امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی انسان، تولیدکنندگان درب و پنجره اقدام به تولید لمینت در و پنجره دوجداره نموده اند. درب و پنجره upvc لمینت شده، پروفیل هایی هستند که فویل های رنگی در فرآیندی خاص و به واسطه ماشین آلات مربوط به این کار، روی آن ها به شکلی جدایی ناپذیر چسبانده و از این طریق امکان تولید رنگ های مختلفی از پنجره برای خریداران از جمله آرشیتکت ها فراهم می شود.

روکش یا لمینت پروفیل درب و پنجره upvc

به طور کلی پروفیل های upvc تولید شده دارای رنگ ثابت سفید هستند. با این حال کارخانه های تولید پروفیل، برای بالا بردن تنوع ظاهری و راضی کردن سلیقه ی تمام مشتریان خود، اقدام به تولید روکش های از پیش طراحی شده کرده اند.

پنجره دوجداره لمینت

با توجه به پیشرفت های عظیم در علم معماری و همینطور علاقه و سلیقه متفاوت افراد، تنوع رنگ در کلیه مصالح ساختمانی بسیار مورد نظر مهندسین معماری، طراحان دکوراسیون و مالکین واحد های مسکونی قرار گرفته است.

از آنجایی که درب و پنجره به عنوان عنصری مهم در نمای داخلی و بیرونی ساختمان ها بسیار حائز اهمیت است، بنابراین استفاده از پروفیل لمینت در پنجره دوجداره روشی بسیار مناسب و کاربردی در زمینه نمای ساختمان می باشد. درب ها و پنجره های دوجداره با نمای چوب کمک بسیاری به زیبایی بنا و محیط زندگی می نماید، ولی تهیه درب ها و پنجره های چوبی و یا رنگی بسیار گران است و مقرون به صرفه نیست.

پروفیل های لمینت مخصوص درب و پنجره های دوجداره با طرح چوب ساخته شده اند که شباهت زیادی به پنجره چوبی دارند و علاوه بر زیبایی، امتیازاتی همچون ثبات رنگ در شرایط مختلف آب و هوایی، ضد خش بودن، دوام و استحکام دارند و به راحتی نظافت می شوند.

روش های تولید پروفیل لمینت upvc

در تمامی صنایع ساختمانی، ظاهر زیبا و جذاب از عوامل تاثیرگذار در انتخاب مشتری می باشد. صنعت upvc نیز از این قضیه مستثنی نبوده و تنوع رنگی و ظاهر زیبای پروفیل متناسب باسلیقه ی مشتری مدنظر قرار می گیرد. در زیر به روش های متداول تولید پروفیل رنگی اشاره کوتاهی شده است:

1- رنگ آمیزی پروفیل

یکی از ساده ترین و ارزان ترین روش ها، رنگ آمیزی پروفیل با رنگ های پایه آب، ریتاردروتینه است که بیشتر از روش های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش هیچ تغییری در فرمالاسیون اولیه پروفیل upvc اتفاق نمی افتد.

معمولا بعد از برش و مونتاژ پروفیل سفید، پنجره مونتاژ شده برای رنگ آمیزی به اتاق رنگ انتقال یافته و پروسه رنگ آمیزی در محیطی بدون گرد و غبار با استفاده از پیستوله انجام می شود. معایب اصلی این روش، آسیب پذیر بودن پوشش رنگی ایجاد شده است که حمل و بارگیری را حساس تر نموده و هرگونه خراش روی سطح پروفیل باعث نمایان شدن لایه سفید رنگ زیرین می شود.

رنگ Rhenocoll، رنگ مخصوص سطوح PVC و UPVC می باشد که بر پایه آب تولید شده و پس از اجرا بصورت یکپارچه و یکنواخت با سطح پی وی سی پیوند شیمیایی ایجاد می کند. بدلیل انعطاف پذیری بالا، قابلیت اعمال بر روی سطوح پر تنش و پرکاربرد را دارا است. این محصول پس از اعمال در برابر عوامل محیطی مانند باد، باران و اشعه خورشید بسیار مقاوم، با دوام و ضد آب می باشد.

