امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

یکی از المان های مورد استفاده در ساختمان سازی و یار همیشگی نازک کاری آن، انواع پروفیل درب و پنجره هستند که باعث تغییر در ظاهر ساختمان و بالابردن سطح کیفی ساختمان می گردند. به طور کلی با افزایش جمعیت و شهرنشینی، عایق‌بندی ساختمان‌ها مورد اهمیت قرار گرفت و به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار، رطوبت و صدا بشر محصولات جدیدی تولید کرد تا از موارد ذکر شده جلوگیری کند. محصول تولیدی پروفیل درب و پنجره نام دارد که از ورق گرم و ورق روغنی تولید می گردند. همچنین بهتر است بدانید که این محصولات به صورت توخالی تولید می شوند.

در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر با پروفیل درب و پنجره مواردی از جمله تعریف پروفیل، بهترین تعریف از پروفیل درب و پنجره، کاربردهای پروفیل درب و پنجره و در نهایت اینکه انواع پروفیل‌های درب و پنجره کدامند؟ را با شما به اشتراک بگذاریم.

پروفیل چیست؟

به طور کلی پروفیل به معنی ثابت بودن یک مقطع در طول معین است. اما باید ذکر شود که در زبان لاتین منظور از تجهیزاتی است که در ساخت لوله، درب و پنجره و نمای ساختمان استفاده می گردد. عموما پروفیل‌ها به دو دسته باز و بسته تقسیم‌بندی می شوند. پروفیل‌‌های باز در صنعت ساختمان‌سازی و در ساخت تیرآهن، میلگرد، چهارپهلو، نبشی، ناودانی و هاش کاربرد دارند. همچنین پروفیل‌های بسته در ساخت قوطی ها، پروفیل درب و پنجره، لوله، پروفیل کرکره‌ای و پروفیل پی وی سی کاربرد دارند. پروفیل‌ها در چهار نوع ساختمانی، آلومینیومی، گالوانیزه و کامپوزیتی تولید می شوند.

پروفیل درب و پنجره چیست؟

همان طور که اشاره شد یکی از موارد مورد استفاده در ساختمان‌ها پروفیل‌های درب و پنجره هستند که از موارد مختلفی مانند آلودگی ها، اتلاف انرژی جلوگیری می کنند و جهت بالا بردن استحکام و مقاومت ساختمان‌ها از آن‌ها استفاده می شود. پروفیل انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

کاربردهای پروفیل درب و پنجره چیست؟

پروفیل‌های درب و پنجره کاربردهای متعددی دارند که از جمله آن‌ها می توان به پوشش سقف سوله‌ها، ساخت پایه‌های میز و صندلی، ساخت کرکره‌های مغازه‌های مختلف، تولید نرده‌های فلزی، ساخت، چارچوب‌های درب و پنجره، ستون و اسکلت ساختمان‌ها، نرده‌کشی اطراف دیوارهای کارخانه‌ها و ساختمان‌ها و همچنین شاسی های تریلرها و نفت کش‌ها اشاره نمود.

انواع پروفیل‌های درب و پنجره

پروفیل‌ها که از المان‌های مهم ساختمان‌سازی به شمار می‌روند از لحاظ سایز و ابعاد پروفیل به هشت گروه تقسیم‌بندی می شوند که مهم‌ترین آن‌ها گروه 2 و 7 است، به طوری که گروه 2 برای مصارف عمومی است و گروه 7 مختص مصارف امنیتی است که به صورت دو جداره طراحی می گردند. از جمله پروفیل‌های گروه 2 و 7 می توان به پروفیل‌های پروفیل سپری، لنگه دری و پروفیل چهار چوبی اشاره کرد. در پروفیل‌های درب و پنجره هر دو نوع باز و بسته مشاهده می گردد که پروفیل‌های نوع باز شامل چهارچوب درب فرانسوی، درب دو لبه، نبشی، ناودانی و زهوار هستند و پروفیل‌های نوع بسته شامل پروفیل سپری 507، پروفیل درب و پنجره لنگه دری 508 و پروفیل چهارچوبی 509 هستند.

پروفیل‌ها با توجه به موارد مصرف در جنس‌های مختلفی تولید می شوند و با توجه به جنسی که دارند قیمت آن‌ها متفاوت است. از جمله پروفیل‌ها با توجه به جنس آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پروفیل‌های آلومینیومی

این پروفیل‌ها کاربرد زیادی در بازار دارند و می‌توان گفت جنس بسیاری از پروفیل‌های درب و پنجره از آلومینیوم است. پروفیل‌های آلومینیومی قابل بازیافت هستند.

پروفیل‌های آهنی

این نوع پروفیل با استفاده از فرآیند نورد سرد و گرم یا به عبارتی ورق سرد و گرم برای تولید پروفیل‌های درب و پنجره به کار می رود. شایان ذکر است که ورق‌های پایه با توجه به کیفیت و نوع کاربرد پروفیل انتخاب می گردند. این پروفیل‌ها از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند و قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند.

یو پی وی سی

پی وی سی ها مشکلاتی از جمله مقاومت کم در برابر نور و گرما دارند. همچنین از دیگر مشکلات آن‌ها واکنش سریع با اکسیژن است. برای از بین بردن این مشکلات می بایست پلیمر پی وی سی با پایدار کننده‌ای خاص ترکیب گردد تا محصولی جدید به نام یو پی وی سی تولید شود. امروزه استفاده از این نوع پروفیل‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. از مزایای این نوع پروفیل‌ها می توان به قابلیت شستشوی آسان، مقاوم بودن در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی، آتش، صوت، حرارت و همچنین عایق بودن آن‌ها اشاره نمود. پروفیل‌ها یو پی وی سی همانند پروفیل‌های آلومینیومی قابل بازیافت هستند. از انواع پروفیل‌های یو پی وی سی می‌توان پروفیل فریم، پروفیل لنگه، پروفیل میانی، پروفیل لنگه درب، پروفیل درب بیرون باز شو، پروفیل نوع پانل، پروفیل میانی متحرک و پروفیل لوله و پروفیل اتصال لوله را نام برد که هر یک از آن‌ها کاربرد‌های ویژه‌ای دارند.

پروفیل‌های چوبی

این نوع پروفیل‌ها در ساخت چارچوب درب و پنجره کارایی دارند. اما بدلیل استحکام کم آن‌ها استفاده از این نوع پروفیل‌ها معمولا در مناطقی است که باران کم می بارد و جز مناطق خشک به شمار می روند.

انواع پنجره کدام‌اند؟

برای تولید پنجره اجزای زیادی لازم است که از جمله اجزای اصلی آن‌‌ها می توان به پروفیل(فریم)، شیشه، درز، یراق‌آلات و… اشاره کرد. بنابراین می بایست با توجه به اجزا استفاده شده در پنجره، آن‌ها را دسته‌بندی نمود.

فریم پنجره یا به عبارتی قاب پنجره

فریم‌های پنجره معمولا به صورت چوبی، آلومینیومی، آلود، آهنی، پی وی سی و یو پی وی سی موجود هستند.

شیشه پنجره

از وظایف شیشه عبور دادن نور و روشن کردن محل مورد نظر است. از انواع شیشه می توان به تک جداره، دوجداره هوشمند اشاره کرد که یکی از شیشه‌های پرکاربرد، شیشه‌های دو جداره هستند.

یراق آلات

از دیگر اجزای اصلی پنجره می توان به یراق آلات اشاره نمود که با توجه به مدل‌های کشویی، کلنگی، دو طرفه، محوری و … از یراق آلات گوناگونی استفاده می‌شود.

ارسال دیدگاه