امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

در شیشه دوجداره دو شیشه مجزا در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. در بین این دو شیشه فضایی از هوا و یا گاز آرگون قرار گرفته است که باعث می شود درآوردن این نوع شیشه ها از پنجره دشوار شود. در واقع برعکس شیشه های تک جداره در پنجره های آهنی قدیمی که به راحتی تعویض می شدند، تعویض شیشه دوجداره شکسته به این راحتی ها نیست و نیاز به مهارت کافی دارد. به همین خاطر در ادامه این مطلب توضیحات مفصلی در رابطه با نحوه تعویض شیشه های دوجداره شکسته ارائه کرده ایم. با ما همراه باشید.

استفاده از شیشه دوجداره چه مزایایی دارد؟

استفاده از شیشه های دوجداره هر روز بیشتر از روز قبل رونق می گیرد. دلیل این مسئله را می توان در مزایایی دانست که این نوع شیشه ها دارند. از جمله اصلی ترین این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایمنی ساختمان: پنجره‌ های دو جداره سخت‌ تر از پنجره‌ های تک جداره شکسته می‌ شوند و به همین خاطر امنیت خانه را افزایش می‌دهند. همچنین باز کردن آنها از بیرون دشوارتر از سایر پنجره‌های تک جداره است.

صرفه‌ جویی در هزینه‌های انرژی: شیشه های دوجداره یک عایق حرارتی جدی تلقی می شوند و تا حد زیادی میزان جریان گرمای ورودی و خروجی را کاهش می‌ دهند. در نتیجه انرژی کمتری برای گرم‌ کردن یا خنک‌کردن فضا استفاده می‌ شود و مصرف انرژی را کم می کنند.

آرامش بیشتر در خانه: حتما دیده اید که منازل مجاور به خیابان ها از شیشه های دوجداره استفاده می کنند. دلیل این امر کاهش قابل توجه ورود صدای خیابان به داخل ساختمان است.

محافظت از اشیاء داخل ساختمان: شیشه های دوجداره میزان ورود نور خورشید به داخل منزل را متعادل می کنند و از این طریق به عنوان یک محافظ عالی برای وسایل داخل خانه عمل می کنند.

اثرات زیست محیطی: پنجره های دوجداره میزان انتشار گازها گلخانه‌ای را کاهش می دهند و به همین خاطر به عنوان شیشه های دوستدار محیط زیست نیز شناخته می شوند.

شیشه دوجداره از چه اجزایی تشکیل شده است؟

برای آنکه بتوانید نحوه تعویض شیشه پنجره دوجداره شکسته را بشناسید، بهتر است که کمی بیشتر با اجزایی که ساختار آن را تشکیل داده اند، آشنا شوید. شیشه‌ های دوجداره، از دو لایه شیشه که فاصله بین آنها معمولا بین 6 تا 20 میلی‌ متر است، تشکیل یافته اند. شکاف میان این دو لایه شیشه‌ ای به‌ وسیله یک اسپیسر آلومینیومی پر شده است. اسپیسر یک قاب توخالی پیوسته است که برای جداسازی دو قطعه شیشه در پنجره‌ های دوجداره مورد استفاده قرار می‌ گیرد. اسپیسرها نوعا ارزان، سبک، انعطاف‌ پذیر و همچنین بسیار مستحکم هستند. درون اسپیسر اغلب با یک ماده رطوبت‌ گیر (مثل سیلیکاژل) به‌منظور جذب رطوبت و جلوگیری از بخار کردن شیشه دوجداره پر شده است.

فاصله میان دو قطعه شیشه نیز معمولا با هوای معمولی یا گاز آرگون پر می شود. این روش دوجداره سازی به اسم عایق‌ بندی نیز معروف شده است، زیرا توانایی عبور هوا از بین شیشه‌ ها منجر به کاهش چشمگیر انتقال حرارت می‌ شود. مسئله ای که یکی از مزایای اصلی شیشه های دوجداره است، هرچند که باعث شده فرایند تعویض شیشه پنجره دوجداره کمی دشوارتر از شیشه های معمولی شود و هزینه شیشه بری آن نیز افزایش یابد.

