امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

در این مقاله با بهداشت دهان و دندان آشنا می شویم، دندان‌ها علاوه بر زیبایی صورت، در تولید صدا و گفتار سلیس و روان، تغذیه و گوارش آسان نقش اساسی دارد، مواظبت و مراقب از آنها باعث شادابی و نشاط جسمی و نیز نقش مهمی در ارتباطات اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس دارد. ​

بهداشت دهان و دندان یک امر بسیار حائز اهمیت است که انجام آن برای زندگی هر فردی واجب است. حداقل یک مرتبه در طول زندگی کار ما دندانپزشکی برخورده است و مجبور بودیم به کلینیک دندانپزشکیمراجعه کنیم.

هر کس ممکن است بنا به دلایل مختلفی به مراکز مراجعه کند و درمان هیچکس با فرد دیگری نمی تواند یکسان باشد زیرا شرایط بدنی هر فرد مختص خود آن فرد است.

به دلیل هزینه های زیادی که برای درمان های دندانپزشکی وجود دارد برخی از افراد به دنبال درمان مشکلات خود نیستند؛ اما باید بدانید هر چه دیر تر به دنبال انجام درمان های دندان پزشکی خود باشید متاسفانه هزینه و اتفاقات جبران ناپذیر دیگری را باید تحمل کنید.

سلامت دهان و دندان با چکاپ دوره ایایرفلوبرای جرم گیری دندان ها و برداشتن استین، هزینه های مقرون به صرفه این پروسه است.

چگونه از بوی بد دهان خلاص شویم؟

بسیاری از افراد متاسفانه دچار بوی بد دهان هستند و این مشکل بسیار بین افراد مختلف رایج است. اولین راهی که هر فردی امتحان می کند استفاده از خوش بو کننده دهان و آدامس است. اما متاسفانه این روش روشی بسیار موقتی است و باید به دنبال یک درمان اساسی و اصولی برای این مشکل باشیم.

در واقع حلق، بینی و دهان یکسری حفره هایی هستند که مکان مناسبی برای رشد باکتری بوده و محیط امنی برای رشد آنها را فراهم می کنند. جالب است بدانید شیارهایی که بر روی زبان وجود دارند نیز مکان بسیار مناسبی برای تجمع ورشد باکتری هستند. باکتری هایی که در دهان وجود دارند دارای ترکیباتی هستند که از خود گوگرد آزاد می کنند و این گوگرد ها هستند که منشا بوی بد دهان بیماران خواهند بود.

البته بوی بد دهان بیمار می تواند منشا و دلیل های دیگری داشته باشد که شما اطلاعات دقیقی از ان ندارید. برای مثال اگر دچار بیماری هایی چون پوسیدگی دندان،بیماری لثه، بیماری های گوارشی و بیماری های تنفسی باشید ممکن است دهان شما نیز بوی بدی به خود بگیرد. پس بهتر است به صورت دوره ای همیشه چکاپ کامل انجام دهید تا از بروز بیماری های وابسته آن در امان باشید.

نکات بهداشتی برای سلامت عمومی دهان و دندان

یکسری نکات هستند که می توانند تاثیر بسیار زیادی بر رعایت بهداشت عمومی دهان و دندان شما را داشته باشند و اغلب توصیه می شود تا حد ممکن همه موارد را انجام دهید تا از این سرمایه گرانقدر مدت زمان بیشتری استفاده نمائید. در ادامه قصد داریم مواردی که باید توسط همه افراد رعایت شود را نام ببریم:

