امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

پروفیل ‌های دوجداره به صورت پیش فرض به رنگ سفید هستند. اما لمینت پنجره دوجداره می ‌بایست مطابق با نمای ساختمان و یا دیزاین داخلی طراحی و اجرا شود. نوع رنگ‌های پروفیل upvc می‌تواند خریدار را در انتخاب رنگ دلخواه پنجره‌های ساختمان یاری کند.

روکش کردن پروفیل فقط برای پروفیل upvc امکان پذیر است و پروفیل آلومینیوم قابلیت لمینت ندارد. پنجره دوجداره upvc به دو صورت رنگ شده و لمینت وجود دارند. که هرکدام مزایا و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

آنچه در این مقاله مطالعه خواهید کرد

آیا می‌توان درب و پنجره UPVC را رنگ کرد؟

رنگ کردن درب و پنجره UPVC امکان‌پذیر است، اما بهتر است که قبل از اقدام به رنگ کردن درب و پنجره‌ با شرکت سازنده صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند درباره‌ رنگی که استفاده می‌کنید و نوع آن شما را راهنمایی کنند، ‌چرا که استفاده از رنگ‌ های تیره‌ تر ممکن است باعث بالا رفتن حرارت شده و به درب و پنجره آسیب بزند.

قبل از رنگ کردن، درب و پنجره را با آب و صابون و حوله‌ بدون پرز تمیز کنید. لازم است که قبل از رنگ زدن درب و پنجره را آماده کنید. انرژی سطح UPVC پایین است و به همین دلیل نوع رنگی که برای این کار انتخاب می‌کنید اهمیت زیادی دارد. استفاده از رنگ‌های اکرلیک و پلی اورتان به این منظور مناسب ‌تر است.

اگر تازه‌کار هستید یا درب و پنجره‌ UPVC خود را به تازگی نصب کردید به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که آن ‌ها را خودتان رنگ کنید، چرا که لایه ‌ی رزینی که روی درب و پنجره وجود دارد، فضای مناسب و آسانی را برای رنگ کردن فراهم نمی‌کند.

چرا خود پروفیل upvc را نمی توان به صورت رنگی تولید کرد؟

در ابتدا پروفیل پنجره یو پی وی سی به صورت سفید تولید می شود، زیرا زمانی که رنگ دانه به مواد و پودر های اولیه تولید پروفیل upvc اضافه شود باعث می شود کیفیت اصلی خود را از دست بدهد. مثلا باعث می شود شکنندگی پروفیل بیشتر شود و یا در قسمت اتصال درست به هم جوش نخورد.

پنجره دو جداره upvc چگونه رنگ می شود و مراحل آن چگونه است؟

ابتدا پنجره دوجداره را به صورت عادی و سفید تولید می نماییم. سپس به کارخانه ای که رنگ پنجره دوجداره upvc را اجرا می نماید ارسال نموده تا پروسه رنگ روی پروفیل پنجره شروع شود.

انواع رنگ کاری روی پنجره یو پی وی سی

رنگ کاری به صورت یکرو رنگ: در این نوع رنگ کاری نمای داخل یا نمای بیرون که قرار است رنگ شود را به صورت جداگانه رنگ می نمایند. ابتدا سمتی که قرار است سفید بماند را توسط چسب ماسکه (پوشاندن) می نمایند، سپس روی نمای مورد نظر ماده ریخته تا سطح صیقلی روی پروفیل از بین رود این سطح صیقلی اجازه نمی دهد رنگ به خورد پروفیل برود و ماندگاری داشته باشد.

در صورتی که رنگ روی سطح صیقلی زده شود در مدت زمان کوتاهی رنگ از روی پروفیل جدا شده و به اصطلاح می گویند تبله کرده است. حال پس از اینکه این سطح از بین رفت رنگ مخصوص که کد رنگ آن به رنگ کار توسط تولید کننده پنجره دوجداره upvc داده شده است را می سازد و توسط دستگاه روی پروفیل را رنگ می نماید.

پس از آنکه تمام قسمت ها رنگ شد برای خشک شدن و استاتیک شدن رنگ روی پروفیل باید در جایی با دمای متعادل و ثابت بماند تا رنگ به خورد پروفیل رفته و به راحتی از پروفیل جدا نشود. بعد از خشک شدن که این تقریبا دو روز زمان می برد پنجره را با پلاستیک وکیوم نموده و برای نصب به پروژه ارسال می شود.

رنگ کاری به صورت تمام رنگ: می توان در صورت نیاز تمام پروفیل را در تمامی قسمت ها رنگ نود که کل پنجره یک رنگ دیده شود و یا اینکه نمای بیرون و داخل را دورنگ اجرا نمود. قیمت پنجره دوجداره upvc که به صورت رنگی باشد بالاتر از پنجره سفید می باشد.

آیا درب و پنجره UPVC را می توان رنگ کرد؟نحوه تولید در و پنجره رنگی

رنگ اکریلیک روی پروفیل پنجره دوجداره upvc به این شکل قابل اجراست که هنگام تولید و خروج پروفیل از قالب‌های اکسترود، یک لایه رنگ روی آن تزریق می‌شود.