نحوه تعویض شیشه پنجره دوجداره شکسته چگونه است؟

حالا نوبت به بخش اصلی کار رسیده است؛ بیاید نحوه تعویض شیشه دوجداره شکسته را مرحله به مرحله مرور کنیم:

1- در ابتدا زوار را بیرون می‌ آوریم. برای این کار باید از اهرم‌ ها و وسایلی مثل کاردک، پیچ‌ گوشتی سر پهن و یا از ابزاری که سر باریک و کشیده‌ ای دارد استفاده کنیم. در آوردن زوار به این صورت است که لبه ابزار را در شیار مابین زوار و پروفیل پنجره دوجداره قرار می‌ دهیم و زوار را به سمت مخالف هل می دهیم تا زوار از پروفیل جدا شود.

نکته: برای امنیت بیشتر ابتدا زوارهای عمودی یا ارتفاعی را خارج کنید سپس زوار عرضی بالا و در آخر هم زوار پایین را با ثابت داشتن شیشه دوجداره خارج می‌کنیم.

2- با چند ضربه آهسته بر روی شیشه، شیشه دوجداره را از چارچوب خارج می کنیم.

3- پس از بیرون آوردن شیشه، تاکوز یا زیر شیشه‌ ها را روی پروفیل مرتب می‌ کنیم.

4- در این مرحله شیشه را در داخل چارچوب قرار می دهیم و زوارها را جای‌ گذاری می‌ کنیم.

نکته: برای ضربه‌ زدن بر روی زوار حتما از یک چکش غیرفلزی استفاده کنید تا زوار آسیب نبیند. همچنین برای جازدن زوارهای عمودی، ابتدا سر و ته زوار را قرار دهید سپس قسمت میانی یا وسط آن را جا بزنید.

طریقه درآوردن پنجره دوجداره ریلی

اگر شیشه دوجداره شما از نوع ریلی است، کار آسان تری برای درآوردن آن دارید. ساختار این شیشه‌ ها به گونه‌ ای است که لت (لنگه) متحرک پنجره بر روی تعدای چرخ قرار دارد و روی آن حرکت می‌ کند. برای خارج کردن آن کافی است پرده‌ ها را کنار بزنید و با بلند کردن شیشه آن را از پروفیل پنجره درآورید. برای این کار می توانید ابتدا کمی ریل‌ ها را روغن‌کاری کنید تا روان شوند. سپس شیشه را تا جایی بالا بکشید که چرخ‌ های قسمت انتهایی آن از شیار قاب پنجره خارج شوند. در نهایت نیز شیشه را به سمتی که چرخ‌ ها خارج شده‌اند هل دهید تا کاملا از پروفیل خارج شوند.

نحوه درآوردن پنجره کشویی

یکی دیگر از مدل های مرسوم برای جای گذاری شیشه های دوجداره به صورت کشویی است. تمیز کردن پنجره هایی از این نوع ساده است، اما در آوردن این نوع شیشه ها از انواع ریلی کمی سخت تر است، اما به هر حال شدنی است! برای این کار در ابتدا نگاهی به پنجره بیاندازید تا دکمه‌ ها یا شاسی‌ هایی را که برای جلوگیری از افتادن آن تعبیه شده‌اند، شناسایی کنید. سپس پیچ‌ هایی را که در چهارگوش قاب پنجره قرار دارند شل کنید.

در مرحله بعد به دنبال یک قطعه لاستیکی (لنگه) در چارچوب فریم کشویی باشید. این لنگه معمولا در محل تلاقی شیشه‌ ها (جایی که پانل‌ های کشویی و ثابت هنگام بسته شدن بایکدیگر هم‌ پوشانی دارند) قرار دارد. سپس پیچ گردگیر را در قسمت بالایی لنگه بازشو آزاد و از آن جدا کنید. در آخر نیز لنگه را بالا بکشید و آن را از روی ریل بیرون بیاورید. در این قسمت از مقاله با نحوه تعویض شیشه پنجره دوجداره کشویی آشنا شدید.

آیا شیشه دوجداره قابل تعمیر است؟

در جواب به این سوال که شیشه دوجداره شکسته قابل تعمیر است یا حتما باید تعویض شود یا نه، باید عنوان کنیم که پس ایجاد ترک و یا خراش در این نوع از شیشه ها دیگر امکان تعمیرات وجود ندارد و بدون معطلی باید اقدام به تعویض شیشه شکسته پنجره دوجداره کرد. البته برخی از شرکت هایی که اقدام به تولید این شیشه ها می کنند این ادعا را داشته اند که می توانند ایرادات موجود را برطرف کنند و شیشه هایی که ترک جزئی برداشته اند را بازسازی کنند، اما بنا به تجربه ما این مسئله ممکن نخواهد کرد و پیشنهاد ما تعویض شیشه شکسته و جایگزینی با نوع استاندارد و سالم آن است.

ارسال دیدگاه