  • جالب است بدانید تنها موادی که قند بالایی دارند مضر نیستند بلکه موادی که بسیار ترش و اسیدی هستند نیز می توانند به آسانی مواد معدنی موجود در سطح مینای دندان بیمار را از بین ببرند.
  • یکی از سخت ترین مواد موجود در بدن مینای دندان است اما به راحتی هم دچار شکستگی می شود. برای مثال با خوردن قطعه های یخ، پاپ کورن، ته دیگ و مواد غذایی که بسیار سخت و سفت هستند ممکن است شکسته شده و دچار آسیب شود.
  • در صورت استفاده بیش از حد از مینای دندان آسیب بزرگی به دندان های شما میرسد.
  • دندان ها هنگامی که در طول دوره درمان ارتودنسی هستند برای پوسیدگی مستعدتر بوده و باید بهداشت بیشتری را رعایت کنید.
  • بدن انسان در طول شب آب کمتری نسبت به روز تولید می کند. به همین علت است که دندان ها اغلب آسیب پذیری بیشتری در شب نسبت به اسیدهایی که دهان تولید می کند دارند و آسیب جدی تری می بینند زیرا آب دهان خاصیت حفاظت کنندگی دارد که در شب به میزان کمی وجود دارد. به همین علت همه دندان پزشکان توصیه می کنند پیش از خوابیدن بهتر است هرگونه بقایای مواد غذایی را از رو و بین دندان ها پاک کنید تا پلاک های موجود هنگام خواب شما آسیب جدی به دندان شما نرسانند.
  • پس از آنکه قبل از خوابیدن دندان خود را مسواک بزنید هرگز هیچگونه مواد غذایی و نوشیدنی استفاده نکنید و اگر پیش از خواب از فلوراید استفاده می کنید بهتر است حتی پس از آن دهان خود را آب کشی نکنید زیرا فلوراید نیز از دهان شما با این امر خارج می شود و خاصیت خود را از دست می دهد. اما جالب است بدانید استفاده از فلوراید می تواند 25 درصد از بروز علائم پوسیدگی دندان جلوگیری کند.
  • پس از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید. اگر بعد از هر وعده دندان خود را مسواک نمیزنید حداقل چند ساعتی پیش از خوابیدن دندان خود را مسواک کنید تا هرگونه پلاک و باکتری تجمع شده بر روی سطح دندان شما از بین برود.
  • نخ دندان هایی وجود دارند که حاوی فلوراید هستند و بهتر است با استفاده از آنها روزانه پساز وعده غذایی بین دندان های خود را تمیز کنید تا هیچگونه مواد غذایی بین دندان های شما باقی نماند.
  • استفاده از هرگونه دخانیات می تواند خط ابتلا به سرطان دهان و میزان پوسیدگی دندان های شما را افزایش دهد پس بهتر است استعمال دخانیات را ابتدا بسیار کمتر کرده و سپس ترک کنید. دقت داشته باشید که استعمال دخانیات می تواند تاثیر زیادی بر بوی بد دهان و زرد شدن دندان شما داشته باشد.
  • بهتر است از مواد غذایی دارای قند بالا بسیار کم مصرف کنید زیرا در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان پلاک هایی بر روی سطح دندان تشکیل می شود که برای دندان مضر است. 2 الی 5 دقیقه پس از استفاده کردن از موادی که دارای قند بالایی هستند که در صورت ماندگاری بلند مدت باعث می شوند دندان شما فرسایش یافته و باعث ایجاد حفره بر روی دندان می شود. پس بهتر است یا از خوردن مواد قندی بپرهیزید یا پس از خوردن آن حتما از مسواک و نخ دندان استفاده نمائید.
  • لطفا برای رعایت سلامت دهان و دندان یک رژیم غذایی متعادل بگیرید زیرا کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین می تواند سلامت عمومی دهان و دندان شما را به خطر بیاندازد.
  • به صورت مرتب هر چند وقت یکبار برنامه ریزی کنید که به پزشک هت معاینه مراجعه کنید تا در صورت به وجود آمدن مشکل آن را به راحتی حل کرده و از جدی شدن آن جلوگیری کنند.
  • بهتر است 5 الی 30 دقیقه پس از مصرف مواد غذایی دارای قند و شیرینی جات آدامس بدون قند بجوید.

نکات بهداشتی دهان و دنداندرمان ارتودنسی دندان پیدا کنید پس بهتر است بیشتر مراقب دندان شیری خود باشید. چرا که آسیب پوسیدگی عمیق دندان شیری بر دندان دائمی اجتناب ناپذیر است.

