غدد تولید کننده اشک و بزاق اغلب تحت تاثیر قرار می گیرند. علائم رایج عبارتند از:

  • خشکی چشم (از جمله تحریک، احساس آبریزش و سوزش دردناک در چشم)
  • خشکی دهان (یا مشکل در خوردن غذاهای خشک)
  • تورم غدد اطراف صورت و گردن

برخی از افراد همچنین ممکن است در مناطق دیگر بدن (مانند بینی، گلو و واژن) و پوست خشکی داشته باشند.

نقاطی از بدن که در این سندرم تحت تاثیر قرار می گیرند

نقاطی از بدن که در این سندرم تحت تاثیر قرار می گیرند

علت و نحوه تشخیص

مشخص نیست که چه چیزی باعث سندرم شوگرن می شود. اعتقاد بر این است که این نتیجه عوامل ژنتیکی و یا عفونت های ویروسی احتمالی است که سیستم ایمنی بدن را درگیر و علیه بافت های خودی فعال می کند البته به طور علمی هنوز اثبات نشده است.

نحوه تشخیص آن نیز با مراجعه به پزشک صورت می گیرد به طوری که پزشک یا متخصص، این بیماری را از طریق علائم، معاینه فیزیکی و آزمایشات صورت گرفته تشخیص می دهد.

خشکی چشم و دهان گرچه جز علائم اولیه به شمار می روند اما برای تشخیص دقیق نیاز به انجام آزمایشات دیگر نیز می باشد زیرا ممکن است این حالت ها در اثر بسیاری از بیماری ها یا داروهای دیگر نیز ایجاد شود.

آزمایش اصلی برای کمک به تشخیص سندرم شوگرن، آزمایش شیرمر نام دارد. این آزمایش شامل استفاده از یک نوار کاغذ بلات برای اندازه گیری اینکه آیا چشم به اندازه کافی برای مرطوب نگه داشتن آن اشک تولید می کند یا خیر.

آزمایش خون و نمونه برداری از لب (یک قطعه کوچک از بافت لب پایین برداشته شده و زیر میکروسکوپ بررسی می شود) نیز می تواند به تشخیص سندرم شوگرن کمک کند.

قرمزی و خشکی چشم

قرمزی و خشکی چشم

زندگی افراد مبتلا به سندرم شوگرن

معمولاً چشم انداز افراد مبتلا به این سندرم بسیار مثبت است. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری قادر به زندگی عادی و بدون هیچ گونه عارضه جدی هستند.

گرچه ممکن است در این افراد خطر بیشتری برای عفونت در چشم و اطراف چشم و مشکلات دندان وجود داشته باشد که این حالت نتیجه کاهش طولانی مدت اشک و بزاق است. در موارد نادر ممکن است اندام هایی مانند کبد و کلیه درگیر شود که می تواند شدت بیماری را افزایش دهد.

در تعداد کمی از افراد، سندرم شوگرن ممکن است با لنفوم، سرطان غدد لنفاوی نیز همراه باشد. در حال حاضر هیچ درمانی برای سندرم شوگرن وجود ندارد. اگرچه روش هایی برای کنترل علائم وجود دارد، اما باید مراقب هرگونه محصول یا درمانی باشید که ادعا می کند این بیماری را بهبود می بخشد زیرا مصرف سرخود داروها می تواند وضع را برای این بیماران بدتر کند.

خشکی دهان و زبان

خشکی دهان و زبان

نکاتی که به کنترل و بهبود این بیماری کمک می کند

  1. برای معالجه و مشاوره به پزشک مراجعه کنید. پزشک به شما در ارائه راهکارهای درمانی کمک می کند. از آنجا که سندرم شوگرن یک بیماری مادام العمر است، مهم است که به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که بیماری شما تحت کنترل است.

همچنین ممکن است پزشک شما را برای انجام آزمایشات و معالجه بیشتر به یک روماتولوژیست، متخصص آرتروز معرفی کند. همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک به منظور جلوگیری از پوسیدگی و مشکلات دندانی نیز مهم است. افراد دارای خشکی چشم باید مرتباً به چشم پزشک مراجعه کنند تا آسیب به چشم را بررسی کند. در صورت مشاهده قرمزی و درد بیش از حد در چشم ها سریعاً به پزشک مراجعه کنید زیرا این می تواند نشانه ای از عفونت در چشم باشد.

  1. درباره سندرم شوگرن اطلاعات کسب کنید و در درمان خود نقش فعالی داشته باشید. همه اطلاعاتی که می خوانید یا درباره آنها می شنوید قابل اعتماد نیستند، بنابراین همیشه با پزشک یا تیم مراقبت های بهداشتی در مورد روش های درمانی صحبت کنید. اطلاعات خود را از منابع علمی معتبر بدست آورید.
  2. روش های مدیریت و درمان بیماری و علائم مربوط به آن را بیاموزید. عمده درمان سندرم شوگرن با هدف تسکین علائم خشکی چشم و دهان و پیشگیری و درمان عوارض طولانی مدت مانند عفونت و بیماری های دندانی انجام می شود. درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • استفاده منظم از اشک مصنوعی و پماد های روان کننده چشم برای.کنترل خشکی و جلوگیری از خشکی بیش از حد
  • نوشیدن آب و / یا استفاده از بزاق مصنوعی، دهانشویه یا پاستیل برای رفع خشکی دهان
  • مرطوب کننده های پوست
  • اجتناب از شرایطی که موجب خشک شدن و از بین رفتن رطوبت بدن مخصوصا در لبها و چشم ها می شود مانند قرار گرفتن در معرض بخاری و یا کولر یا هوای آلوده که دارای گرد و غبار است.

داروهایی که توسط پزشک تجویز شده است (به عنوان مثال داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID)، کورتیکواستروئیدها یا داروهایی که بر روی سیستم ایمنی بدن کار می کنند).

  1. زندگی سالم داشته باشید. از نظر جسمی فعال باشید، یک رژیم غذایی سالم بخورید، سیگار را کنار بگذارید و استرس را کاهش دهید تا به سلامتی و سلامتی شما کمک کند.
  2. احساسات خود را کنترل کنید. از آنجا که هیچ درمانی برای سندرم شوگرن وجود ندارد، احساس ترس، ناامیدی، ناراحتی و گاهی عصبانیت طبیعی است. از این احساسات آگاه باشید و اگر این احساسات زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار می دهند به مشاوره یا روانشناس مراجعه و از آن کمک بخواهید. نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی. منبع: سارا جعفری فوق تخصص روماتولوژی، متخصص داخلی
ارسال دیدگاه