امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

درمان عفونت روده

عفونت گوارشی چیست؟ تعدادی باکتری، ویروس و انگل وجود دارند که باعث عفونت های دستگاه گوارش (GI)می شوند. طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های معتبر ایالات متحده، بیماری های اسهالی از هر 9 مرگ کودک در سراسر جهان 1 مورد است.

این بیماری بیشتر از ایدز، مالاریا و سرخک هر روز 2،195 کودک را مبتلا می کند. در این مقاله قصد داریم به طول کامل درمان عفونت روده را شرح دهیم.

درمان عفونت روده

علل شایع عفونت های دستگاه گوارش باکتریایی- ویروسی – انگلها

✅ زمان مراجعه به پزشک تب – استفراغ بیش از 48 ساعت – مدفوع خونی

✅ درمان عفونت گوارشی هیدراته نگهداشتن بدن

علائم عفونت گوارشی

عفونت های دستگاه گوارش معمولاً چند روز طول می کشد. گرفتگی شکم و ناراحتی بدنبال آن اسهال مشخص می شود. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تب
  • از دست دادن اشتها
  • دردهای عضلانی
  • کمبود آب بدن
  • سردرد
  • مخاط یا خون در مدفوع
  • کاهش وزن

علل شایع عفونت های دستگاه گوارش

در اینجا چند نوع رایج از عفونت های دستگاه گوارش وجود دارد.

باکتریایی

اشرشیاکلی باکتری E coli در روده افراد و حیوانات یافت می شود. بیشتر گونه ها بی خطر هستند، اما برخی از گونه ها مانند E coli O157: H7 ترشح سمی دارند که می تواند باعث گرفتگی شکم، استفراغ و اسهال خونی شود.

  1. coli از طریق آب یا مواد غذایی آلوده که با کود حیوانی تماس پیدا کرده پخش می شود. E coli همچنین می تواند از طریق تماس مستقیم شخص به فرد گسترش یابد.
  2. عفونت سالمونلا معمولاً به دلیل خوردن مرغ، گوشت و تخم مرغ به صورت خام یا پخته نشده ایجاد می شود. اکثر عفونت های سالمونلا را می توان به عنوان ورم گوارشی طبقه بندی کرد.

ویروسی

نورو ویروس ها شایع ترین علت بیماری های ناشی از غذا در سراسر جهان هستند. به خصوص این احتمال وجود دارد که در میان افراد در فضاهای محدود گسترش یابد. اگرچه در بیشتر موارد ویروس از طریق غذا یا آب آلوده منتقل می شود، اما انتقال فرد به فرد نیز امکان پذیر است.

همچنین طبق کلینیک مایو، روتاویروس اصلی ترین علت گاستروانتریت ویروسی در کودکان در سراسر جهان است. کودکان معمولاً هنگامی که اشیا آلوده به ویروس را لمس می کنند و انگشتان خود را در دهان می گذارند، آلوده می شوند. در برخی کشورها واکسن روتاویروس موجود است.

انگلها

ژیاردیا انگلی است که از طریق تماس انسان و آب آلوده به راحتی پخش می شود. در برابر کلر مقاوم است و می تواند در استخرهای شنای عمومی پخش شود. عفونت می تواند از طریق نوشیدن آب از دریاچه ها و رودخانه های آلوده و استحمام آنها رخ دهد.

این مطلب هم بخوانید بوتاکس معده

انگل دیگری بنام کریپتوسپوریدیوز Cryptosporidium است که یکی از علل اصلی بیماری های منتقله از طریق آب در ایالات متحده می باشد، یک انگل میکروسکوپی است که باعث کریپتوسپوریدیوز می شود. پوسته ای خارجی دارد که به زنده ماندن در خارج از میزبان و تحمل گندزدایی کلر کمک می کند.

عفونت های دستگاه گوارش

چه موقع باید به فوق تخصص گوارشمراجعه کنید؟

بزرگسالان

در این موارد فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • بیش از 48 ساعت است که استفراغ می کنید.
  • استفراغ خون داشته اید.
  • تشنگی بیش از حد، خشکی دهان، ادرار کم یا بدون ادرار (یا ادرار زرد رنگ عمیق)، ضعف شدید، سبکی سر یا سرگیجه
  • مدفوع خونی

فرزندان

اگر فرزندتان این علائم را داشت فوراً به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید:

  • تب بیش از 102 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد) دارد
  • ناراحتی یا درد زیادی را تجربه می کند
  • بی حال به نظر می رسد
  • بسیار تحریک پذیر است
  • اسهال خونی دارد
  • کم آب به نظر می رسد (برای تشخیص اینکه کودک شما کم آب است، می توانید میزان نوشیدن و ادرار کردن وی را با مقدار معمول آنها مقایسه کنید.

درمان عفونت روده و گوارشی

در بیشتر موارد، اقدامات مراقبت از خود درمان بیشتر توصیه شده است. آنتی بیوتیک ها به عفونت های دستگاه گوارش از ویروس ها یا انگلی کمک نمی کنند.

