امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

اروپایی ها معتقدند که برای رسیدن به خط پایان شما باید اول از همه بدانید که به کجا می روید. پس با در نظر گرفتن یک فضای کلی در ذهن خود از خانه‌ای که مطلوب شماست می توانید مراحل مختلف چیدمان دکوراسیون را انجام دهید.

وقتی صحبت از خرید مناسب وسایل می شود معمولا خانم ها فکر می کنند باید اولین جایی که به آن مراجعه می کنند مغازه یا فروشگاه مبلمان باشد، اما بهتر است برای نقطه شروع فروشگاه مبلمان را انتخاب نکنید، زیرا اگر مبلمان خاصی نظر شما را جلب کند برای سایر انتخاب ها با محدودیت مواجه می شوید.

 درست است که شما نیاز به مبلمان دارید اما اگر انتخاب غلط داشته باشید در نهایت علاوه بر هدر رفتن هزینه، وقت و انرژی شما هم گرفته می شود. انتخاب های محدود همیشه حس بدی به شما القا می کنند. پس همان طور که گفته شد یک نقشه کلی از دکوراسیون در نظر بگیرید و ببینید در کنار این مبل قرار است از چه نوع تلویزیون  و میز تلویزیون و همچنین میزجلومبلی، پرده، فرش و وسایلی استفاده کنید. وقتی همه آنها را در ذهن مجسم کردید بعد اقدام به خرید کنید تا همه وسایل با ذهنیت قبلی و با خط مشی مشخص خریداری شوند.

حتما این وسایل را با توجه به متراژ و ابعاد فضایی که در اختیار دارید خریداری نمایید زیرا خرید مبلمان کوچکتر یا بزرگتر از فضای در دسترس باعث می‌شود که شما نتوانید چیدمان درست و اصولی در خانه داشته باشید و این اشتباه تا انتها ادامه خواهد داشت.

 اگر فکر می کنید که به خاطر سپردن طرح‌ها در ذهنتان کار دشواری است، کاغذ و قلم بردارید و نقشه کف خانه خود را روی آن به صورت دو بعدی بکشید و خیلی راحت با تعیین جایگاه قرارگیری وسایل یک ترسیمی از فضای خانه خود داشته باشید.

حتی در صورت نیاز ابعاد اتاق و قسمت های مختلف را در این نقشه قید کنید تا همه چیز به صورت اصولی و درست پیش برود.

گاهی اوقات با در نظر گرفتن تمام نکات اصولی نیازی ندارید که حتماً یک طراح داخلی به شما بگوید که چه چیزی را خریده و در کجا قرار دهید و شما هم می توانید به صورت کاملا حرفه ای این کار را انجام دهید.

 

اصول چیدمان منزل

یکی از حقه های جذاب در چیدمان دکوراسیون داخلی این است که شما تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید زندگی کنید؟ آیا سبک سنتی را برای خانه خود در نظر گرفته اید یا مدرن و یا تصمیم دارید یک فضای آرام و پر از آرامش داشته باشید و یا خانه ای با دکوراسیون رسمی را ترجیح می دهید؟ تعیین این فاکتور قبل از خرید چیدمان می تواند خیلی چیزها را تغییر دهد.

اگر ایده خاصی در ذهن خود برای چیدمان دکوراسیون دارید اصلا نیازی به نگرانی نیست، زیرا قبل از شما افراد  و گروه های زیادی دست به طراحی داخلی دکوراسیون منزل زده اند و شما می توانید با مشاهده نمونه کارهای آن ها ایده بگیرید و با ترکیب ایده ها با خلاقیت و سلیقه خود طراحی جدیدی را خلق کنید.

 

با چه هدفی از دکوراسیون داخلی استفاده می کنیم؟

با این تفاسیر می‌توان گفت که طراحی دکوراسیون داخلی به عنوان یک دانش محسوب می‌شود و با استفاده از آن در مکان های مختلف می توان اهداف بسیار مهمی را دنبال کرد. به طور مثال طراحی دکوراسیون داخلی مغازه ها و فروشگاه ها می تواند باعث جلب و جذب بیشتر مشتری شود. همچنین طراحی دکوراسیون داخلی محیط های اداری باعث ایجاد یک فضای امن برای کارمندان می‌شود و با احساس راحتی که در آنها ایجاد می‌کند راندمان کار را بالا میبرد. طراحی دکوراسیون داخلی بیمارستان ها باعث کاربردی تر شدن فضا، ایجاد یک محیط آرام برای کادر درمانی و بیماران می‌شود و در خانه های مسکونی یک فضای راحت، گرم و پر از آرامش و صمیمیت را فراهم می‌کند. همچنین در قسمت های عمومی مثل مترو و اتوبوس و غیره می‌توان باعث رفع نیاز افراد استفاده‌کننده شد.

