امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

کیست گانگلیون روی مچ دست و مچ پا: علت و درمان

کیست گانگلیون (GANG glee on) یک توده‌ی پر از مایع در زیر پوست است که اغلب روی مفصل مچ دست یا تاندون دست دیده می‌شود. کیست گانگلیون زمانی ایجاد می‌شود که یک پارگی کوچک یا فتق در بافت نازک پوشاننده مفصل یا تاندون ایجاد شود. این بافت در این حالت برآمده شده و کیسه‌ای را تشکیل می‌دهد. سپس مایع از مفصل به داخل کیسه نشت می‌کند و باعث تورم آن می‌شود.

کیست گانگلیون کلینیک درد و توانبخشی نگین آزادیگزگز، سوزن‌سوزن شدن یا بی‌حسی شود. ممکن است کیست باعث شود که دامنه حرکتی مفصل کاهش پیدا کند یا قدرت شما برای گرفتن اشیا کمتر شود. حتی اگر کیست باعث بروز درد شود نیز، این درد معمولا خیلی شدید نیست. تنها چیزی که باعث می‌شود بیماران به پزشک مراجعه کنند، ظاهر نگران‌کننده‌ی آن است. در ناحیه‌ای که کیست تشکیل شده، ممکن است پوست ظاهری صاف، گرد و کشسانی داشته باشد.

تشخیص کیست گانگلیون

تشخیص کیست گانگلیون معمولا طی معاینات فیزیکی توسط پزشک در مطب انجام می‌شود. پزشک در ابتدا سابقه بیمار شما یا کودک شما را بررسی کرده، سوالاتی از شما می‌پرسد و سپس معاینات فیزیکی را انجام می‌دهد. برای تشخیص کیست گانگلیون آزمایش خاصی لازم نیست مگر این که بیمار درد زیادی داشته باشد. در برخی موارد خاص، انجام عکسبرداری رادیولوژی یا اسکن ام‌آر‌آی تجویز می‌شود. البته تصاویر رادیولوژی کیست گانگلیون را نشان نمی‌دهند اما می‌توانند مشکلات دیگر را در صورت وجود نشان دهند. تصاویر اسکن ام‌آرآی می‌توانند کیست‌های پنهان زیر پوست و یا سایر علل درد بیمار را آشکار کنند.

کیست گانگلیون کلینیک درد و توانبخشی نگین آزادیتسکین درد می‌شود. یک کیسه چای سبز را به مدت 5 دقیقه در آب گرم فرو کنید. کیسه چای را بردارید و آب اضافی آن را بگیرید. چای کیسه‌ای گرم را حداقل به مدت 10 دقیقه روی کیست نگه دارید. این روند را 4 تا 5 بار در روز تکرار کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که کیست ناپدید شود.

روغن کندر

روغن کندر یک قابض بسیار موثر است و به کاهش اندازه کیست گانگلیون کمک می‌کند و همچنین درد را کاهش داده و از عود کردن کیست جلوگیری می‌کند. 2 قطره روغن کندر را روی کیست بمالید و سپس روی آن را با یک باند نرم و تمیز بپوشانید. بعد از 24 ساعت یا بیشتر، بانداژ را بردارید و پوست خود را شستشو داده و مجددا با استفاده از یک باند نو و تمیز، این کار را تکرار کنید. این روش را برای چند روز انجام دهید تا کیست ناپدید شود. به منظور جلوگیری از عود کردن کیست، این روش را به مدت دو هفته پس از ناپدید شدن کیست ادامه دهید.