  • دندان ها دارای شیار هایی هستند که اغلب توصیه می شود پس از رویش دندان های دائمیکه بین 6 تا 10 سال روند تکاملی خود را طی می کند بهتر است با استفاده از روش فیشور سیلانت شیارهای موجود را جهت جلوگیری از پوسیدگی دندانی بپوشانید.
  • اگر کودک شما دچرا ناهجاری های دندانی یا فک شده است که به صورت ژنتیکی وجود دارد بباید کودک خود را از سن 10 سالگی تحت کنترل دندانپزشک قرار دهید تا درمان های لازم برای آن ها انجام شود.
  • دقت کنید که معاینات دوره ای بسیار کمک کننده است و اگر شما هیچگونه دردی در دندان خود حس نکردید مستلزم نداشتن پوسیدگی در دندان شما نیست. زمانی شما درد را حس خواهید کرد که پوسیدگی بسیار شدید شده باشد و به عصب رسیده باشد.
  • در صورتی که دندانی را عصب کشی کردید بهتر است برای مدتی مواد غذایی سفت نخورید تا دندان شما از شکستگی در امان باشد. پس از عصب کشی باید بافت ها و دیواره های دندان عصب کشی شده تقویت شود زیرا در غیر این صورت احتمال شکستن ناحیه درمان شده شکست میابد.
  • نوشیدن آب به اندازه کافی برای تضمین سلامتی کل بدن شما تاثیر گذار است چه بسا که با مصرف آب به مقدار زیاد می توانید سلامت دندان های خود را نیز تضمین کنید. با استفاده از مصرف زیاد آب می توانید هرگونه مواد چسبنده ای که بر روی دندان شما قرار دارد را از بین ببرید.
  • اغلب شنیده ایم که توصیه می کنند از سبزیجات تازه استفاده کنیم جالب است بدانید مصرف میوه و سبزیجات تازه می تواند برای سلامت دندان بسیار مفید باشد. زیرا دارای فیبر بسیار زیادی هستند که می تواند سلامت دندان و دهان شما را تضمین کند.
  • همانطور که میدانید برای آنکه بتوان تمام سطح دندان را از پلاک های میکروبی پاک نمود باید زمان کافی صرف کرد. به همین علت توصیه می شود حداقل برای هر بار مسواک زدن 2 الی 3 دقیقه زمان بگذارید که متاسفانه طی تحقیقات انجام شده اغلب مردم 45 تا 0 7 ثانیه برای مسواک زدن خود زمان صرف می کنند.
  • در صورتی که در شرایطی هستید که نمی توانید دندان خود را مسواک بزنید بهتر است با استفاده از فشار قوی آب و با استفاده از یک پارچه پلاک های تجمع شده روی دندان خود را تمیز کنید و اجازه ندهید بر روی دندان باقی بماند.
  • جالب است بدانید هر زمانی که مسواک میزنید باید از مسواک بر روی زبان خود نیز استفاده کنید و پرزهای زبان خود را نیز مسواک کنید زیرا بسیاری از جرم ها در لا به لای پرز زبان شما قرار می گیرند و متاسفانه علاوه بر بد بو کردن دهان شما می توانند آسیب بزرگی به دندان های شما نیز برسانند. پس بهتر است با مسواک زدن پرزهای زبان خود به سلامت دهان و دندان خود کمک کنید.
  • افرادی که مسواک میزنند اغلب از زدن نخ دندان غافل می شوند اما باید بدانید هیچ روشی نمی تواند مزیت های نخ دندان را برای شما تداعی کند؛ پس بهتر است برای خارج کردن مواد غذایی بین دندان که موجب پوسیدگی دندانی می شوند از نخ دندان در طول شبانه روز و بدون محدودیت استفاده کنید. نخ دندان علاوه بر کاهش جرم بین دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندانی می تواند التهاب لثه شما را کمتر کرده و بوی بد دهان را کاهش دهد.
  • بهداشت دهان و دنداندرست مسواک زدن و خمیر دندان مناسب و همچنین نخ دندان و گاهی دهانشویه.در این مقاله به برخی از مواردی که در بهداشت دهان و دندان نقش مهمی دارند، بپردازیم.