 

ترفندهای چیدمان دکوراسیون داخلی منازل

برای اینکه طراحی دکوراسیون داخلی منزل به بهترین نحو ممکن انجام شود، باید فاکتورهای مختلفی مد نظر قرار گرفته شود تا در نهایت با کمترین مشکل و سریع ترین و کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه ها بهترین و مثبت ترین تغییرات در فضای دکوراسیون داخلی خانه ها انجام شود.

یکی از این فاکتورها که مهمترین آن نیز می باشد، نقش مبلمان در دکوراسیون داخلی است. زیرا مبل ها در دکوراسیون داخلی خانه ها در این روزها نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند و عضو لاینفک دکوراسیون‌داخلی محسوب می شوند. پس باید در انتخاب آنها دقت زیادی داشته باشید تا با هماهنگی سبک و همخوانی روکش و طرح مبل با رنگ دیوارها و سایر وسایل هماهنگی بیشتری در خانه ایجاد کنید.

از دیگر فاکتورهای مهم در دکوراسیون داخلی انتخاب قاب عکس ها و قاب های هنری متناسب با فضای خانه و روحیه ای است که در داخل خانه برقرار است. بهتر است هر تابلویی که برای زیبایی دکوراسیون خانه انتخاب می کنید در هماهنگی با سایر قسمت ها باشد.

از پارامترهای مهم دیگری که در طراحی دکوراسیون داخلی مکان‌های مسکونی و سایر محیط ها باید به آن توجه شود، نورپردازی و تاثیر پنجره دوجداره باکیفیت در دکوراسیون می باشد؛ زیرا این نورپردازی می تواند به کمک نورهای طبیعی لوسترها انجام شود و اگر قرار است از نورهای مختلف در ساختمان استفاده شود، بهتر است در بهترین مکان ممکن قرار بگیرند و سبک شاخه های نوری با سبک کلی دکوراسیون منزل در تناسب و هماهنگی باشد و میزان نور در مکان های مختلف با توجه به نیاز هر قسمت باشد. همچنین رنگ نور متناسب با سلیقه و حس و حال فضا انتخاب شود. برای پایین آوردن کنتراست نور می توانید از نورهای تو کار هم در قسمتهای مختلف مانند آشپزخانه استفاده کنید.

از دیگر فاکتورهای مهم در تعیین چیدمان دکوراسیون داخلی منازل پارتیشن بندی فضا در دکوراسیون می باشد که این ویژگی بیشتر مخصوص خانه هایی با متراژ بالاست که شما باید فضای مختلف را پر کنید و قسمت‌های بزرگ را به قسمت های کوچک تر و کاربردی تقسیم کنید، که با استفاده از پارتیشن بندی این کار به راحتی انجام می‌شود.

 برای این کار بهتر است فضای ورودی را از پذیرایی جدا کرده و همچنین قسمت آشپزخانه را از ناهار خوری جدا کنید. همچنین با جداسازی راهرو و اتاق از پذیرایی به تفکیک هر چه بهتر قسمتهای مختلف خانه کمک کنید. این تقسیم بندی می تواند به افرادی که قصد تلفیق سبک های مختلف دکوراسیون را دارند هم کمک کند و در این شرایط می توان از سبک های مختلف دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

رنگ آمیزی از مهمترین فاکتورهای طراحی دکوراسیون داخلی منازل است و بیشترین فضای داخلی که جلوی دید هر مخاطب جلوه‌گری می‌کند دیوارها هستند و رنگ و بافتی که در دیوارهای یک خانه به کار میرود و همچنین  باید درب و پنجره با کیفیت برای ساختمان در نظر گرفته شود و در نظر گرفتن این عوامل تاثیر زیادی در طراحی و جذابیت فضا خواهد داشت.

یکی از فاکتورهای مهم و قابل توجه در طراحی دکوراسیون داخلی منازل تغییر و تحول در کفپوش خانه ها متناسب با دکوراسیون داخلی منازل می باشد. اگر شما بتوانید یک کف پوش مناسب با سبک دکوراسیون داخلی انتخاب کنید تاثیر بسیار شگفت انگیزی در فضای خانه شما خواهد داشت. به طور مثال اگر خانه شما جایگاه همیشگی مهمان هاست و باید فضای گرم و دل انگیزی در خانه ایجاد شود، می توانید از چوب پارکت استفاده کنید و اگر خواهان محیط رسمی تر هستید استفاده از سنگ و سرامیک گزینه خوبی برای کفپوش خانه شما خواهد بود.

گاهی استفاده از برخی عناصر و المان ها در یک خانه می‌تواند تأثیر خارج از تصور داشته باشد. به طور مثال اگر به جای بخاری یا پکیج ها از شومینه به عنوان وسایل گرمایشی خانه استفاده کنید و کنار آن را با ترفندهای خاصی تزیین کنید، خانه شما فضایی گرم تر و صمیمی تری به خود می گیرد و حضور یک عنصر طبیعی در خانه فضا را زیباتر خواهد کرد.