کیست گانگلیون کلینیک درد و توانبخشی نگین آزادی

کیست گانگلیون کلینیک درد و توانبخشی نگین آزادی

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی قوی است که به کاهش درد و التهاب ناشی از کیست گانگلیون کمک می‌کند. زنجبیل همچنین فعالیت عامل Cox-2 را که علت احتمالی درد در کیست گانگلیون است، مسدود می‌کند. شما می‌توانید برای دیدن اثر زنجبیل، 2 تا 3 بار در روز چای زنجبیل خانگی بنوشید. برای تهیه چای زنجبیل، حدود دو سانتی‌متر از ریشه‌ی زنجبیل تازه را ریز برش دهید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه یا بیشتر در یک فنجان آب بجوشد.همچنین می‌توانید در هنگام آشپزی از زنجبیل تازه‌ی بیشتری در غذا استفاده کنید یا پس از مشورت با پزشک از مکمل‌های زنجبیل استفاده کنید. به طور کلی، دوز ایمن و موثر برای مکمل زنجبیل در حدود 500 تا 1000 میلی‌گرم، برای یک یا دو بار در روز در نظر گرفته می‌شود.

زردچوبه

زردچوبه قرن‌هاست که برای تسکین انواع دردها و کاهش التهاب استفاده می‌شود. این ماده در کاهش درد و التهاب ناشی از کیست گانگلیون نیز موثر است. عوامل و فاکتورهای متعددی مانند سیتوکین‌ها، پروتئین کینازها، وضعیت ردوکس، آنزیم‌ها و چسبندگی مولکولی در بروز التهاب در بدن موثر هستند و کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند با تنظیم کردن این فاکتورها به کاهش التهاب کمک کند.شما باید به مدت چند روز، آب زردچوبه‌ی تازه را 2 تا 3 بار در روز مستقیماً روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید. شما می‌توانید پس از مشورت با پزشک، زردچوبه را به صورت قرص‌های نکمل نیز مصرف کنید. در این مورد حتما توجه کنید که با پزشک مشورت کنید چرا که مصرف این مکمل خصوصا برای افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

کیست گانگلیون کلینیک درد و توانبخشی نگین آزادی

کیست گانگلیون کلینیک درد و توانبخشی نگین آزادی

ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند به تسریع روند بهبود کیست گانگلیون کمک می‌کند و درد و تورم ناشی از کیست گانگلیون را کاهش دهد. شما باید ژل آلوئه ورا را مستقیما از برگ‌های تازه‌ی آلوئه ورا استخراج کرده و به آرامی روی ناحیه مورد نظر اعمال کنید. ژل آلوئه ورا باید حداقل 20 دقیقه روی پوست بماند و پس از آن می توانید پوست خود را شست‌وشو دهید. این کار را باید 3 تا 4 بار در روز به مدت چند روز یا تا زمانی که کیست ناپدید شود تکرار کنید.

آرنیکا

آرنیکا خواص دارویی متعددی دارد. این گیاه درخشندگی پوست شما را افزایش داده و سموم را از بدن شما دفع می‌کند. آرنیکا همچنین گردش خون را افزایش داده و روند بهبودی را در بدن تسریع می‌کند. خواص ضد التهابی آرنیکا به کاهش التهاب ناشی از کیست گانگلیون کمک کرده و تورم آن را کاهش می‌دهد. آرنیکا در اشکال مختلف مانند مایع، پماد، ژل، کرم و کپسول موجود است. شما می‌توانید یک لایه نازک از ژل یا کرم آرنیکا را 3 تا 4 بار در روز روی ناحیه مورد نظر بمالید و این کار را تا چند روز یا تا زمانی که کیست از بین برود ادامه دهید.

کیست گانگلیون کلینیک درد و توانبخشی نگین آزادی

شما همچنین می‌توانید اسانس آرنیکا را با مقدار مساوی روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کرده و به آرامی روی پوست ماساژ دهید و سپس روی آن را با بانداژ ببندید.

از آنجایی که برخی از افراد به آرنیکا حساسیت یا آلرژی دارند، توصیه می‌شود قبل از شروع استفاده از آرنیکا، مقدار کمی از آن را روی یک ناحیه دیگر از پوست امتحان کنید.

درمان‌های خانگی رایج برای کیست گانگلیون که در بالا به آن اشاره شد، همگی بی خطر تلقی می‌شوند. با این حال توصیه می‌کنیم که در صورت تشدید علائم یا عدم مشاهده‌ی بهبودی حتما به پزشک خود مراجعه کرده و با او مشورت کنید.

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

منبع: توانبخشی نگین آزادی

ارسال دیدگاه