برای رنگ آمیزی پنجره دوجداره بعد از عملیات تولید و مونتاژ آنها، رنگ موردنظر روی آن‌ها اجرا شده و این روش بسیار کاربردی است. جنس و نوع این رنگ با رنگ‌های ساختمانی و سایر انواع رنگ‌ها فرق دارد و صرفا مخصوص پنجره دوجداره است.

لمینت پنجره دوجداره یا روکش پروفیل

به طور کلی پروفیل‌های تولید شده دارای رنگ ثابت سفید برای upvc هستند. هرکارخانه برای بالا بردن تنوع ظاهری و سلیقه‌ای برای مشتریان خود اقدام به تولید یک سری روکش‌های از پیش طراحی شده کرده‌اند. لمینت دارای بافت و طرح رنگی بوده و ظریف‌تر از رنگ است.

پروفیل‌های لمینت از نظر پوشش به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

بیرون لمینت

داخل لمینت

دو طرف لمینت

به عبارتی می‌توان درب و پنجره های دوجداره upvc را به صورت دو رو لمینت یا یک رو لمینت تهیه کرد. درب و پنجره‌های دو رو لمینت هم از داخل و هم از بیرون رنگ می‌شود. ولی درب و پنجره‌های یک رو لمینت بنا به درخواست مشتری و طراحی بیرونی یا داخلی بنای ساختمانی از یک طرف لمینت می‌گردد.

در صورتی که درب و پنجره upvc از بیرون رنگ شود به آن بیرون لمینت و در صورتی که با توجه به نمای داخلی درب و پنجره دوجداره رنگ شود به آن داخل لمینت گفته می‌شود. بسیاری از معماران و سازندگان ساختمانی برای جلوه بخشیدن به نمای بیرونی و نمای داخلی ساختمان از درب‌ها و پنجره‌های upvc دوجداره دو رو لمینت استفاده می‌کنند.

انواع پروفیل لمینت براساس نوع پوشش

معمولا در لمینت‌های یک رو لمینت از پروفیل‌های سفید رنگ استفاده می‌شود.

در لمینت‌های دو رو لمینت از پروفیل مغز قهوه‌ای و یا همرنگ لمینت استفاده گردد.

تفاوت مغز سفید با مغز رنگی پروفیل لمینت

در پروفیل ‌های مغز رنگی به دلیل نزدیکی رنگ روکش و پروفیل مخصوص، خراشیده شدن سطح روکش محسوس نیست و چندان قابل مشاهده نیست. اما در پروفیل‌های سفید رنگ قابل مشاهده است.

در پروفیل‌ های تک رو لمینت نقاط جوش و اتصال پنجره‌های ساخته شده، رنگ سفید نمایان می‌شود. که باید از رنگ برای پوشاندن آن استفاده شود.

نحوه تولید پروفیل لمینت طرح دار

فرایند تولید پروفیل‌های طرح دار مانند تولید پروفیل upvc سفید می‌باشد. با این تفاوت که در مرحله میکس رنگدانه‌هایی نزدیک به رنگ لیبل لمینت به پودر اضافه می‌شود و پروفیل رنگی تولید می‌شود. و بعد از خروج پروفیل از دستگاه، لیبل توسط دستگاه دیگر با چسبی قوی و ویژه روی پروفیل چسبیده می‌شود و پروفیل از هر جهت روی غلطک ‌های این دستگاه با فشار حرکت می‌کند. تا هم چسب محکم شود و هم بین لیبل طرح‌دار و پروفیل هوایی باقی نماند. لازم به ذکره که کیفیت مرغوب روکش و چسب و همچنین تجهیزات روکش زنی در تولید درب و پنجره لمینت اهمیت زیادی دارد.

پروفیل لمینت بهتر است یا پروفیل رنگ شده؟

دو نکته در اینجا قابل ذکر است؛

اول اینکه رنگ‌آمیزی بر روی پروفیل سفید رنگ انجام می‌شود. در صورتی که درب یا پنجره رنگ شده خش بیوفتد رنگ زیری محسوس است.

از لحاظ قیمت رنگ کردن به نسبت روکش کردن از هزینه‌ی بیشتری برخوردار است و باید قبل از سفارش به این نکته هم توجه کافی داشت.

مزایای پنجره دوجداره upvc رنگی

طول عمر بالا

عایق بندی مناسب

مطابق با سلیقه مشتری با تنوع رنگ ایجاد می‌شود.

پوشش رنگی دارای انعطاف پذیری و چسبندگی بالاست.

این پنجره دارای نصب آسان، طرح و رنگ متنوع می‌باشد.

نظافت و شست و شوی آن‌ها به راحتی و سریع انجام می‌شود.

این نوع پنجره‌ها با طرح چوب در طیف‌های رنگی مختلف تولید می‌شود.

پنجره دوجداره upvc رنگی جایگزینی مناسب برای پنجره آلومینیومی است.

این نوع رنگ در مقابل خراشیدگی و ساییدگی مقاوم بوده، ریزش ندارد و ترک نمیخورد.

در برابر تابش مستقیم نور خورشید، اشعه ماورای بنفش و باران‌های اسیدی مقاوم است.

این نوع پنجره‌ها دارای رنگ متالیک و غیرمتالیک با براقیت‌های براق، نیمه براق و مات است.

به راحتی می‌توان با نمای داخل خانه و مبلمان آن را هماهنگ کرد و برای هر سبکی مناسب است.

ارسال دیدگاه