با به کار گرفتن کتابخانه در طراحی دکوراسیون داخلی و منزل و قرار دادن کتاب های مختلف داخل طبقه‌ها و شلف ها می توانید فضای فرهنگی و لاکچری در خانه خود ایجاد کنید و علاوه بر کتاب، می‌توانید داخل این قفسه ها را با جام های افتخار و تابلوها و وسایل یادگاری پر کنید. گاهی هم این شلف ها می تواند انعکاسی از روحیات و اخلاقیات شما باشد و یک روح تازه‌ای به فضای منزل شما ببخشند.

 

اگر از گل های آپارتمانی در داخل فضای خانه خود استفاده کنید علاوه بر ایجاد طراوت و سرزندگی در فضای خانه، فضای منزل شما زیباتر می شود و در روحیه افراد خانه هم تاثیر گذار خواهد بود.

برای انتخاب نوع گلدان هم می‌توانید به سبک خانه توجه کنید. بعضی از گلدان ها طوری طراحی شده اند که برای خانه هایی با سبک کلاسیک مناسب‌تر هستند و بعضی ها دقیقاً برای خانه هایی با سبک مدرن طراحی و ساخته شده اند. البته علاوه بر زیبایی باعث بهبود بخشیدن به کیفیت هوای داخل خانه هم خواهند شد.

 

سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی منزل

دکوراسیون داخلی سبک‌های متفاوتی را شامل می‌شود. این سبک ها با هدف زیبایی و استفاده بهینه از فضای داخلی طراحی و انتخاب می‌شوند. در ادامه به بررسی 9 مورد از سبک دکوراسیون داخلی که مورد پسند بسیاری از افراد هستند و اغلب جلوه بهتری برای منزل به همراه خواهند داشت، پرداخته‌ام. با ما همراه باشید.

1- سبک مدرن

سبک مدرن معمولا ما را به یاد خانه هایی با چیدمان خشک و بی روح البته تمیزی می‌اندازد که در ساخت آن از فلز، شیشه و سنگ استفاده شده است. همچنین کاربرد لوازم ضروری و غیر ضروری کمی در آن به چشم می‌خورد.

سبک مدرن در زمان‌های مختلفی وجود داشته است فقط با گذشت زمان و قدیمی شدن استایل مدرن در بازه‌‌ای از زمان، نام آن تغییر کرده است. اگر بخواهیم آن را ساده تر کنیم با گذشت زمان مدرنیته بودن یک نوع چیدمان دیگر مدرن به حساب نمی آید زیرا هرروز بر دانش و علم طراحی داخلی نیز افزوده می شود. به عنوان مثال، سبک دکوراسیون داخلی سنتی فرانسوی هم زمانی مدرن به شمار می‌رفته ولی در حال حاضر جزء دکوراسیون سنتی و کلاسیک به شمار می‌رود.

2-سبک صنعتی

این سبک دکوراسیون داخلی پس از انقلاب‌ صنعتی در کشورهای پیشرفته امروزی ایجاد شده است. این سبک  در چند دهه اخیر برای دکوراسیون منازل نیز به کار برده می‌شود. ولی در گذشته این سبک در دفاتر کاری، کارخانه‌ها و مراکز صنعتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این سبک به کمک رنگ‌های گرم و تیره به فضا جلوه می‌دهد.

فلز، شیشه و چوب موادی هستند که در این سبک بیشتر به کار برده می‌شوند.

اکسسوری کم و ساده در سبک صنعتی دکوراسیون داخلی به کار گرفته می‌شود.

3-سبک مینیمال

سبک مینیمالیست حدود 10 سال می‌شود که رواج یافته است. سبک مینیمال همانطور که از نامش پیداست به کمترین چیز از هر المان برای دکوراسیون داخلی بسنده می‌کند. دکوراسیون داخلی مینیمالیست در واقع فنگ شویی قناعت پیشگی را در معرض دید قرار می‌دهد. به بیان دیگر این سبک در مقابل سبک‌های ماکسیمالیست مانند سنتی ایستاده است و تجمل را نمی‌پسندد.

4-سبک سنتی

سبک دکوراسیون داخلی سنتی در هر کشور متفاوت چیده می‌شود. مثلا سبک سنتی فرانسوی، ایتالیایی، بریتانیایی در یک گروه از سبک دکوراسیون داخلی به نام سنتی اروپایی قرار می‌گیرند. نکته جالب این است که در ایران دو سبک سنتی وجود دارد که به پیش از ورود اسلام و پس از ورود اسلام به ایران تقسیم می‌شود. سبک دکوراسیون داخلی بوهمیان نیز از جمله سبک های سنتی است که به منطقه شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا تعلق دارد.

