امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

آن چه که در این مطلب می خوانید:

بیماری‌های کبدی

[1] توسط آزمایش‌های Serum Transferrin و Serum ferritin صورت می‌گیرد.

  • بررسی وضعیت ابتلا به بیماری ویلسون[2] توسط آزمایش‌های serum Cupper وurine Cupper و آزمایش serum Ceruloplasmin صورت می‌گیرد.
  • بررسی وضعیت کمبود آنزیم آلفا-1 آنتی تریپسین[3] توسط آزمایش (Alpha 1 anti trypsin(α1AT انجام می‌شود.
  • بررسی وضعیت ابتلا به اختلال هایپراٌگزالوز توسط آزمایش‌های Serum and Urine oxalate level تعیین می‌گردد.
  • بررسی وضعیت ابتلا به سرطان کبد: سرطان کبد توسط آزمایش‌های مختلف مانند Alpha-fetoprotein blood (AFP) test تعیین می‌گردد.
  • بررسی وضعیت ابتلا به کبد چرب[4]: این وضعیت توسط آزمایش‌های بررسی سطح آنزیم‌های کبدی شامل AST(SGOT)،ALT(SGPT)، ALP و γGT تشخیص داده می شود.
  • در صورت بالا بودن آنزیم‌های کبدی نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت که فرد مبتلا به کبد چرب است، لذا به روش‌ها و آزمایش‌های تشخیصی دیگری نیاز دارد.

    نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

    منابع:

    تشخیص آزمایشگاهی و پزشکی، حسینی نسب، سنندج

    www.mayoclinic.org

    www.labtestsonline.org


    [1] بیماری هموکروماتوز نوعی اختلال است که در آن میزان ذخیره آهن و آهن موجود درخون بالاتر از حد طبیعی است و به دنبال آن آهن اضافی در بافت‌های مختلف مانند کبد رسوب کرده و منجر به از دست رفتن یا اختلال در ارگان آسیب دیده می‌شود.

    [2] بیماری ویلسون نوعی اختلال است که میزان عنصر مس موجود درخون بالاتر از حد طبیعی است و به دنبال آن مس اضافی در بافت‌های مختلف مانند کبد، مغز رسوب کرده و در نهایت منجر به از دست رفتن یا اختلال در ارگان آسیب دیده می‌شود.

    [3] آنزیم آلفا-1 آنتی تریپسین یک نوع آنزیم است که در صورت کمبود یا نبود آن تخریب شدید بافتی رخ می‌دهد و می‌تواند باعث از دست رفتن کامل عملکرد یک ارگان مانند کبد یا ریه شود.

    [4] مصرف الکل در افراد الکلی باعث آسیب شدید به کبد می‌شوند؛ در نتیجه کبد توانایی تجزیه و تفکیک چربی‌ها را ندارد و منجر به تجمع چربی‌ها در کبد و ایجاد کبد چرب می‌شود. در افراد غیر الکلی به دلایل مختلف غیر از الکل، چربی‌ها در کبد تجمع یافته و باعث بزرگی و التهاب کبد می‌شود.

    ارسال دیدگاه