2- لمینت

متناسب با پیشرفت علم و فناوری، میل و تقاضای بشر نیز در جلب اجزا گوناگون آسایش افزایش می یابد. چوب به دلیل داشتن بافت و رنگ های خاص خود همواره مورد توجه برای استفاده در صنعت ساختمان بوده است، اما با وجود تخریب های گسترده جنگل ها در دنیا و همچنین قیمت تمام شده ی چوب و خواص فیزیکی آن ماده مناسبی برای ساخت پنجره های عایق نیست. از این رو لمینت های طرح چوب با در برگرفتن طیف رنگی متنوع و طرح های مختلف از جذاب ترین و پرکاربرد ترین روکش ها نه تنها در صنعت درب و پنجره، بلکه در تمامی صنایع ساختمانی به شمار می رود.

صنعت upvc نیز از این ویژگی لمینت ها در بر آورده کردن نیازهای مشتریان خود بهره گرفته است و هم اکنون پنجره های دوجداره upvc و آلومینیوم لمینت شده با طرح های چوبی و رنگی در دسترس مصرف کنندگان قرارگرفته اند.

از آنجایی که درب و پنجره به عنوان عنصری مهم در نمای داخلی و بیرونی ساختمان ها بسیار حائز اهمیت است بنابراین استفاده از پروفیل لمینت در پنجره دوجداره روشی بسیار مناسب و کاربردی در زمینه نمای ساختمان می باشد، درب ها و پنجره های دوجداره با نمای چوب کمک بسیاری به زیبایی بنا و محیط زندگی می نماید ولی تهیه درب ها و پنجره های چوبی و یا رنگی بسیار گران می باشد و مقرون به صرفه نیست.

پروفیل های لمینت مخصوص درب و پنجره های دوجداره با طرح چوب ساخته شده اند که شباهت زیادی به پنجره چوبی دارند و علاوه بر زیبایی، امتیازاتی همچون ثبات رنگ در شرایط مختلف آب و هوایی، ضد خش بودن، دوام و استحکام دارند و به راحتی نظافت می شوند.

3- کواکسترود coextrude

این روش، متداول ترین روش تولید پروفیل رنگی در اروپا است و به تازگی در کشور ما مورد استفاده قرارمی گیرد. در این روش حین پروسه ی تولید پروفیل، رنگ به محصول اضافه می شود و پیوند شیمیایی بین مواد تشکیل دهنده پروفیل و رنگ ایجاد می شود. در این روش امکان ایجاد طرح های چوبی هم وجود دارد.

البته این صنعت هنوز در کشور ما نوپا بوده و نتوانسته به طور کامل اطمینان تولید کنندگان پنجره را جلب کند، اما مسلما با گذشت زمان و رفع معایب و مشکلات احتمالی، بهترین روش ممکن خواهد بود و صرفه ی اقتصادی خوبی برای تولید کننده و مصرف کننده خواهد داشت از این رو به عنوان انتخاب اول تولید کنندگان در سال های آتی پیش بینی می گردد.

نحوه تولید پروفیل لمینت upvc

رنگ و لمینت پروفیل upvc فرایند تولید پروفیل های طرح دار همانند تولید پروفیل یو پی وی سی سفید می باشد با این تفاوت که در مرحله میکس، رنگدانه هایی هم رنگ لیبل لمینت به پودر اضافه می شود و پروفیل رنگی تولید می شود بعد از خروج پروفیل از دستگاه، لیبل توسط دستگاه دیگر روی پروفیل با چسبی ویژه و بسیار قوی چسبیده شده و پروفیل از هر جهت روی غلطک های این دستگاه با فشار حرکت می کند تا هم چسب محکم بچسبد و هم ما بین لیبل طرح دار و پروفیل هوایی باقی نماند.

کیفیت مرغوب روکش و چسب و همچنین تجهیزات روکش زنی در تولید درب و پنجره لمینیت اهمیت فراوانی دارد. پروفیل لمینت upvc از لحاظ نوع پوشش به سه دسته تقسیم بندی می شود:

بیرون لمینت

داخل لمینت

دورو لمینت

درب و پنجره دو رو لمینت هم از داخل و هم از بیرون رنگ می شود. ولی درب ها و پنجره های یک رو لمینت بنا به خواست مشتری و طراحی بیرونی یا داخلی بنای ساختمانی از یک طرف لمینت می گردد. در صورتی که درب و پنجره یو پی وی سی از بیرون رنگ شود به آن بیرون لمینت و در صورتی که با توجه به نمای داخلی درب و پنجره دوجداره رنگ شده باشد به آن داخل لمینیت می گویند.