5- سبک ترانزیشنال یا انتقالی

در این سبک با نگاه اول ممکن است بین آن و سبک‌های سنتی، تفاوتی احساس نشود اما نکته مهم اینجاست که در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک انتقالی، فضا از تک سبکی بودن خارج می‌شود. یعنی در واقع مبلمان سنتی در کنار عناصر مدرن به کار برده می‌شوند. این سبک چون سبکی تلفیقی است در اکثر منازل و اماکن ممکن است به چشم بخورد.

در بیشتر موارد سبک انتقالی زمانی احساس می‌شود که لوازم بر اثر نقل مکان و جا به جایی به مکانی جدید با سبک جدید و ابعاد متفاوت برده شوند. از مزیت‌های این سبک این است که در ترکیب لوازم می‌تواند تعادل متناسبی ایجاد کند و محیطی گرم و آرام را به ارمغان آورد.

ترانزیشنال به حد متعادلی بین سبک دکوراسیون داخلی سنتی و مدرن بر می‌گردد.

مبلمانی ساده در کنار فرش‌هایی با طرح شلوغ و رنگ های پر تحرک دارد.

دیوارهای با رنگ ساده با تابلوهای پر طرح و شلوغ را به نمایش می‌گذارد.

استفاده از چوب، فلز، شیشه و سنگ در کنار هم حس انتقال و گذر را در این سبک تداعی خواهد کرد.

6-سبک فرانسوی

سبک فرانسوی از جمله سبک‌های دکوراسیون داخلی است که در بسیاری از کشورها از جمله ایران طرفداران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است.

این سبک از هنگام اولین سفرهای پادشاهان قاجار به اروپا در ایران رواج پیدا کرد و هنوز هم نمونه‌ های آن در خانه های ایرانی به چشم می خورد. ویژگی های آن شامل موارد زیر است:

مبلمان خراطی شده

دیوارهای شلوغ

تابلوهای زرق و برق دار

اکسسوری‌های گران قیمت

رنگ های پرتحرک در کنار خنثی

7-سبک روستیک

این سبک تلفیقی از سبک صنعتی و روستایی است که طرفداران خاص خود را دارد. جالب بودن سبک روستیک این است که بیشتر از طبیعت الهام گرفته شده است.

در دکوراسیون داخلی روستیک فضای داخل را مانند فضایی باز دکور می‌دهند.

از رنگ سفید در دیوارها زیاد استفاده می‌کنند.

استفاده از چوب، فلز، چرم و پوست در این سبک بیشتر به چشم می‌خورد.

اکسسوری‌های این سبک معمولا صنایع دستی محلی را به نمایش می‌گذارد.

8-سبک ساحلی

سبک ساحلی همانطور که نامش پیداست، از خانه‌ها و فضاهای داخلی شهرهای ساحلی الهام گرفته است. این سبک در شهرهای ساحلی طرفداران زیادی دارد.

در این سبک از رنگ‌های آبی، سبز و سفید بیشتر به کار برده می‌شود.

استفاده از متریال ساحلی مانند حصیر در کفپوش، ظروف چوبی و… بسیار به چشم می‌خورد.

گل و گیاه نیز در این سبک جایگاه ویژه‌ای دارند.

9- سبک آرت دکو

این نوع سبک، سبکی تجمل‌گرایانه به شمار می‌رود که از وسایل هنری در دکور آن اغلب استفاده می‌شود.

تابلوها در این سبک از دکوراسیون داخلی، اصل و گران قیمت هستند.

هر اکسسوری و وسیله‌ای که سبک آرت دکو برای تزیین به کار برده می‌‌شود اثر هنری باید باشد.

استفاده از رنگ‌های تیره برای اکسسوری‌ها و دیوارهای شلوغ، تزیینات گسترده و وسایل آنتیک در این سبک به کار گرفته می‌شود.

10- سبک مدیترانه‌ای

سبک مدیترانه‌ای یکی از سبک‌هایی است که علاوه بر سبک ساحلی برای ویلاهای شخصی بسیار مناسب و پرکاربرد است. معمولا در این سبک چشم‌اندازی از دریا در نظر گرفته می‌شود و لوازمی لوکس و استاندارد باید برای آن انتخاب شود.

اما از سبک مدیترانه‌ای در آپارتمان‌های امروزی نیز به کار می‌برند هر چند که نمایی از اقیانوس به چشم نخورد. از ویژگی‌های این سبک می‌توان به رنگ‌هایی متمایل به خاکی و قهوه‌ای رو به قرمز اشاره کرد. علاوه بر رنگ نکته مهم دیگر به کار بردن عناصر طبیعی و به ویژه گل و گیاهان است که در این سبک باید به کار برده شوند.

 

منبع

ارسال دیدگاه