اگرچه آنتی بیوتیک ها می توانند به موارد پیچیده عفونت باکتریایی کمک کنند، اما در موارد بدون عارضه، آنتی بیوتیک ها در واقع ممکن است باعث طولانی شدن شرایط و افزایش خطر عود شوند.

علاوه بر این، در برخی از عفونت ها، آنتی بیوتیک ها ممکن است منجر به عوارض خطرناکی شوند. پزشک می تواند در تعیین نیاز شما یا کودکتان به آنتی بیوتیک کمک کند.

ممکن است پزشک توصیه کند از غذاهای پر فیبر که می توانند اسهال را بدتر کنند، دوری کنید. آنها همچنین ممکن است داروهای بدون نسخه را که اسید معده را خنثی می کنند یا حالت تهوع، شکم درد و اسهال را درمان می کنند، توصیه کنند.

لازم به ذکر است که مهمترین درمان مراقبت از خود برای بزرگسالان و کودکان مبتلا به عفونت دستگاه گوارش، هیدراته ماندن یا همان تامین آب کافی بدن است.

درمان عفونت روده بزرگ چیست؟

عوامل مختلفی به طور کلی در ایجاد عفونت روده بزرگ در بازه های سنی مختلف دخیل هستند، درمان این عفونت در مراحل اولیه قطعا نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت.

درمان عفونت روده بزرگ از سال 2010 به سبب انقلاب های علمی که در دنیای پزشکی در خصوص بیماری های عفونی شده است، مطابق با روش های نوین و اصولی در حال انجام گیری می باشد و حتی به نسبت قبل در مدت زمان کمتری درمان 100 درصدی صورت می گیرد.

این مطلب هم بخوانید علائم التهاب روده

بهترین روش درمانی جهت از بین بردن هرگونه عفونت در روده بزرگ را فقط یک پزشک متخصص می تواند ارائه دهد، در صورت مشاهده علائم عفونت روده نظیر:

  • اسهال
  • استفراغ
  • کاهش وزن
  • دل پیچه و انقباض های شدید شکمی

حتما در صورت بروز این علائم به پزشک معالج مراجعه کرده و درمان سریع را آغاز کنید، قطعا در صورت درمان به موقع از درگیری سایر بافت های روده با عفونت جلوگیری خواهید کرد، یک پزشک متخصص حرفه ای در زمینه بیماری های گوارشی می تواند بهترین راهنما در این مسیر درمانی برای شما بیماران عزیز باشد.

درمان عفونت روده در کودکان:

یکی از قشرهای آسیب پذیر جامعه که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، کودکان هستند، کودکان سیستم ایمنی ضعیف تری داشته و به سرعت دچار این عفونت ها در قسمت روده بزرگ می شوند.

علت این عفونت ها بیشتر به دلیل انتشار قارچ ها، میکروب ها و از بین رفتن باکتری های مفید روده بزرگ می باشد، یکی از راهکارهای درمانی قطعی عفونت روده بزرگ در دنیای امروزی مراجعه به پزشک متخصص می باشد، که با توجه به شرایط جسمی بیمار درمان را آغاز کند.

مدت زمان لازم برای درمان عفونت روده:

یکی از مشخصه های قابل اهمیت و همچنین شاخص های مهم برای هر فردی بیماری مدت زمان لازم جهت به دست آوردن سلامت جسمی قبل از ابتلا به این بیماری می باشد، به طور کلی عفونت روده در هر فردی به یک اندازه رخ نداده و در برخی از افراد قسمت بزرگی از بافت روده دچار این عفونت می شود.

اما به طور کلی روش های جدید پزشکی و داروهای شناخته شده به روز شرایط لازم را طوری ایجاد کرده است، که درمان در کوتاه ترین زمان ممکن قابل انجام می باشد و همچنین این روش های درمانی پزشکی آسیبی به سایر بافت های روده وارد نکرده و عفونت وارد شده را به طور 100 درصدی از بین می برند.

درمان عفونت روده به صورت قطعی به کمک روش های نوین پزشکی

یکی از ارگان های حیاتی بدن که نقش کاملا موثر و بسزایی در سلامت جسمی هر فردی دارد، دستگاه گوارشی می باشد، بخش عظیمی از دستگاه گوارش هر انسانی شامل روده بزرگ و روده کوچک می شود، که بر اثر عوامل مختلف می تواند دچار عفونت های حاد و حتی ضعیف شود.

این نوع از عفونت ها در هر سنی می توانند ایجاد شوند و در صورت عدم درمان عواقب جبران ناپذیر و هولناکی در انتظار فرد بیمار می باشد، برای درمان عفونت روده شما باید از راهکارهای صحیح و مطابق با اصول پزشکی همیشه پیروی کنید.

سوالات متداول درمان عفونت روده

علائم عفونت دستگاه گوارش چیست؟

حالت تهوع – استفراغ – تب – از دست دادن اشتها – دردهای عضلانی – کمبود آب بدن – سردرد

درمان عفونت روده چیست؟

مهمترین درمان مراقبت از خود برای بزرگسالان و کودکان مبتلا به عفونت دستگاه گوارش، هیدراته ماندن یا همان تامین آب کافی بدن

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

منبع: محمد ثقفی فوق تخصص گوارش و کبد

ارسال دیدگاه