    حفظ بهداشت دهان و دندان

    حفظ بهداشت دهان و دندان نقش بسیار مهمی در سلامت جسم دارند.
    حفظ بهداشت دهان و دندان و لثه ها، ضروری است؛ چون بدون مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، دندان ها ممکن است دچار فساد و لثه ها دچار بیماری شوند. شست و شوی دندان ها، علاوه بر افزودن بر زیبایی و سلامت دندان و در نتیجه نحوه بهتر تکلم، برای سلامت دهان و بدن نیز ضروری است. امروزه توجه به بهداشت دندان ها در بسیاری از کشورهای جهان، سبب کاهش شیوع فساد دندان نسبت به چند دهه قبل شده است؛ از این رو لازم است به موضوع بهداشت دهان و دندان توجه بیشتری مبذول شود.

     حفظ بهداشت دهان و دندانبوی نامطبوع دهان می شوند که به طور عمده، می توان آنها را به دو دسته تقسیم کرد:
    1)علل دهانی که بر اثر، ضایعات داخل دهان از قبیل لثه، دندان ها و روی زبان ایجاد می شوند؛
    2) علل خارج دهانی که در نتیجه عوارض گوارشی به وجود می آیند.

    علل داخلی بوی نامطبوع دهان

    1. عدم رعایت بهداشت دهان

    مسواک نزدن و عدم رعایت بهداشت، اصلی ترین علت ایجاد بوی دهان است. خرده های غذا در بین دندانها، فاسد و بدبو می شوند. بنابراین، در بسیاری از موارد، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، ممکن است باعث از بین رفتن بوی بد دهان شود.

    2. جِرم و ضایعات دندان

    هرچند به ظاهر، خود جرم نباید بویی داشته باشد، ولی این رسوبات، محل مناسبی برای لانه گزینی و پرورش میکروب ها و تکثیر آنها می باشند و بدین ترتیب، عامل عمده ای در جهت ایجاد بدبویی دهان محسوب می شوند.
    در مراحل پیشرفته تر، جرم سبب از بین رفتن استخوان اطراف دندان می شود و در نتیجه، بین دندان و لثه حفره ای ایجاد می شود که در آن، علاوه بر بافت های عفونی، مواد غذایی نیز فاسد می شوند و بوی بد دهان تشدید می گردد. بنابراین، راه پیشگیری از بوی بد دهان، عبارت است از: پاک کردن دهان و دندان ها از هرگونه جرم

    3. التهاب بافت های نرم داخل دهان

    حفره دهان برای کشت انواع میکروب ها بسیار مناسب بوده، عوامل میکروبی بیماری زای موجود در آب و هوا، غذا، دستها و اشیا به سهولت می توانند به درون آن راه یابند و به علت اینکه دمای دهان حدود 37 درجه سانتی گراد است و محیط مناسبی برای تولید و ازدیاد میکروب ها می باشد، در چنین مواقعی مخاط دهان و لثه دچار آماس تورم می شود و رنگ قرمز تندی به خود می گیرد؛ لذا ترشح غدد بزاقی، غلیظ و چسبنده شده، در نتیجه بوی دهان، نامطبوع می شود.

    4. دندان های پوسیده و عفونی

    دندان های پوسیده، هم جای مناسبی برای گرد آمدن خرده های غذا و متعفن شدن آنهاست و هم در پوسیدگی های پیشرفته، میکروب ها از طریق ریشه های دندان وارد بافت های زیر دندان می شوند و ایجاد عفونت و چرک می کنند و راهی به خارج می جویند؛ بنابراین، باعث بوی بد دهان می شوند.

    5. مخاط روی زبان

    مخاط روی زبان، در بعضی از افراد باعث نامطبوع شدن بوی دهان می شود. پاک کردن روی زبان و قرقره کردن با آب نمک، می تواند در زدودن این مشکل مفید باشد.

    بهداشت دهان و دندانhealthline

  • برگرفته از سایت کلینیک دندانپزشکی سینادنت
  • ارسال دیدگاه