امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://tizi.cloob24.com
0

بیماری ماکولای شبکیه چشم

بیماری ماکولای شبکیه چشم

بیماری ماکولای شبکیه چشم چه نوع بیماری است؟ چه عواملی باعث بروز بیماری ماکولای شبکیه چشم می شود؟ روش های درمان بیماری ماکولای شبکیه چشم کدامند؟ برای دانستن پاسخ این پرسش ها مطلب ذیل را بخوانید.

ماکولا قسمتی از شبکیه چشم می باشد، که این قسمت حساس به نور، وظیفه دید مستقیم و واضح را بر عهده دارد. بیماری ماکولا وابسته به سن می باشد.

بسیاری از فعالیت هایی که انسان انجام می دهد مانند: رانندگی، خواندن،نوشتن، تماشای تلویزیون و یا تشخیص چهره افراد بر عهده ماکولای شبکیه چشم می باشد.

بیماری ماکولای شبکیه چشم یا AMD (Age-related macular degeneration) به این صورت است که در آن جزئیات بخوبی دیده نمی شوند یا فرد برای دیدن موارد نزدیک و دور با مشکل مواجه می شوند یا دید مرکزیش مشکل پیدا می کند به این شکل که مثلا وقتی به ساعت نگاه می کند، شماره ها را می بیند اما عقربه ها را نمی بیند. ماکولای شبکیه چشم در افراد بالای 50 سال بسیار شایع است.

بیماری ماکولای شبکیه چشم

بیماری تخریب ماکولای شبکیه چشم به دو دسته تقسیم می شود:

  • خشک

در این نوع بیماری یک سری رسوبات زیر شبکیه چشم ایجاد می شود که رسوباتی زرد رنگ بوده و با کاهش دید همراه است و اگر به موقع تشخیص و درمان نشود ممکن است به نوع دوم که خطرناک است تبدیل شود.

  • تر

نوع تر این بیماری کمتر شایع می باشد و 10 الی 15 درصد موارد ابتلا را شامل می شود و با خونریزی زیر شبکیه خود را نشان می دهد این خونریزی ممکن است باعث کاهش دید شدید در فرد شود، و فرد نتواند به خوبی جهت مستقیم را ببیند. این بیماری سبب نابینایی کامل فرد نمی شود ولی فعالیت های فرد را محدود می کند.

چه عواملی باعث بروز بیماری ماکولای شبکیه چشم می شود؟

  • کهولت سن:

این بیماری معمولا در افراد بالای 60 سال نمایان می شود و میزان شیوع این بیماری در سالمندان بیشتر از جوانان می باشد.

  • فشار خون بالا
  • استعمال دخانیات
  • دوربینی
  • چشم های با رنگ روشن

در این افراد احتمال بروز این بیماری بسیار شایع است.

علائم بیماری ماکولای شبکیه چشم

در نوع خشک این بیماری علائم قابل توجهی وجود ندارد.

علائم نوع تر این بیماری عبارتند از:

  • کج دیدن خطوط راست
  • مختل شدن دید رنگی
  • تار شدن بینایی

در این مرحله بیمار باید به یک متخصص چشم پزشک خوب مراجعه کند تا چشم پزشک با استفاده از دستگاه افتالموسکوپا عمق حفره چشم را معاینه کند و مناطق تخریب شده را تشخیص دهد و روش های درمان را بررسی کند.

روش های تشخیص بیماری ماکولای شبکیه چشم

پزشک بعد از انجام معاینات معمولی چشم می تواند ماکولای شبکیه چشم را شناسایی کند. یکی از اولین علائم بروز این بیماری لکه های کوچک زرد رنگی است که زیر شبکیه بوجود می آید. پزشک در زمان معاینه چشم می تواند این لکه ها را شناسایی کند. معاینه دیگر هم نگاه کردن به Amsler grid است که مجموعه ای از خطوط مشبک را تشکیل می دهد. ممکن است برخی از خطوط مواج به نظر بیایند یا دیده نشوند. این گونه موارد می توانند علائم ماکولای شبکیه باشند.

وقتی تشخیص اولیه انجام شد ادامه روند درمان آنژیوگرافی یا OCT خواهد بود، در آنژیوگرافی پزشک مایعی رنگی را به بازوی فرد تزریق می کند و زمانی که دارو همراه با خون در شبکیه به جریان در می آید عکسبرداری را انجام می دهد. با اینکار رگ های جدید یا لکه های خون و نوع و محل دقیق آنها پیدا خواهد شد. OCT مایعات و خون در شبکیه را بدون اینکه نیاز به رنگ باشد نشان می دهد.

برای تشخیص این بیماری در مراحل اولیه لازم است که برای معاینات منظم به پزشک خود مراجعه کنید. درمان ها روند پیشروی بیماری را کاهش می دهد یا از شدت آن می کاهد.

روش های درمان بیماری ماکولا شبکیه چشم

در نوع خشک نیازی به درمان قابل توجهی نمی باشد ولی با استفاده از مکمل های غذایی می توان از پیشرفت این بیماری به نوع تر آن پیشگیری کرد.

درمان نوع تر:

تزریق داخل چشمی داروی بواسیزوماب که در مرحله اولیه می تواند بیماری را کنترل کند و موجب بازگشت دید فرد شود.

درمان لیزری:

در درمان لیزری ابتدا با انجام آنژیوگرافی محل رگ های تخریب شده توسط پزشک مشخص می شود. زمانی که رگ های غیر طبیعی مشخص شد. با تاباندان لیزر رگ های غیر طبیعی می سوزند که در این حالت بهبودی نسبی حاصل می شود.

چه عواملی در پیشگیری از بیماری های چشمی موثر هستند؟

استفاده از سبزیجات تازه که حاوی ویتامین آ، ث باشند.

استفاده ازمواد غذایی حاوی روی در سلامت چشم بسیار مهم هستند.

استفاده از ماهی به دلیل وجود ترکیبات امگا3 و امگا 6 که در سلامت چشم بسیار مهم هستند.

جمع بندی

ماکولای شبکیه چشم به ندرت باعث می شود که دید افراد کاملا از بین برود. شاید دید مرکزی آنها بد باشد اما هنوز قادر به انجام فعالیت های روزمره خود هستند چون می توانند از دید جانبی به خوبی استفاده کنند.

نوع تر این بیماری به آرامی پیشرفت می کند و دید شما تا مدت زیادی حفظ می شود اما در صورت پیشرفت، قابل در مان نیست و اگر در هر دو چشم باشد کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. درمان های این نوع از بیماری باید دائما ادامه پیدا کنند و معاینات دوره ای هم همیشه انجام شوند.

نگارش و گردآورنده: رضا رحیمی

منبع: ماریا شارع پورجراح و متخصص چشم، فوق تخصص جراحی پلاستیک زیبایی و ترمیمی پلک

ارسال دیدگاه