بسیاری از سازندگان و معماران ساختمانی برای جلوه بخشیدن به نمای بیرونی و نمای داخلی ساختمان از درب ها و پنجره های یو پی وی سی دوجداره دو رو لمینت استفاده می کنند و در این میان پنجره دوجداره دو رو لمینیت بسیار پرطرفدار است. بنابراین برای افزایش کیفی محصول، از پروفیل های رنگی که نزدیک به رنگ روکش لمینت باشد استفاده می شود، و پروفیل مغز قهوه ای نامیده می شود. در لمینت داخلی و بیرونی از پروفیل های سفید رنگ استفاده می شود اما در پروفیل های دو رو لمینت باید از پروفیل مغز قهوه ای و یا همرنگ لمینت استفاده گردد.

تفاوت مغز سفید با مغز رنگی پروفیل لمینت

در پروفیل های مغز رنگی بدلیل نزدیکی رنگ روکش و پروفیل مخصوص، خراشیده شدن سطح روکش محسوس نیست و چندان قابل مشاهده نمی باشد ولی در پروفیل های سفید رنگ قابل مشاهده است.

در پروفیل های تک رو لمینت نقاط جوش و اتصال پنجره های ساخته شده، رنگ سفید نمایان می شود که باید از رنگ برای پوشاندن آن استفاده کرد.

اجزای پنجره دوجداره upvc لمینت

پنجره لمینت رنگی با تغییر رنگ پروفیل در دکوراسیون داخلی یا نما تنوع ایجاد می کند. پروفیل upvc مهمترین اجزای پنجره دوجداره upvc به رنگ سفید است اما با استفاده از لمینت رنگی یا روکش چوبی می توان طرح و رنگ های متفاوتی ایجاد کرد.

برای تولید پنجره دوجداره upvc لمینت از انواع مرغوب پروفیل که اصلی ترین اجزای پنجره است و یراق آلات، براساس سلیقه سفارش دهنده استفاده می شود.

از دیگر اجزای پنجره دوجداره upvc لمینت رنگی، شیشه دوجداره است که به صورت وکیوم در کارخانه تولید شده و گازی بی اثر در آن ها تزریق شده، کنترل کیفیت می شود.

از اجزای پنجره دوجداره upvc فریم اصلی به عنوان قاب پنجره است و یراق آلات، شیشه دوجداره، نوار درزبند و تقویت کننده فولادی دارای اهمیت است.

پنجره دوجداره UPVC لمینت طرح چوب

پنجره دوجداره UPVC لمینت طرح چوب براساس روکش لمینت که پوشیده می شود، قیمت نصب پروفیل پنجره دوجداره upvc لمینت طرح چوب تعیین می شود. پروفیل های مصرفی در این نوع پنجره ها، از جمله پروفیل فریم، ساش یا لنگه، مولیون و زهوار مورد استفاده متفاوت است.

در پنجره لمینت با استفاده از ماشین آلات خاص، روکش لمینت روی پروفیل چسبانده می شود و برای افزایش کیفیت محصول، از پروفیل هایی با رنگی نزدیک به رنگ روکش لمینت استفاده می شود.

تنوع رنگ و طرح در پنجره دوجداره UPVC لمینت زیاد است ولی روکش ها، براساس تقاضا و سلیقه مشتریان اجرا می شود. طرح بلوطی روشن و بلوطی تیره از طرح های رایج و پرطرفدار در بسیاری از ساختمان ها هستند. پروفیل های لمینت از لحاظ نوع پوشش به سه دسته بیرون لمینت، داخل لمینت، دوطرف لمینت تقسیم بندی می شوند.

پروفیل مغز قهوه ای در لمینت داخلی و بیرونی از پروفیل های سفید رنگ استفاده می شود اما در پروفیل های دو رو لمینت باید از پروفیل مغز قهوه ای یا همرنگ لمینت استفاده شود.

در پروفیل های مغز رنگی با خراشیده شدن سطح روکش، چون رنگ روکش و پروفیل مخصوص مشابهند، محسوس نیست اما در پروفیل های سفید رنگ قابل مشاهده است.

در نقاط جوش و اتصال پنجره های ساخته شده از پروفیل های تک رو لمینت، رنگ سفید پیداست که باید از رنگ برای پوشاندن آن استفاده شود.

ارسال دیدگاه